Het tekort aan technisch talent oplossen? Zet Inbound Marketing in voor recruitment!

2 min shares

Veel maakbedrijven hebben moeite met het vinden en binden van technisch talent. Potentiële kandidaten reageren niet meer op belletjes of onpersoonlijke berichten van recruiters en stellen hogere eisen aan een baan. Klinkt dit bekend in de oren? 

In dit blog vertel ik je hoe je in deze tijd technisch talent naar je organisatie toe trekt en de connectie weet te behouden door middel van Inbound Recruitment. Lees wat Inbound Recruitment precies is, wat het te maken heeft met Inbound Marketing en leer van andere (maak)bedrijven!

 

Potentiële klanten vs. potentiële kandidaten

Inmiddels weten we dat potentiële klanten niet meer op cold calls zitten te wachten en dat de saleswereld van nu een andere (meer persoonlijke) aandacht vereist, maar als we kijken naar de recruitmentwereld, kunnen we dan niet precies hetzelfde stellen? Want of het nu gaat om potentiële klant óf collega, de doelgroep heeft online steeds meer informatie tot hun beschikking en stelt zo meer/andere eisen.
 

construction-873363_960_720

 

We gebruiken Inbound Marketing om de juiste klanten aan te trekken, maar waarom dus niet ook om de juiste kandidaten aan te trekken? In een tijd waarin het steeds moeilijker en moeilijker wordt om talent te vinden en waarin talent liever zelf op zoek gaat naar een baan, zou het toch super zijn wanneer kandidaten uit zichzelf bij je willen solliciteren (op de Inbound manier dus)?

 

Step up your hiring game met Inbound Recruitment

De Inbound Marketing methodiek gaat over het aantrekken, converteren en tevreden houden van klanten. Het is een vorm van marketing die de doelgroep aantrekt met interessante content in plaats van lastigvalt met onnodige content.

Bij Inbound Recruitment gaat het over het aantrekken, converteren en tevreden houden van kandidaten. De essentie is hetzelfde alleen hebben we het binnen Inbound Recruitment over een Candidate Journey en bij Inbound Marketing over een Buyer Journey.

 

Attract, Convert, Close, Delight kandidaten 

De Inbound Recruitment methodiek bestaat net zoals de Inbound Marketing methodiek uit vier fasen: Attract, Convert, Close, Delight.

 Webs Inbound Recruitment

 

Attract:

In de attract fase komen onbekenden in aanraking met je organisatie. Binnen deze fase gaat het bij Inbound Marketing om het aantrekken van de juiste potentiële klanten door het delen van content die de juiste prospects aanspreken. Bij Inbound Recruitment is dit eigenlijk niet anders. Door het delen van de juiste content op de juiste plekken (zoals blogs, social media en Glassdoor) kom je op de radar van potentiële kandidaten terecht. 

 

Philips

 

Convert:

We weten dat wanneer potentiële klanten voor het eerst op je website komen ze vaak nog niet klaar zijn om meteen een beslissing te nemen over jouw product/dienst. Vandaar dat we in deze fase bij Inbound Marketing kleine call-to-actions toevoegen als het downloaden van een whitepaper in ruil voor bijvoorbeeld een emailadres. Op deze manier worden websitebezoekers geconverteerd naar bruikbare leads.

In de recruitmentwereld zou het eigenlijk niet anders moeten werken … want waarom zouden potentiële kandidaten meteen solliciteren naar een baan als ze voor de eerste keer je website bezoeken? Waarschijnlijk is niemand daar zo snel klaar voor. Om te zorgen dat je potentiële kandidaten niet verliest kan dezelfde methode worden toegepast. Zo werkt Prodrive Technologies met een open sollicitatiedag waar potentiële kandidaten zich voor aan kunnen melden.

 

Prodrive

 

Close:

In de close fase staat lead nurturing centraal. Het aanbieden van waardevolle content voor potentiële klanten (en dus ook potentiële kandidaten) is in deze fase van belang. Wanneer je mogelijk geïnteresseerd bent in een organisatie raak je toch enthousiast van blogs over de organisatiecultuur, ervaringen van huidige medewerkers of een uitnodiging in je mailbox van een leuk evenement? 

 Qualcomm

Bron

 

Delight:

Je tevreden klanten zijn vaak je beste promoters en je raad het al, je medewerkers ook! Gebruik niet alleen de ervaringen van huidige medewerkers om zaken als je sollicitatieproces te verbeteren, maar laat ze vooral ook zelf eerlijke content delen over hoe het is om bij je onderneming te werken. Dit trekt weer nieuw talent aan! In onderstaande afbeelding is te zien hoe DAF Trucks dit doet door middel van de landingspage: 'medewerkers aan het woord'.

 

DAFBron

 

Samenvattend 

Zoals je merkt in bovenstaand verhaal staat de kandidaat centraal binnen de Inbound Recruitment strategie en ligt de focus op het verdienen van de aandacht van een potentiële kandidaat. Binnen deze strategie wordt als het waren een brug geslagen tussen Marketing en HR.

Marketing-HRAttract top talent 

 

Door het delen van informatieve en interessante content via kanalen als social media, blogs en career sites wordt er in de ogen van de kandidaat op een positieve manier contact gelegd. Een manier die, als je het mij vraagt, dé recruitment manier van de toekomst is.

 

Meer weten over Inbound Recruitment? Download de whitepaper Inbound Marketing en lees kandidaten in plaats van klanten:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing 

shares

Gerelateerd