Top 20 meest gestelde vragen over inbound marketing

6 min shares

Inbound marketing roept nog steeds een aantal belangrijke vragen op. Om je beter inzicht te geven in de praktische invulling, hebben we de meest gestelde vragen voor je beantwoord: wat is inbound marketing, welke impact kan het hebben op je organisatie, en wat is HubSpot Marketing en Sales software?

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een marketing methode om nieuwe bezoekers op een natuurlijke (organische) wijze naar je online kanalen te verleiden en te converteren naar leads en klanten. Door in te spelen op vraagstukken van je potentiële klant en hierop een goede zoekmachine optimalisatie (SEO) in te richten en regelmatig content te publiceren (blogs) scoor je beter in Google en wordt je beter gevonden. Alles is direct meetbaar! Dit wordt ook wel een pull-strategie genoemd. Bij een push strategie (outbound) ga jij de prospects benaderen, in plaats van dat ze naar jou toe komen vanuit interesse. Verschillen tussen inbound en outbound.

Inbound_marketing_methodiek
Inbound marketing methode

Hoe werkt inbound marketing?

Bezoekers die via zoekmachines of social media kanalen op je website komen door waardevolle content, verleid je om contactgegevens achter te laten met call-to-actions, landingspagina's en formulieren. In ruil voor de contactgegevens dien je iets te geven aan de bezoeker, bijvoorbeeld een guide, ebook of how-to document.

Nadat de persoon zijn gegevens achterlaat wordt deze geregistreerd als lead. Met o.a. webinars, whitepapers en case studies kun je de lead overtuigen van je organisatie en diensten en converteren naar een klant. Hiervoor kun je e-mail, lead nurturing en marketing automation inzetten.

Kortom; ken je doelgroep, schrijf relevante content voor zijn pijnpunten, biedt een relevante offer aan om zijn gegevens achter te laten en overtuig deze lead om klant te worden. 

Lees meer over de inbound marketing methode en hoe je je business kan laten groeien met inbound marketing.

Wat is waardevolle content?

Waardevolle content is content die antwoord geeft op een behoefte of pijnpunt van een potentiële klant. In plaats van informatie te zenden over jouw producten wordt er een oplossing geboden voor een bepaald vraagstuk waar de persoon mee zit.


De inbound marketing termen uitgelegd

Binnen inboundmarketing worden verschillende termen gebruikt. Hieronder een toelichting van de meest gebruikte termen.

Wat zijn buyer persona's?

Buyer persona's zijn fictieve personen die de inbound marketeer helpt om zijn ideale prospect, zijn gedrag, zijn demografisch profiel en achtergrond inzichtelijk te maken. Het buyer persona profiel wordt gebruikt om de doelgroep in kaart te brengen en op basis hiervan marketing keuzen te maken. Meer over buyer persona's of ga direct aan de slag met het opstellen van je persona op b2bpersona.nl.

Wat is de buyer journey?

De buyer journey is het proces dat een potentiële koper doorloopt voorafgaande aan de daadwerkelijke aankoop. In iedere fase van zijn online zoektocht kampt deze persoon met andere uitdagingen. Er worden 3 fasen onderscheiden in dit proces: awareness, consideration, decision. Meer over de buyer journey.

Wat zijn leads?

Een lead is een bezoeker op je online kanaal die zijn gegevens heeft achtergelaten. Hierdoor is het geen anonieme bezoeker meer. Een leads kun je bereiken via e-mail, nieuwsbrief, telefoon of social media. 

Wat is thought leadership?

Thought leadership is een visie binnen de inbound marketingstrategie die uitgaat van de inhoudelijke kennis binnen de organisatie op een specifiek vakgebied. Deze organisaties proberen autoriteit te worden op bepaalde kennisgebieden en brengen deze kennis (online) over naar de prospect en klant, in de vorm van content creatie (blogs, verhalen, case studies, etc.). 

Mis je nog een andere marketing term? 45 inbound marketing termen uitgelegd.


