HubSpot marketing features: wat zit erin en wat kun je ermee?

2 min shares

Meer traffic en leads genereren met deze HubSpot features

[Update maart 2019] Ben je je aan het oriënteren op de verschillende functionaliteiten van de Marketing Automation tool van HubSpot? Dan ben je in dit blog aan het juiste adres. Ik maak dagelijks gebruik van de tool en heb dus een heel aardig idee van wat er allemaal mee kunt – en wat niet. Ik licht alle Hubspot Marketing features en de belangrijkste voordelen dan ook graag toe!


Belangrijke vermelding:
HubSpot biedt vier verschillende tiers aan binnen de Marketing Hub. Hieronder geef ik een korte beschrijving. Wil je weten wat de features zijn per tier, dan verwijs ik je liever door naar deze pagina.

  • Free: de gratis variant. Deze heeft beperkte features, hiermee kun je leads genereren met formulieren en een aantal analytics bijhouden op je website.
  • Starter: met het starterpakket krijg je al iets meer mogelijkheden en is de HubSpot branding verwijderd. Je kunt onder andere aan de slag met leadgeneratie formulieren en live chat, maar het is nog steeds echt een basispakket.
  • Professional: een heel mooi pakket dat je toegang geeft tot zo ongeveer alles wat je als Marketeer hebt om je werk efficiënt en effectief uit te voeren.
  • Enterprise: HubSpot zet hiermee een serieus platform neer voor organisaties die in meerdere landen opereren, meerdere business units kennen, of die onderdeel zijn van een groep. Deze organisaties willen in hetzelfde systeem werken, maar hebben behoefte aan onderscheid in belangrijke data en assets. De belangrijkste HubSpot Marketing features uitgelicht.

Voor een uitgebreid overzicht van alle HubSpot features het beste deze pagina bezoeken. Dan krijg je een overzichtelijke pagina te zien zoals op de afbeelding hieronder.

HubSpot Marketing hub add-ons:

Naast de onmisbare features per tier heeft de HubSpot Marketing hub ook zeer veel handige add-ons: 

HubSpot Starter add-ons:

  • Het CMS (kan apart aangeschaft worden) bouw je website op het HubSpot CMS.
  • Reports add-on: diepgaande inzichten in je resultaten en voortgang.
  • Ads add-onadvertentie-platforms zoals Facebook en Adwords koppelen.

HubSpot Professional add-ons:

  • Dedicated IP: E-mails versturen via een dedicated IP-adres.
  • Transactional Email: wanneer je organisatie hoge volumes subscription of membership-based E-mails verstuurt.
  • Custom SSL: HubSpot Professional en Enterprise krijgen toegang tot een SSL certificaat.
  • API: voor bedrijven met custom HubSpot integraties breid je het API call volume uit van 40000 per dag naar 160000 per dag.

HubSpot Enterprise add-ons:

  • Brand Domain: host content voor verschillende merken op verschillende root domains.

Koppelingen en integraties:

De kans is natuurlijk groot dat je al een legacy van systemen hebt, zoals een CRM of ERP systeem. HubSpot houdt hier rekening mee door vele integraties en koppelingen mogeljk te maken met tools en apps in HubSpot Connect: HubSpot Integrations & Applications Marketplace.

Denk aan Salesforce en Microsoft Dynamics, maar ook aan bijvoorbeeld Zapier, Surveymonkey of Shopify. Een overzicht van alle integraties kun je hier vinden.

HubSpot-connect

 

HubSpot Marketing hub features uitgelicht

Omdat je naar mijn mening op die pagina niet van elke feature een heel duidelijk beeld krijgt van wat elke feature precies inhoudt, licht ik de belangrijkste hieronder toe, inclusief screenshots van de tooling.

Schermafbeelding 2018-06-27 om 15.30.26

Demo HubSpot aanvragen


Website pagina's:

HubSpot heeft een eigen Content Management Systeem (CMS) waar je je website-pagina's kunt maken en managen. Dit neemt bij Marketeers hoofdpijn weg, want je kunt zelf je pagina's aanpassen, zonder tussenkomst van IT. Dit is een add-on. Hier kun je meer lezen over de HubSpot website add-on

Website pagina bouwen Hubspot feature

Het blog:

Voor de Inbound Marketeers die potentiële klanten met content naar zijn kanalen wil trekken is een zakelijk blog onmisbaar. De blog-feature van HubSpot kon dan ook absoluut niet ontbreken in het genereren van meer traffic en leads. In het blog maak je gemakkelijk auteurs aan en deel je het blogs desgewenst in volgens verschillende talen.

Wat ik zelf erg prettig vind aan de HubSpot blog-feature is dat je precies kunt zien hoe je blog er in de pagina uit gaat zien. Ook kun je in een Draft-modus werken, waardoor je heel gemakkelijk je eerste versie kunt delen met anderen. Collega's kunnen opmerkingen plaatsen welke je vervolgens heel snel kunt verwerken. Je blog is echt zó gepubliceerd.

