Journo goes Inbound Marketing: opvullers zijn afvallers

2 min shares

Content raakt kilo’s kwijt

Als ik in de afslankbusiness zat, was ik nu miljonair. De afgelopen dagen sneed ik massa’s overtollig vet was en bleef een slanke gestalte over. Nee, ik heb het niet over mijn postuur. Ook nam ik geen baan als plastisch chirurg en ben ik nog steeds inbound journalist (de eerste van Nederland). Wat ik vorige week deed, was drastisch in mijn teksten snijden. Waarom? Om leesbaar te blijven!

 

Internet is namelijk geen tijdschrift! Dus geen literaire volzinnen de deur uit en compacte content gebruiken. Online tekst moet kort en helder zijnDaarom analyseer ik elke tekst voordat ik hem online plaats en sneed ik overbodige woorden weg. Uiteindelijk blijft de kern van het verhaal over. Nu ik tien weken inbound ben, besef ik hoe belangrijk compacte content is. Dat is een belangrijke les die ik leerde. 

 

magazine-1090148_960_720-1

Schrijven voor een tijdschrift en internet verschilt veel van elkaar.


Mijn achtergrond is in de commerciële tijdschriftenwereld. Heel andere kost. Het is niet zo dat schrijven voor internet mij volkomen vreemd is. Vroeger deed ik vrijwilligerswerk voor online muziekmagazines en filmwebsites. SEO was niet belangrijk en er waren geen regels. Omdat internet een vluchtiger medium dan tijdschrift is, verkortte ik mijn zinnen. Nou ja, een beetje dan. Niet genoeg bleek. 

Het verschil tussen kopij voor internet en magazine ontdekte ik pas echt bij mijn nieuwe werkgever. Tijdens mijn eerste week als inbound journalist kreeg ik direct een cursus copywriting voor de kiezen. Kenniscoach Roy Ishak leerde me gericht voor het web te schrijven door korte zinnen te gebruiken en een flow in mijn tekst aan te brengen. Die cursus opende mijn ogen.

 

"Schrijven in voltooid verleden tijd is geschiedenis



Vergeleken met ouder (online) werk is mijn huidige schrijfstijl veel beknopter. Schrijven in voltooid verleden tijd is geschiedenis. Verleden of tegenwoordige tijd it is. Online content is dynamisch en actief. Als oud-magazineschrijver vraagt dat een omschakeling. Het vermijden van moeilijke woorden is een pittige uitdaging. Als schrijver speel ik namelijk graag met taal. Internet vraagt daar niet om. Scanbare teksten scoren. Liever een beknopt blog dan een propvolle pagina.

Als tijdschriftjournalist had ik met een aantal woorden te maken. Te weinig tekst betekende witruimte of een uitvergrote foto. Te veel tekst garandeerde een priegelplaatje en een lange lap tekst. Een pagina had een bepaald aantal woorden. Daar schreef je naartoe. Een dun (lees: weinig verheffend) interview vulde je op met lange woorden of vakjargon. 

 

Detail_de_-Blah_blah_blah-_du_studio_Louise_Campbell_Maison_du_Danemark_3600301569-1

In tijdschriften gebruik je wollig taalgebruik om pagina's op te vullen. 

 

Herhaling is dan ook geen vreemde voor me. Om korte interviews op te rekken, gebruikte ik synoniemen en aanvullende beschrijvingen. Zo werd een beknopt artikel alsnog een twee pagina vullend epistel. (Epistel is zo’n woord dat je online niet veel ziet, dus die woordkeuze verraadt mijn achtergrond. red) Daarnaast kon je ook literaire volzinnen gebruiken.Vaak dikdoenerij. Je probeerde wat uit. Niet omdat het moest, maar omdat het kon! 

Tijdschriftenlezers reageerden namelijk amper. Een wollig, nietszeggend stuk stond naast een leesbaar artikel. Je wist niet of welk artikel men las of negeerde. Het maakte niet zoveel uit. Online is dat anders. Taaie teksten leest men niet. Die blogs krijgen weinig hits. Hoe vaak of weinig je werk men je werk leest, check je met handige - maar complexe - marketing automation software

"Als inbound journalist pleeg ik dagelijks tekstuele genocide"


Er zit meer vaart in online verhalen en dat spreekt me wel aan. Ik merk het als ik thuis een tijdschrift of boek pak. Sommige zinnen moet je vaker lezen om ze te doorgronden. Ben ik niet meer gewend. Mijn geduld raakt snel op, omdat een tekst meteen moet boeien. 

Schrijven is schrappenVoordat deze tekst online komt, snijd ik de helft ervan weg. En daar opnieuw de helft van. In de journalistiek gebruik je de term “Kill your darlings” voor het verwijderen van tekstpassages die je zelf leuk vind. Bij dezen beken ik dat ik als inbound journalist tekstuele genocide pleeg. Allemaal voor het goede doel. Zodat jij deze tekst uitleest (tenminste, dat hoop ik toch). Opvullers zijn afvallers!

Verder lezen? Download de Whitepaper Beter zaken doen met Inbound Marketing:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing 

shares

Gerelateerd

The Digital Future of B2B Hét event over de digitale toekomst van B2B marketing & sales.  28 juni 2016, High Tech Campus Eindhoven  Meer info & aanmelden Beperkt aantal plaatsen