Inbound marketing vs. outbound marketing

4 min shares

Gebruik de cijfers in dit blog om je baas te overtuigen van inbound marketing

Durfkapitalist en één van de oorspronkelijke werknemers van de Apple Computer Guy Kawasaki zei ooit: "If you have more money than brains, you should focus on outbound marketing. If you have more brains than money, you should focus on inbound marketing." Spring aan boord van de trein die inbound marketing heet. Ik verzamelde wat cijfers over inbound marketing die jij kunt gebruiken in je presentatie om je baas te overtuigen van het nut van inbound marketing.

Van outbound naar inbound: 
een andere benadering

inboundballooon

De traditionele 'outbound' marketing campagne wordt steeds vaker als stoorzender gezien. Cold calling, SPAM e-mail, opdringerige advertenties waar de klant niet op zit te wachten; het zijn allemaal voorbeelden van outbound, waarbij de marketeer centraal staat en zijn product aan de klant probeert op te dringen (push). De focus ligt op korte-termijn sales.

Inbound marketing staat hier lijnrecht tegenover. Als marketeer creëer en deel je waardevolle content die de doelen en uitdagingen van jouw potentiële klant adresseert. Dit doe je onder andere met een goede website, een blog en de juiste inzet van sociale media. Doel is de aandacht van de potentiële klant te trekken door goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. Zo wordt je gevonden op het moment dat de klant daadwerkelijk op zoek is naar het antwoord op bepaalde vragen. Resultaat is een klant die oprecht geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Een klant die jou bereikt, in plaats van andersom (pull). De klant staat bij inbound altijd centraal en de focus ligt op het opbouwen van een langdurige relatie. 

Inbound_vs_outbound.png

Aandacht verdienen versus aandacht kopen: cijfers waarom het werkt


Is outbound pas
sé en inbound hot? We namen de proef op de som en verzamelden cijfers waar je niet omheen kunt.

1) Outbound werkt storend
44% van directe e-mails wordt niet geopend, 86% spoelt reclames door, 84% van de 25 tot 35-jarigen verlaat een website die te veel advertenties bevat.

2) Outbound is duur
Leads verkregen uit inbound kosten 61% minder dan leads verkregen uit outbound marketing (bijvoorbeeld: zoekmachine versus cold calling).

3) Outbound wordt genegeerd
70% van de links waar bezoekers op klikken zijn organisch (tot stand gekomen dankzij het algoritme van de zoekmachine), in tegenstelling tot de zogenaamde gesponsorde links... (Bron: HubSpot, verstrekker van leading Marketing en Sales software, die de term inbound marketing zoals we deze vandaag de dag kennen nieuw leven hebben ingeblazen)

...sterker nog, 70 tot 80% van de gebruikers negeert gesponsorde links volledig. (Bron)

4) Outbound = lagere conversie
Conversie is een goede graadmeter als je de kwaliteit van je leads wilt beoordelen. Inbound leads (leads die binnenkomen via zoekmachines) hebben een conversie van 14,6% terwijl outbound leads (bijvoorbeeld via advertenties) een conversie van 1,7% hebben. (Bron)

5) Zoekmachines hebben de macht
93% van de online ervaring begint met een zoekmachine. Google eigent zich hiervan 65% tot 70% van het marktaandeel van zoekmachines toe. (Bron)

6) De klant bevindt zich online
79% van de online aankopers besteden 50% van hun tijd online om over producten te lezen. (Bron)

7) Social media is onmisbaar
In iedere fase van inbound marketing is social media inzetbaar. 75% van klanten gebruikt social media tijdens het aankoopproces. (Bron)

8) Bloggen zorgt voor meer leads
Bloggen is niet weg te denken uit de inbound marketing starter kit. Met bloggen ben je beter vindbaar in de zoekmachines dankzij index pagina's. B2B bedrijven die bloggen genereren 67% meer leads per maand dan
bedrijven die dit niet doen. (Bron)

9) Bloggen zorgt voor inbound links
Bedrijven die bloggen ontvangen 97% meer links naar hun website. (Bron)

10) Regelmatig bloggen heeft resultaat
Bedrijven die vaker dan 20 keer per maand bloggen ontvangen 5 maal meer bezoekers op de bezoekers dan bedrijven die maar 4 keer per maand of minder bloggen. 57% van de marketeers heeft klanten geacquireerd dankzij bloggen. (Bron)

 

Betekent dit dat outbound het veld moet ruimen voor inbound?

We moeten ons blijven realiseren dat de klant niet in termen van 'inbound' en 'outbound' denkt. Waar het om draait is dat de klant centraal staat, en als cijfers ons leren dat traditionele marketing niet meer werkt is het aan ons hier iets mee te doen! De cijfers vertellen ons overduidelijk dat de klant onpersoonlijke marketing negeert en op zoek is naar authenticiteit. Aandacht verdienen in plaats van aandacht kopen. Van outbound naar inbound, van push naar pull. 

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper