Zelf in HubSpot frutselen kost klauwen met geld

4 min shares

Ik ga er geen doekjes om winden: het doorlopen van een HubSpot-implementatie is stressvol. Het is één van de grotere investeringen die je jaarlijks doet, en dat maakt de druk niet minder hoog. Fouten maken kost klauwen met geld. En de directie kijkt mee, wanneer kunnen we ROI verwachten...? 


In een dergelijke situatie is hulp erg waardevol, sterker nog: iemand die je begeleidt vanuit ervaring en best practices is in mijn optiek een must. Die vertrekt vanuit je business doelstellingen en daar de tool op inricht. De tool kan misschien voelen als de sleutel tot je gewenst ROI, maar de implementatie wordt pas succesvol als je de business en processen als vertrekpunt neemt.


Werk met een partner. Dat is het advies. En nu denk je misschien, 'natuurlijk zeg jij zoiets, je werkt bij een HubSpot Partner'. Klopt, fair point. Maar dit is geen reclame zendtijd voor Webs. Met dit artikel wil ik de waarde laten zien die de juiste HubSpot Partner kan toevoegen aan jullie technologie investering. 

Er zit een groot verschil in churn tussen klanten die met of zonder HS partner werken

Ja, ik had ook liever gewild dat veel organisaties met hun eigen aanpak en sturing vanuit HubSpot Dublin het gewenste resultaat behalen met HubSpot. Maar de realiteit is dat ik wekelijks aanvragen krijg van organisaties die al gestart zijn met HubSpot, maar nog niet tevreden zijn. Nadat zij de minder dure weg hebben afgelegd (tenminste, dat is wat ze denken) met een ongekwalificeerde HubSpot partner of de implementatie intern hebben belegd komen ze tot de conclusie dat het traject so far niet aan de verwachtingen voldoet. Shit.

Het gevolg: twijfel over de tool, en dus de investering. Slapeloze nachten? Die zeiden ze ook al te hebben toen ze mijn projectvoorstel hadden gekregen: dat was immers 'veel te duur'. Maar proberen te besparen op de kosten betaalt zich niet altijd uit. 


En ligt dat aan onze collega HubSpotters in Dublin? Zeer zeker niet. Echter zie je na de verkoop dat er een groot verschil zit in churn tussen klanten die wel met een partner werken en die niet met een partner werken. 


De nuances en ins-and-out van HubSpot kennen is bepalend voor het succes

Het begrijpen van de terminologie en de semantiek van de techniek is absoluut noodzakelijk om HubSpot binnen je organisatie goed te laten landen. De nuances en ins-and-outs van HubSpot kennen is bepalend voor het succes voor je organisatie. 


Een ervaren HubSpot partner kent het verschil tussen een Lead, Marketing Qualified Lead en Sales Qualified Lead in HubSpot; de hand-over tussen marketing en sales. En weet dit zo in te richten voor je, dat je reporting ook echt klopt. Hoe het CRM ingericht moet worden, welke workflows je processen kunnen automatiseren en hoe je de klantreis dusdanig kunt bedienen dat de pijplijn in HubSpot (gefaseerd naar jullie proces met gewogen scoren voor de ideale forecast) goed gevuld is.


Jij denkt nu misschien, 'Er zijn toch genoeg bronnen rondom HubSpot? De HubSpot Academy? Ik kan toch best veel zelf?' Zeker. Alleen de juiste partner zal ervoor zorgen dat je niet in de bekende valkuilen trapt, de best practices volgt en handvatten geeft waardoor je sneller en beter kunt groeien.

 

Verder kijken dan al die spiegeltjes en kraaltjes

Naast het praten over de tool (want al die spiegeltjes en kraaltjes zijn oprecht geweldig), vertrekt de juiste HubSpot partner vanuit de kern van je bedrijf: het gewenste commerciële doel en de processen om daar te komen. Ervaring in je branche of kennis van best practices is een belangrijke qualifier bij het kiezen van een HubSpot partner. Maar ook de HubSpot Partner Tier weerspiegelt de expertise en ervaring met het succesvol implementeren van HubSpot. 

De tool is slechts één onderdeel van de implementatie. Je moet je mensen, processen en technologie op elkaar afstemmen om het meeste uit je investering te halen.


HubSpot is aanpasbaar voor ieder bedrijf. Dit is zowel een zegen als een vloek. De tool kennis is één ding, maar weten hoe je dit het beste kunt toepassen op jullie eigen commerciële proces is een tweede. De definitie van een sales qualified lead voor organisatie X, geldt niet voor organisatie Y. Voor organisatie Z werken SQL's zelf helemaal niet.


Wanneer je alleen vertrekt vanuit de tool, verzuip je in de mogelijkheden en verliest de tool vanzelf zijn kracht. HubSpot moet namelijk op maat gemaakt worden voor de maximale prestatie in jullie situatie. Als je niet weet hoe je de functionaliteiten van HubSpot afstemt op je bedrijfsprocessen, kun je fluiten naar je ROI. 


ONE SIZE FITS ALL is een leugen

Lead scoring, workflows en dashboards creëren: een CRM met de juiste automation is voor elke organisatie uniek. Weet je welke reports je moet bouwen om je dashboards op orde te hebben? De praktijk laat zien dat veel professionals die HubSpot gebruiken dénken dat ze aan de juiste knoppen draaien, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. 

 

Hoe zit het met het koppelen van je oude systemen, het integreren van apps van derden of het bouwen van aangepaste automatiseringstriggers? Het kan allemaal, dat is het goede nieuws! Het technische ecosysteem van jullie organisatie betekent dat er geen one-size-fits-all benadering kan zijn. 


De ervaring met maatwerk en integraties is de sleutel tot de beste HubSpot-implementatie. Zonder deze ervaring gebruik je alleen het omhulsel van een tool. Zonder echte inhoud – en dan is het duur ja. Een goede HubSpot partner zorgt dat je investering rendeert. Het gaat er immers niet om wat iets kost, maar wat het oplevert. 


Negeer nooit je opofferingskosten

De focus moet altijd liggen op het runnen van de dagelijkse operatie. Niet het coördineren en uitvoeren van een interne implementatie. Van het verzamelen van eisen tot systeemontwerp, datamigratie en verandermanagement, een HubSpot partner doet al het harde werk 'in de keuken' om je een tijdige, perfect gekookte maaltijd CRM te serveren. Aan die perfecte tafel, voor de beste invulling van je avond. Voel je 'm? 

Veel organisaties hebben de neiging om zich te richten op de harde kosten en zien de opofferingskosten die op het spel staan over het hoofd. Als je wilt dat HubSpot je dagelijkse operatie én uiteindelijk je commerciële resultaat verbetert, dan vraagt dat simpelweg om een samenwerking met een service provider rondom HubSpot. 

 

Benieuwd waar die klauwen met geld in jouw HubSpot portal verdwijnen?
Boek hier een gratis HubSpot Portal Audit

shares

Gerelateerd