Welke impact heeft inbound marketing op je organisatie?

Om inbound marketing te laten werken, dien je een marketeer 2 á 3 dagen per week actief in te zetten. Wij adviseren om er een volledige FTE op te zetten als dat mogelijk is. Naast de marketeer zal ook jullie salesteam aanhaken om de gekwalificeerde leads op te volgen en dient de directie achter de inbound marketing aanpak te staan. Meer over marketing en sales alignment.

Hoe kan ik mijn directie overtuigen?

De directie wil dat de bedrijfsvisie uitgevoerd wordt; wie A zegt moet B doen. Daarom helpen wij jou bij de overtuiging van je directie voor het kiezen van een inbound marketing strategie en hoe dit bijdraagt aan de visie en doelen van jouw organisatie. 

We willen starten met inbound marketing, en nu?

Gaaf! Onze inbound marketing aanpak ziet er zo uit:

  1. Onboarding; we maken kennis, stellen de teams samen en de systemen en websites worden geconfigureerd en voorzien van analytics trackers.

  2. Workshops & trainingen; we delen onze kennis over o.a. inbound marketing, buyer persona's en SEO aan de hand van workshops om helpen jullie op weg om aan de slag te gaan. Met de gratis toegang tot de HubSpot Academy kun je vervolgens je kennis nog verder ontwikkelen aan de hand van cursussen en certificaten.

  3. Inbound marketing gameplan; de opgehaalde insights vanuit de persona's en doelstellingen worden verwerkt in een lang termijn gameplan waarin helder wordt waar de focus op gaat liggen de komende 1 - 3 jaar. Het gameplan geeft antwoord op: Welke doelen willen we wanneer behalen en met welke content en welke offers gaan we dit realiseren.

  4. Campagnes; het gameplan wordt uitgevoerd en aan de hand van verschillende kort- en langlopende campagnes. Wij helpen je bij het bedenken, inrichten en optimaliseren van de campagnes, offers en de content creatie. Dit doen wij met een uitgebreid team.

Hoe snel kunnen we starten?

Starten kan direct! Binnen een maand ben aan boord en kun je aan de slag met inbound marketing. Is je website ook aan vervanging toe? Ook daar kunnen wij bij helpen! 

Wanneer kunnen we de eerste resultaten verwachten?

Vanaf de start van de eerste campagnes zullen de eerste resultaten direct meetbaar worden. Om het resultaat van je inbound marketing inspanningen goed te kunnen beoordelen, dien je echter 6 maanden tot 1 jaar uit te trekken. 

Wat kost inbound marketing?

Inbound marketing draagt aantoonbaar bij aan de omzet van je organisatie. Om deze reden dien je inbound marketing niet als kostenpost te zien, maar als investering voor de lange termijn. Uiteraard zijn er licentiekosten aan de inbound marketing software verbonden, echter zorgt de software ervoor dat je efficiënt kan werken en direct toegang hebt tot management data om de resultaten van jouw inspanningen in bezoekersaantallen, nieuwe leads, klanten en behaalde omzet uit te drukken.


Wat is HubSpot marketing automation software?

Webs is partner van HubSpot (HubSpot agency) en gebruikt onder andere deze bewezen software oplossing als krachtig hulpmiddel bij de toepassing van de inbound marketing strategie.

HubSpot is een all-in-one software oplossing die volledig is ingericht op de inbound marketing methodiek. Deze laagdrempelige software is ingericht voor de marketeer en sales personen en biedt alle tools die je nodig hebt om marketing campagnes te organiseren en inzicht te krijgen in de sales resultaten. Tools zoals e-mail, social media inbox, CMS (beheer van je website), CRM (beheer van je contacten en sales funnel), blogs, analytics, lead nurturing, formulieren en landingspagina zijn volledig geïntegreerd. Ruim 25.000 klanten maken gebruik van deze software.