Feature van HubSpot Marketing tool: blog

Calls-to-action (CTA's):

Wanneer een interessant persoon je website of blog bezoekt wil je natuurlijk niet dat ze je website verlaten voordat ze zich kenbaar aan je maken. Je wilt dus zoveel mogelijk Call-to-actions (CTA's) aanbieden: letterlijk: een oproep tot actie. Je kunt deze CTA's zeer overzichtelijk groeperen op basis van de Marketing-campagne waar ze bij horen. Per CTA kun je inzien hoeveel weergaven en klicks er zijn geweest.

feature hubspot call to action


Landingspagina's:

De landingspaginas is natuurlijk 'where the magic happens'. Hier ga je de juiste website-bezoekers converteren in leads. Welk aanbod je ook doet – of dat nu een whitepaper is, een aanmelding voor een event of een offerte-aanvraag – in HubSpot kun je je hart ophalen. Je kunt vooraf verschillende templates bouwen of gebruik maken van de vele templates die HubSpot rijk is. Je kunt dus meeliften op de kennis die HubSpot heeft van een landingspagina die geoptimaliseerd is voor conversie. 

Marketing HubSpot feature landingspagina

Formulieren:

Wat is een landingspagina zonder formulier? Een cruciaal onderdeel, want je wil precies de juiste informatie vragen om je prospects beter te leren kennen. Maar je wil ook niet te véél vragen stellen: hetgeen je aanbiedt moet in verhouding staan tot de hoeveelheid informatie die je van iemand mag vragen. Het is een prettige feature van HubSpot waarmee je velden in het formulier zelf kunt aanmaken en in- en uit je formulier kunt slepen (drag and drop). Per formulier kun je aangeven wie er een notificatie moet ontvangen wanneer iemand het invult.

Formulier hubspot functionaliteit

Ontdek of de features van HubSpot voldoen aan jouw specifieke eisen. Vraag bij ons een (vrijblijvende) Demo aan:

Demo HubSpot aanvragen

Social media:

Deze HubSpot Marketing feature mag ook zeker niet ontbreken bij de digital savvy marketeers. Je kunt de verschillende accounts koppelen (bedrijfsaccount en persoonlijke accounts van je collega's), berichten opstellen en in één keer plannen. Verder zit er een reporting tool in die je vertelt hoe goed je berichten het doen en kun je belangrijke accounts vanuit HubSpot monitoren. Interacties op LinkedIn of nieuwe volgers op Twitter: HubSpot geeft alles overzichtelijk weer.

Hubspot feature Social media


Lead Management (en HubSpot CRM):

Natuurlijk wil je van de leads die je verwerft via je website, blog en andere kanalen belangrijke informatie kunnen inzien. Want: hoe is die ene lead voor het eerst met je organisatie in contact gekomen (Source)? Welke website pagina's heeft hij of zij bezocht (Activity)? Welke zaken heeft hij of zij gedownload (Form submissions)? En ga zo maar door. Dit is cruciale informatie om leads te managen en lead nurturing toe te passen.

Een onmisbare HubSpot feature die onlosmakelijk is verbonden met het (gratis!) HubSpot CRM. Kortom: één overzicht van al je leads en klanten.

HubSpot featuers bij marketing hub


Analytics (en rapportage):

Wat heb je aan al deze mooie HubSpot Marketing features als je niet kunt meten en analyseren wat het oplevert? Voor je website-verkeer en andere belangrijke Marketing kanalen kun je overzichtelijke dashboards instellen.

Dit gaat van hoog-over (bijv: traffic, leads, klanten) naar specifiek (bijv: prestaties van campagnes) tot specifiek (bijv: prestaties van blogs). Alles wat je als marketeer wil weten om je baas en andere collega's te overtuigen van je ROI van je inspanningen zit in HubSpot.

Analytics features hubspot marketing


Marketing Automation (Workflows):

Het mag natuurlijk geen Marketing Automation tool heten zonder slimme features om manuele handelingen te automatiseren. Dit is waar de workflows om de hoek komen kijken! Onderstaande voorbeeld is een zeer simpele workflow. De mogelijkheden in de feature van HubSpot gaan vrij ver.

Je kunt op basis van specifieke triggers (Iemand heeft een whitepaper gedownload, E-mail geopend, Website pagina bezocht, et cetera) een workflow in werking zetten. Mits goed vooraf over nagedacht (content en context gaan hand in hand!) kun je ontzettend veel mensen in beweging krijgen en verder door de Sales funnel leiden met workflows.

Schermafbeelding 2018-06-15 om 15.25.47

Ontdek of de features van HubSpot voldoen aan jouw specifieke eisen. Vraag bij ons een (vrijblijvende) Demo aan:

Demo HubSpot aanvragen



E-mail feature:

E-mail is not dead! Sterker nog, het is springlevend. Ook met deze HubSpot Marketing feature kun je je hart ophalen. Op basis van verschillende E-mail templates bouw je Marketing E-mails die een boodschap krachtig overbrengen (Voorbeeld 1), of juist zeer persoonlijke E-mails zonder al te veel poespas (Voorbeeld 2).

Voorbeeld 1
Email feature in hubspot


Voorbeeld 2
hubspot feature email


Ontdek of de HubSpot features aan jouw specifieke eisen voldoen. Vraag een vrijblijvende live HubSpot Demo aan

Webs is de #1 HubSpot Diamond partner van Nederland. Onze HubSpot experts bieden dan ook een vrijblijvende HubSpot Demo aan. Wil je ontdekken wat de Marketing features jou precies kunnen bieden, en of ze voldoen aan je eisen?

Dan stellen wij voor jou een op maat Demo samen, waarin we stap voor stap samen met jou door de tool lopen. 

Demo HubSpot aanvragen

Bezoek op 16 of 17 mei 2019 de HubSpot User Group 
in Amsterdam en Eindhoven: meer informatie

190110_HUG banner Linkedin

shares

Gerelateerd