Inspanning VS. inbound marketing ROI: op zoek naar de perfecte balans

2 min shares

"Wanneer kan ik concreet resultaat verwachten van mijn Inbound Marketing inspanningen?" is een terechte vraag. Het antwoord op die vraag bepaalt namelijk hoeveel tijd, energie en dus budget je minimaal nodig hebt voordat je de vruchten van Inbound kunt plukken. Al is elke organisatie uniek, er zijn wat stelregels die je een richting kunnen geven.

De tijd die je moet uittrekken om de eerste resultaten van Inbound Marketing te zien is voor iedere organisatie anders. Ga er vanuit dat je ten minste 6 maanden actief met Inbound Marketing bezig moet zijn om duidelijke resultaten te zien.

Met welke mate van inspanning kun je resultaten gaan verwachten?

Stel jezelf allereerst de vraag of je over de volgende onmisbare elementen van Inbound Marketing hebt nagedacht:

 

Inbound Marketing: welke zaken pak je minimaal op?

 

Strategie, team en communicatie

Staat er intern of extern een team in dienst van het uitrollen van de Inbound Marketing strategie of ben je een single player? Indien je intern mensen aan het werk zet, hoe toegewijd zijn deze mensen om van Inbound een succes te maken? Zijn zij ervaren of hebben zij training nodig?

Content creatie (zoals je zakelijke blog)

Wie schrijft blogartikelen? Hoe vaak wordt er content gepubliceerd? Welke onderwerpen komen aan bod? Wie heeft hierin de eindregie? Is er sprake van gastbloggen om relevante backlinks naar je domein te vergaren?
 

Premium content (whitepapers, case studies, ...)

Onder premium content wordt in dit geval alle content verstaan die je aanbiedt in de vorm van een offer. Dit kunnen e-books, whitepapers maar ook case studies en demo's zijn. Het doel is websitebezoekers interesseren voor je producten en diensten en ze met interessante content en ze zo te converteren in leads.

Social media (meer traffic naar je online kanalen)

Wie beheert de social media kanalen? Wat wordt op welke kanalen geplaatst? Wie heeft hierin de eindregie? Wordt social media gebruikt voor specifieke campagnes?

Lead generatie (met aantrekkelijke CTA's)

Om resultaat uit je blog, offers, social media kanalen en website te halen, zul je na moeten denken over hoe je websitebezoekers gaat converteren in leads. Wie is verantwoordelijk voor het uitrollen van CTA's (call-to-actions) en landingspagina's? En verder: worden er A/B tests uitgevoerd om conversieratio te verhogen? Wie analyseert de data en voert verbeteringen door?

Inside sales

Wie volgt de vergaarde leads op? Worden alleen de Marketing- of Sales gekwalificeerde leads opgevolgd (MQL en SQL) of krijgt iedere lead aandacht?

* SEO en betaalde campagnes (outbound marketing) zijn niet meegenomen in dit overzicht.

Marketing en Sales Software

Zonder slimme tooling, zoals Marketing Automation software of een CRM, kun je starten met Inbound Marketing. Wil je echter als data-gedreven marketeer te werk gaan zodat je kunt meten & analyseren wat je inspanningen opleveren over alle kanalen heen? Dan raad ik je aan je te verdiepen in Marketing en Sales software zoals die van HubSpot. Ook hier dien je je te realiseren dat er bij het inrichten van een tool tijd gaat zitten. (Echter krijg je er zeer waardevolle data voor terug om de ROI van Inbound Marketing aan te tonen bij je baas en collega's!)

Starten, groeien of explosief groeien

Schermafbeelding_2015-09-18_om_16.21.20
Bron: Kunocreative

Bovenstaand schema geeft weer met welke mate van inspanning je resultaten kunt verwachten, onderverdeeld in starten, groeien en explosief groeien.

Level 1: Starten met Inbound Marketing

Je gaat starten met Inbound Marketing. Essentieel is het maken van keuzes: waar gaan we de eerste inspanningen op richten en met welke mensen? In een periode van 6 maanden zul je een toename in websitebezoeken en leads gaan ervaren. In de startende fase concentreer je je op een aantal vormen van gerichte content om de Inbound Marketing route (attract, convert, close, delight) in te richten.

Doel op dit niveau is het creëren van bewijslast van waaruit de Inbound strategie verder uitgerold kan worden.

Level 2: Groeien met Inbound Marketing

Om je bedrijf binnen 6 tot 12 maanden aanzienlijk te laten groeien met Inbound Marketing dien je op dit niveau te acteren. Afhankelijk van de markt waarin je opereert kan dit zelfs 300 - 600% groei in websitebezoeken en leads opleveren.

Een half jaar geleden had Webs nog geen blog. Na 6 maanden gemiddeld 16 blogs per maand te publiceren zien wij al ruim 50% van onze websitebezoeken binnenkomen via het blog. Door actief op deze manier met lead generation aan de slag te gaan is het aantal leads dat binnenkomt via de website en het blog gegroeid met ruim 400%.

Level 3: Explosief groeien met Inbound Marketing

In een periode van 3 tot 6 maanden zullen bedrijven die acteren op dit niveau explosieve groei gaan ervaren in bezoekers en leads (800 - 1000%). Afhankelijk van product en markt zul je zeer positieve ROI gaan ervaren.

Wij hebben in een periode van 6 maanden flink geïnvesteerd in premium content om Marketeers en Sales managers te helpen beter zaken te doen in het digitale tijdperk. Een uitverkocht Digital Future of B2B event (300+ bezoekers en 21 sprekers) bevestigde voor ons dat je met de juiste inspanning daadwerkelijk ROI van Inbound Marketing zult ervaren!

Conclusie

Bovenstaand schema is een prettige richtlijn om je inbound doelstellingen naast te leggen en keuzes te maken in de inspanning die je gaat leveren om resultaten te behalen. Denk goed na of er binnen de organisatie voldoende mankracht aanwezig is om Inbound Marketing van de grond te krijgen.

Wil je beoordelen of Inbound Marketing de juiste strategie is voor jouw organisatie? Lees dan ook eens deze whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing
Bron header: Flickr

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper