HubSpot lanceert CMS Hub

2 min shares

Easy for Marketeers, powerful for Developers

Click here for the English version. 

HubSpot komt van ver. Het begon als een set marketing-tools, landingspagina’s en een blog werden in eerste instantie ook zo gezien; handige features om snel je content bij je (potentiële) klanten te krijgen. Prachtig voor marketeers; ze konden snel en zonder developers een landingspagina online krijgen. Maar een hel voor developers. Er komt altijd het moment dat iets niet lukt, een marketeer toch een programmeur opbelt met een ogenschijnlijk eenvoudig verzoek; kan die tekst niet verticaal gecentreerd met een blauwe achtergrond? De marketeer begreep vervolgens niet waarom dit 800 euro moest kosten, de developer kreeg het niet uitgelegd, immers was de drag & drop template builder toch zo eenvoudig?

Het grote probleem met het CMS van HubSpot was dat het gebouwd was met de marketeer in het achterhoofd, met de belofte dat alles aan te passen is. Simpel, eenvoudig en snel. Maar een website ontwikkelen is vakwerk, en niet het vak van een persoon. Je hebt een marketeer nodig die weet wat hij met de website wilt, een ontwikkelaar, en omdat ontwikkelaars waardeloze designers zijn wil je er ook een designer bij betrekken. Als je uitpakt kun je er nog een strategist bijhalen, copywriters, ux designers, customer experience designers en nog een aantal andere specialisten.


Een goed CMS accommodeert alle specialisten en zorgt voor een soepele ervaring, van ontwerp, ontwikkeling tot gebruik, en het verbeteren van de website nadat die al een tijdje draait. Het motto van HubSpot voor de nieuwe CMS Hub; Easy for marketeers, powerful for developers.

De belangrijkste eigenschappen van een CMS

Kijk niet naar opties als het delen van artikelen op social media, zelf nieuwe pagina’s aan kunnen maken of een contactformulier kunnen toevoegen aan een pagina. Als dat niet ingebouwd is als standaard functionaliteit, of door een een ontwikkelaar in een handomdraai ingebouwd kan worden, mag het geen CMS heten (of je developer mag zich geen developer noemen). 

 

De belangrijkste eigenschappen van een CMS zijn de onafhankelijkheid van de marketeer; kan je zelf de opmaak van een pagina aanpassen, terwijl het er toch nog goed uitziet? Kun je snel content toevoegen en wijzigen zonder een techneut op te hoeven bellen? En het allerbelangrijkste; word je in je werk ondersteund of is het vooral een gevecht?

En voor een ontwikkelaar; kun je snel nieuwe features toevoegen? Worden algemeen erkende standaarden ondersteund? Zijn ogenschijnlijk eenvoudige aanpassingen ook eenvoudig door te voeren of ben je meer een hacker dan een ontwikkelaar?

Voor beiden geldt; eenvoud, snelheid, flexibiliteit en inzicht zonder compromissen in functionaliteit en design.


Wat is er nieuw in de CMS Hub?

Het CMS van HubSpot was voorheen een add-on op de Marketing Hub. Alle bekende features (blogs, landingspagina’s, formulieren, etc.) zijn uiteraard nog steeds aanwezig. Belangrijke nieuwe features die nu beschikbaar zijn;

 

Drag & Drop page editor

Een pagina samenstellen door blokken te verslepen (bijvoorbeeld tekst, formulieren, afbeeldingen) was al mogelijk, maar dan alleen op template-niveau. Op een pagina snel een afbeelding bij plaatsen kon nog wel eens een ingewikkeld verhaal worden. In de nieuwe Hub kun je nu snel nieuwe blokken (modules) op een individuele pagina plaatsen, zonder tussenkomst van een ontwikkelaar. En alleen die pagina wordt aangepast, niet andere pagina’s die toevallig van hetzelfde template gebruik maken.

 

Themes

Als je bekend bent met Wordpress heb je ook al eens te maken gehad met een theme; een set aan templates en assets (afbeeldingen, modules, functionaliteiten) die samen zorgen voor eenvoud in het beheer van je website, en er voor zorgen dat nieuwe functionaliteiten (via bijvoorbeeld plugins) naadloos in je website passen. Voor een ontwikkelaar betekent dit een constructieve en georganiseerde manier van werken waardoor wijzigingen snel en kosteneffectief doorgevoerd kunnen worden.

 

Multi-language page testing

A/B tests waren al beschikbaar in de add-on, maar het testen van pagina’s in verschillende talen was nog niet mogelijk. Dat betekent dat je eerst in een specifieke taal de beste variant moest vinden voordat je de beste vertaling online kon zetten. Maar belangrijker nog; een bepaalde variant kan in de ene taal goed werken, maar niet in de andere, bijvoorbeeld door culturele verschillen.

Multi-language-page-testing


Verschillen tussen CMS Hub Pro en CMS Hub Enterprise

Adaptive page testing

A/B tests zijn al jaren gemeengoed in online marketing, maar HubSpot gaat een stap verder met adaptive page testing. Dit houdt in dat je zoveel varianten van je pagina als je maar wilt in je test kunt plaatsen, op basis van machine learning filter HubSpot automatisch over de tijd de beste variant voor je uit. Je bent dus vele malen sneller, en de resultaten zijn nauwkeuriger.

Memberships

Soms wil je bepaalde content alleen beschikbaar stellen aan je klanten, partners of dealers. In HubSpot CMS Hub Enterprise kun je nu pagina’s of een hele blog achter een login plaatsen, gebruikers kunnen met hun eigen gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Of het nu gaat om support-pagina’s voor je klanten of een volwaardig customer-portal, HubSpot is nu ook een serieuze optie.

 

Serverless-functions

Vooral ontwikkelaars zullen hier blij van worden, en blije ontwikkelaars zorgen voor blije marketeers. Kostencalculators, online event-registratie of gepersonaliseerde status-updates waren altijd een doorn in het oog voor developers, maar behoren nu tot de mogelijkheden. Beheer van de servers en traffic-control wordt door HubSpot afgevangen, zonder dat er beperkingen zijn in wat er mogelijk is.

serverlessfunction-hubspot

Content partitioning

Een belangrijke optie voor grote bedrijven of internationale teams; verdeel content over teams en gebruikers en bepaal nauwkeurig wie er toegang heeft tot pagina’s, blogs en andere content. Daarnaast zorg je voor een beter overzicht in je portal door alleen dat te laten zien wat voor jou belangrijk is.


SaaS-gebaseerd CMS voor middensegment

Behalve de nieuwe features die er beschikbaar zijn toont HubSpot het CMS serieus te nemen. Met een paar honderd developers en een groot product-team die dedicated aan het CMS werken is het niet meer slechts een add-on om snel landingspagina’s online te kunnen gooien, maar wordt de HubSpot CMS Hub nu een serieuze concurrent voor bekendere en gearriveerde CMS als Wordpress, Squarespace of Drupal. En met de komst van de Hub komt ook de belofte dat er nog veel meer nieuwe ontwikkelingen op stapel staan.

hubspot-cms-leader


Gratis HubSpot CMS Hub consult 

Wil je weten hoe de nieuwe HubSpot CMS features jouw business kunnen helpen? Vraag dan hier een gratis HubSpot CMS consult aan

shares

Gerelateerd