Journo into Inbound Marketing: Happy HubSpotting!

2 min shares

Wat ik leerde van negen weken marketing

Benieuwd welke spreuk ik de afgelopen week vaak hoorde? “Happy HubSpotting!” Voor de leek: ik volgde geen kookles, maar legde me toe op een marketing automation software pakket. Na mijn Inbound certificaat hoop ik dus ook een certificering voor een software systeem te scoren. Dat valt nog niet mee voor een eenvoudige Inbound Journalist…

HubSpot wil dat je een certificaat haalt, waarbij je 75 procent van 90 vragen goed moet hebben. Erg pittig. Na drie mislukte pogingen, krijg je een time out en moet je wachten voordat je het proefwerk opnieuw kunt afleggen. Volgens mij gaat de mondhygiënist erg genieten van mijn nieuwe uitdaging. Al tandenknarsend probeer ik mij dit omvangrijke systeem eigen te maken.  Inmiddels heb ik deze week dus een time out gekregen (en een tandartsafspraak)…

Hubspot inbound marketing

Marketing automation software maakt mijn tandarts blij.

 

Via marketing automation software pakketten stuur je onder meer social media berichten, blogs, e-mailings en websites de lucht in. De mogelijkheden zijn immens en het is een hele opgave om alles te onthouden. Zeker voor iemand met twee linkerhanden en weinig technisch inzicht. HubSpot begrijpen, is Inbound Marketing begrijpen. 


Zoals je misschien wel weet, kom ik uit de tijdschriftensector. Of de rock & riool branche eigenlijk.  Mijn vorige broodheren waren een muziekmagazine en een vakblad over de rioleringssector. Marketing versus magazine dus. Heel andere kost dan werken voor een marketingbureau. Stukjes typen voor een papieren blad is niet technisch. Kort door de bocht: je tikt een tekst in een Word-bestand en stuurt dat naar de vormgever. Hij of zij zet je verhaal in een vakje en plaatst er een plaatje bij. In samenspraak met de opmaak ontstaat dan het artikel zoals je dat in tijdschriften ziet. Daar houdt mijn rol op als schrijver. Op naar de volgende uitgave! 

"De rol van de schrijver stopt niet na het schrijven van een tekst" 


Bovenstaande omschrijving verschilt van wat ik doe als Inbound Journalist. Mijn rol als schrijver stopt niet na het schrijven van een tekst. Sterker nog: mijn werk begint pas! Als ik een blog in het systeem klaarzet en vervolgens publiceer komt de volgende fase. Je verhaal staat online, dus is het tijd om dat te verkondigen

In het software programma is het mogelijk om je blog via social media te delen. Dat kan via Twitter, LinkedIn, Google+ en Facebook. Om het je gemakkelijk te maken, geeft het systeem suggesties op welk moment je je epistel het best onder de aandacht brengt. In de avond of juist in de middag? De beste tijden om te posten op social media zijn… 

 

 

hubspot inbound marketing

 Marketing automation software is zeer compleet en complex.


Daarnaast kun je ook direct het effect van je werk terugzien en er iets mee doen. Je analyseert het bereik en impact van je blogs. Zo weet je welke blogs men interessant vond en welke juist niet. Als tijdschriftenjournalist kwam ik dat niet te weten. Met wat geluk ontving je een e-mail met een compliment of klacht of kreeg je feedback van lezers op een vakbeurs.

Contact met de doelgroep is er weinig in de tijdschriftensector. Ik weet nog goed dat ik een enquête de deur uitstuurde en abonnees vroeg naar hun mening. Ik mocht vier tickets voor een dierentuin verloten. Deze oproep werd in het blad geplaatst en via een mailing. Ik geloof dat deze mailing naar 300 mensen ging. De oplage van het blad was 3.000 stuks. Ik heb welgeteld een inzending (per post!) gekregen… 

"Er is weinig contact met de doelgroep in de tijdschriftensector"

 

Neem dan Inbound Marketing! Je stuurt een tweet de deur uit en komt via social media in contact met je volgers. Dat levert soms leuke discussies op. Ineens merk ik dat ik ‘gelezen wordt’ en dat is te gek! Dit software pakket voelt voor mij als een gigantische gereedschapskist vol onontdekte mogelijkheden 

Afijn, omdat een score van 70 blijkbaar niet goed genoeg is voor de perfectionisten van HubSpot mag ik het later nog een keer proberen. Hopelijk voor dat tandartsbezoek. Scheelt een tweede gepeperde rekening…

Verder lezen over Inbound Marketing en leren wat het voor de groei van jouw organisatie kan betekenen? Download dan de whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

The Digital Future of B2B Hét event over de digitale toekomst van B2B marketing & sales.  28 juni 2016, High Tech Campus Eindhoven  Meer info & aanmelden Beperkt aantal plaatsen