HubSpot biedt een tracker (stukje javascript code) die je op al je websites kan plaatsen. Hiermee krijg je inzicht in het resultaat van al je online kanalen zoals bezoekersaantallen, CTR etc.

inbound-marketing-platform
HubSpot functionaliteiten

Wat is marketing automation?

Met marketing automation kun je marketing activiteiten automatiseren. Denk aan het versturen van een e-mail na inschrijven van een formulier, het sturen van een seintje naar een sales collega bij een gekwalificeerde lead, het automatisch wijzigen van (SMART) content en call-to-actions op basis van lead status of type persona.

Door de toepassing van marketing automation kun je je bestaande marketing activiteiten nog effectiever inrichten. Je past marketing automation ook pas toe op het moment dat je je inbound marketing in basis hebt ingericht en het al leads oplevert.

Moet ik inbound marketing persé met HubSpot doen?

Nee, inbound marketing kan ook met andere software oplossingen (lees: Eloqua, Marketo, Sharpspring, Inbound.io etc.) of met tools waar je reeds gebruikt van maakt en die je aan je website koppelt (denk aan: nieuwsbrief systeem, CRM, Google Analytics). Echter om inbound marketing succesvol in te richten en overzichtelijk te houden, adviseren wij HubSpot.

HubSpot biedt ondersteuning om jouw kennisniveau te vergroten in de vorm van cursussen, webinars en legio kennisbronnen (whitepapers, blogs, ebooks) waar je gratis gebruik van kan maken.

Waarom maken jullie gebruik van een ander CMS dan HubSpot CMS?

Het HubSpot CMS maakt het mogelijk om je volledige website te beheren binnen HubSpot, in meerdere talen. Omdat de mogelijkheden hiervan niet oneindig zijn, bieden wij meerdere CMS-en aan. Afhankelijk van de doelstellingen op korte en lange termijn stemmen we af wat de beste invulling van het online platform en bijbehorende CMS wordt.

Redenen om te kiezen voor een ander CMS kunnen zijn: afgeschermde content met login en rechten (forum), gerelateerde content automatisch ontsluiten op meerdere plaatsen, uitgebreide koppelingen met backoffice systemen, uitgebreide filtering van informatie (facetting search).


Wat kun je met het HubSpot CRM pakket?

HubSpot biedt een (gratis) CRM Systeem waarmee je inzicht krijgt in prospects, leads, sales funnel en alle communicatie met je (potentiële) klanten. Je ziet op contact niveau alle contactmomenten in een overzichtelijke tijdlijn: bezochte pagina's, ingevulde formulieren, verzonden e-mails, geopende nieuwsbrieven etc. Een goudmijn voor marketeers en sales!

Screen Shot 2018-03-13 at 10.24.08

HubSpot contact timeline

Welk CRM pakket adviseren jullie?

Wij adviseren om gebruik te maken van het ingebouwde HubSpot CRM. In vergelijking tot een grote sales tool, zoals Salesforce, biedt het vergelijkbare functionaliteiten. Echter kost het niks extra en je hoeft geen cursussen te volgen om je de tool eigen te maken.

Kunnen wij ons CRM koppelen aan HubSpot?

Geen probleem. HubSpot biedt integraties met populaire software pakketten en heeft een uitgebreide API om data tussen HubSpot en andere pakketten uit te kunnen wisselen.

Wat gebeurt er met de data (privacy)?

De privacy gevoelige data wordt per HubSpot klant afgeschermd en veilig opgeslagen met TLS encrypties, VPN verbindingen in een zwaar beveiligde cloud omgeving. Met 25.000 klanten neemt HubSpot de veiligheid serieus! Meer over de HubSpot security maatregelen. 

Heb je nog aanvullende vragen?

Grote kans dat deze in ons whitepaper beantwoord worden. Download de whitepaper inbound marketing:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Jij bent klaar voor inbound marketing. Is je organisatie dat ook?  Zet uitdagingen om in kansen voor je business  Maak een afspraak