Journo ging Inbound: een persoonlijke terugblik

2 min shares

De conclusie van vijf maanden Inbound Marketing

Zo’n vijf maanden geleden begon ik als eerste inbound journalist van Nederland. Ik leerde in die tijd een hoop. Over inbound marketing, maar ook over mezelf. Vandaar dat ik besloot om wat nieuws te gaan doen. Volgende maand begin ik bij mijn nieuwe werkgever als tekstschrijver dus dit is de laatste blog van mijn hand voor de marketingwereld. Het waren vijf mooie maanden!

De reden dat ik de marketingbranche verlaat, is omdat dit niet mijn wereld is. Mijn achtergrond is te verschillend en het valt me zwaar om deze materie eigen te maken. Het geschakel tussen persona’s vraagt veel tijd voor iemand die gewend is voor één doelgroep te schrijven.

Inbound journo inbound marketing

Je tanden stuk bijten op HubSpot: ondergetekende kan erover meepraten. 

HubSpot leverde me bijna een kunstgebit op en ik heb mijn papiertje nog steeds niet op zak. Geef mij maar meer commerciële teksten vol (flauwe) humor en woordgrapjes. Dat gaat me veel beter af en past beter bij mij. De koers die mijn nieuwe broodheer vaart, sluit beter bij mijn kwaliteiten aan. 

Commercieel schrijven en melige reclameslogans bedenken, zit er in de marketingwereld niet in. In opdracht van een klant moet je ervoor waken dat je een betoog vol borstklopperij neerpent. Dat werkt namelijk averechts. Reclame maken was juist iets dat bij mijn baan als old school redacteur hoorde. Advertorials schrijven was part of the job

house_anthem

Een inbound lead is niets iets dat op een house party wordt gedraaid.

Advertorials horen niet bij de marketingwereld. Ingewikkelde Amerikaanse termen wel. De meest hippe one liners en vaktermen vliegen in het rond in deze branche. Not done in de journalistiek en wennen voor iemand die het liefst zo min mogelijk in het Engels schrijft. Zoals je al ontdekt heb, nam ik die gewoonte over. Dat is iets wat ik moet afleren voor mijn nieuwe baan. Damn!

Bijna een half jaar geleden belandde ik als rookie in de marketingwereld. Bij een term als inbound lead dacht ik eerder aan een slappe house anthem dan aan de business wereld. Nu niet meer. Ik heb een goed beeld gekregen van deze branche. Ik kan mijn familie vertellen wat de awareness fase is en hoe hun koopgedrag in de buyer journey past. Ook herken ik bepaalde technieken die in de marketing worden toegepast. 

inbound journo inbound marketing

Cialdini gaat dieper in op de psychologie acher marketing. 

De lessen die Cialdini mij leerde, blijven me altijd bij. Ook leerde ik van Roy Ishak pas echt SEO schrijven en brachten collega's me bij hoe je je moet inleven in je buyer persona. Verder kan ik op mijn CV zetten dat ik nu meer weet over de kracht van keywords.

Bloggen leerde ik ook bij Webs. Voordat ik hier aan de slag ging, maakte ik welgeteld drie blogs in mijn hele leven. De slogan van mijn oude werkgever wordt hoe dan ook waargemaakt! In een eerder blog schreef ik dat ik over zes maanden content op Frankwatching wilde publiceren. Die doelstelling is gedeeltelijk behaald. Een door ondergetekende geredigeerd blog is op dat platform gepubliceerd. En dat binnen zes maanden…

inbound journo inbound marketing

2016 begon al goed in de bioscoop.

Vijf maanden inbound marketing hebben me veel gebracht. In dit tijdsbestek gebeurde er veel in mijn leven. Ik ben getrouwd, zag het zevende deel van ‘Star Wars’ drie keer in de bioscoop en scoorde tickets voor een optreden van Therapy? later dit jaar.

Verder maakte ik mezelf een geheel nieuwe schrijfstijl eigen en leerde ik mezelf beter kennen. Ook heb ik in mijn ‘marketing periode’ twee colberts aangeschaft. Deze T-shirt fan had je nooit geloofd als je dat een jaar geleden tegen hem zei. Je ziet ze misschien niet, maar in de marketingwereld kwamen mijn wilde haren naar boven.

Collega's en lezers bedankt voor de mooie vijf maanden! Het ga jullie goed!

Kom naar de exclusieve kennissessie: meer klanten met Inbound Marketing

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper