Kennissessie: inbound marketing

2 min shares

Meer klanten met Inbound Marketing

Donderdag 5 februari, Oude stadsgracht 1 te Eindhoven. Webs liet tijdens haar eerste kennissessie ruim 70 enthousiaste professionals kennis maken met haar visie op de hedendaagse online marketing en het Inbound Marketing principe. Verdeeld over 2 intensieve sessies vertelden Emiel Kanters (account director), Yannick van der Aa (art director) en Camiel Freriks (strategy director) over authentieke marketing die werkt als een magneet voor je doelgroep.

Push vs pull

Door de toenemende digitalisering neemt het aantal communicatiekanalen steeds meer toe. Je wilt óók in de wirwar van kanalen, boodschappen en contactmomenten relevant zijn en blijven voor je klanten.

Webs ziet dat het koopgedrag van mensen verandert. Men laat zich steeds minder verleiden door geslepen verkooppraatjes, maar gaat eerst zelf op zoek naar de oplossing voor een probleem op het moment dat hij of zij daar behoefte aan heeft.

Traditionele marketing waarbij bedrijven klanten benaderen (push) met hun oplossing in de vorm van een product of dienst is steeds minder effectief. Een goed voorbeeld zijn de inmiddels meer dan 8 miljoen inschrijvingen in het Bel-me-niet register. Traditionele kanalen kunnen storend werken op de ontvanger, omdat het product/de dienst wordt aangeboden op een moment dat de ontvanger niet op zoek is naar de oplossing voor een probleem. 

Onderstaand filmpje laat dit op een grappige wijze zien:


 

Wat werkt dan wel? De praktijkervaring leert ons dat Inbound Marketing de toekomst heeft. Uitgangspunt van Inbound marketing is het delen van relevante en waardevolle kennis met de potentiële klant. De lezer ervaart deze informatie als nuttig en gaat jouw organisatie zien als een autoriteit in de betreffende markt. Een wisselwerking ontstaat waarbij het delen van kennis centraal staat. Dit kan resulteren in een klant die bereid is om een product/dienst af te nemen.

Omdat je er vanuit kan gaan dat potentiële klanten op een gegeven moment op zoek gaan naar een oplossing voor een specifiek probleem, is het essentieel dat je content online vindbaar is. Daarbij speelt het op een goede manier inzetten van zoekwoorden via de juiste kanalen een cruciale rol voor de online vindbaarheid. Het is van belang deze communicatiekanalen in te zetten in de fase van het proces waarin de toekomstige klant zich op dat moment bevindt.

Tijdens de kennissessie werd ook tijd besteed aan het ontwikkelen van de juiste persona. Want wie is deze potentiële klant, en met welke pijnpunten krijgt hij of zij tijdens het dagelijkse werk te maken? 
Lees meer over persona's.

kennissessie_1

De presentatieruimte in ons kantoor in Eindhoven.

De kennissessie

Het publiek bestond tijdens deze kennissessie grotendeels uit commercieel directeuren en marketing- en sales managers. Slechts enkelen hadden al ervaring opgedaan met inbound marketing. Degenen die de inbound marketing werkwijze kennen zijn zeer enthousiast over de ROI die het hen oplevert.

Enkele praktijkvoorbeelden zijn NXP Semiconductors en Colt International. Beide organisaties hebben al resultaat geboekt met inbound marketing. 

kennissessie_2

De kennissessie had een interactieve insteek met als doel zowel kennis over te brengen als de dialoog aan te gaan. Er was ruimte voor vragen die uit de sessies voortvloeiden.

kennissessie_3

kennissessie_6

Yannick (art director) vertelt hoe hij samen met zijn team inbound marketing gebruikt als hulpmiddel voor het maken van bepaalde design keuzes. Het is van essentieel belang dat inbound marketing niet alleen bij de sales en marketing afdeling leeft, maar draagvlak heeft in het gehele bedrijf.

kennissessie_4

Zo te zien is de aandacht er goed bij.

kennissessie_5


Kennissessie gemist? Geen zorgen. Wij organiseren regelmatig kennissessies over moderne Marketing en Sales:

Meld je aan voor één van de exclusieve kennissessies voor B2B Sales en  Marketing professionals in Eindhoven en leer hoe je beter zaken kunt doen in  het digitale tijdperk [Bekijk agenda]

Interesse in een goed gesprek? Neem dan gerust contact met ons op. Hierbij helpen we je inzicht en overzicht te krijgen in het online gedrag van je klanten, over alle kanalen heen. Simpel, gestructureerd en mooi verpakt. Dan kun jij je richten op datgene waar je goed in bent, namelijk het aantrekken en converteren van potentiële klanten.

 
shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper