HubSpot, de moderne hippie van de marketingwereld

5 min shares

De tegenbeweging van traditionele outbound marketing

We veramerikaniseren! Dat is niets nieuws. Ik kan tegenwoordig op steeds meer plekken mijn beker Cola van een gratis refill voorzien. Amerikaanse fastfoodketens schieten nog steeds als paddestoelen uit de grond. Schoolkantines verkopen Snickers en Mars met het gevolg dat steeds meer tieners overgewicht hebben. Diezelfde tiener luistert naar rap van Iggy Azalea en Nicki Minaj en zit midden in de nacht klaar om de Super Bowl live te volgen.

Veel mensen associëren veramerikanisering met over-consumeren en 'over the top'; niet direct de meest positieve associaties. Maar toen was daar het Amerikaanse HubSpot met inbound marketing... een positieve toevoeging of de zoveelste Amerikaanse invloed die we liever kwijt dan rijk zijn?



Als sinds de tweede wereldoorlog en de introductie van Coca-Cola zijn we met zijn allen Amerika-fan. Eerst zagen we de nozems met hun vetkuiven, luisterend naar Rock 'n Roll. Niet lang daarna kwamen de hippies met een beweging tégen deze nieuwe consumptiemaatschappij.

Ikzelf, opgegroeid in de jaren negentig weet niet beter dan dat ik speelde met Barbies (lees: de kop van de romp scheidde) en naar films van Disney keek. Net als er nu een nieuwe generatie opgroeit die geboren is met toegang tot internet; we weten niet beter. Vandaag de dag zenden de commerciële zenders nog steeds Hollywood-films uit, we luisteren naar Amerikaanse muziek en drinken Cola; Amerika is 'absolutely amazing'. Wat is er met ons nuchtere Nederlanders gebeurd?

1417450235_6fc9e7e6ea_m1418335612_0dc53690a0_z1418330480_c26ee00b41_m
Bron: Coca-cola by Insomnia Cured Here

Of Amerika zich als een olievlek in onze cultuur verspreidt of niet, gelukkig blijven we in één ding heel sterk hetzelfde. Wij als Nederlanders blijven met een kritische blik kijken naar alles wat nieuw en onbekend is. Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet. Je krijgt de Nederlander aan je zijde met feiten, cijfers en keiharde bewijslast! En geloven we je mooie praatje niet, dan is de kans gauw verkeken. Onze initiële reactie als het gaat om inbound marketing en HubSpot neigt dan ook naar het sceptische.

Hoe ziet de consument van vandaag eruit?

De consument van vandaag lijkt een beetje op ons Nederlanders; sceptisch tot het tegendeel is bewezen en vooral heel nuchter. Massacommunicatie is verleden tijd. We zijn op zoek naar andere manieren om ons vrijelijk over het internet te bewegen en willen daarbij niet gestoord worden door flitsende banners, advertenties en spam mail.



Traditionele 'storende' marketing heeft ons tot een punt gebracht dat we verzadigd zijn. We proberen nu door het verzamelen van nuttige informatie op internet een antwoord te vinden op onze kennisvragen. We lossen onze problemen het liefst zelf op en we hebben steeds later behoefte aan een gesprek met een verkoper. Het is eerst (zelf) zien, dan geloven.

Gevolg is dat het aankoopproces in de B2B omgeving vandaag de dag grotendeels online verloopt. Het is voor marketeers niet langer de vraag óf ze online een belangrijke rol moeten gaan spelen, maar hoe. 

De tegenbeweging: HubSpot Marketing en Sales software

De oprichters van het Amerikaanse HubSpot, Dharmesh Shah and Brian Halligan zagen deze trend in 2006 ook. Traditionele 'outbound' marketing werkt niet meer, stellen ze. Een tegenbeweging!

De marketeer en zijn product moeten plaats maken voor klant-centraal denken én handelen. Zij zien een verschuiving van push naar pull, van outbound naar inbound. Inbound marketing zoals we het vandaag de dag (leren) kennen vindt zijn oorsprong bij de Marketing en Sales software van HubSpot.

En met deze filosofie bouwden de twee mannen een software platform dat uiteindelijk uit zou gaan uitgroeien naar een succesvol bedrijf met in 2013 77,6 miljoen dollar aan inkomsten, meer dan 10.000 klanten en bijna 700 werknemers. In 2013 zetten zij tevens voet in Europa met een kantoor in Dublin. Amerika heeft ons weer weten te vinden.

Moeten we daar blij mee zijn?

Wat is HubSpot? Een korte introductie in HubSpot

HubSpot is een all-in-one Marketing en Sales software platform en helpt organisaties – door alle moderne Marketing en Sales tools aan elkaar te knopen – bij het aantrekken van (website)bezoekers, ze te converteren in leads en uiteindelijk in klanten volgens de inbound methode. Dit verloopt altijd via dezelfde vier inbound stappen: attract, convert, close en delight.

Met de software van HubSpot zijn alle kanalen geïntegreerd in één online marketing en sales tool. Websites, bloggen, SEO, social media, E-mail, landingspagina's en calls-to-action, integratie van CRM, marketing automation, lead management en analytics beschrijven de eindeloze mogelijkheden van HubSpot in een notendop.

Omdat deze kanalen onderling met elkaar communiceren kun je de gehele marketing campagne inrichten aan de hand van workflows. Dit zorgt ervoor dat marketing en sales effectief kunnen gaan samenwerken om de beste gekwalificeerde leads aan te dragen.

Ik heb aan den lijve ondervonden dat HubSpot het helemaal heeft begrepen als het gaat om technologie en klantgerichtheid. De medewerkers van HubSpot hebben allemaal één missie: jou als organisatie laten slagen.

Waarom ik toch kritisch blijf over HubSpot?

Voor mij heeft inbound marketing zich (ten opzichte van outbound marketing) allang bewezen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat inbound marketing (of de filosofie die inbound marketing aanhangt, namelijk het niet storen en zenden – push – maar aantrekken met waardevolle content – pull) de toekomst heeft.

Maar ik zou mezelf geen waardige Nederlander durven noemen als ik nu niet een kritische noot over HubSpot plaats. Is HubSpot echt dé manier om inbound marketing te bedrijven? Is het aanschaffen van de software van HubSpot de investering waard?

Mijn eerste kennismaking met de software en de organisatie erachter was via de online video's die mij beschikbaar werden gesteld om het inbound certificaat te behalen. Op een typische Amerikaanse manier maakte ik kennis met inbound marketing, en vooral: met HubSpot. “De mogelijkheden zijn oneindig! Jij kunt het ook, je hoeft alleen maar even dit, en het verbluffende resultaat is...” lees: absolutely amazing. De video's waren zo 'happy' dat ze bijna vermakelijk waren om naar te kijken. Met HubSpot wordt online een eitje. De klanten stoppen met complete busladingen recht voor de deur.

Het grappige is – de mogelijkheden met HubSpot met betrekking tot inbound marketing zijn écht bijna oneindig. En heeft de software een bepaalde tool niet in handen dan geeft het je de mogelijkheid deze koppeling zelf te maken.

En daar zit 't 'm nou juist: er is zo veel mogelijk dat het je duizelt. Voor veel mensen, zelfs voor marketeers zijn de mogelijkheden van het world wide web nog steeds vaag en geheimzinnig. Maar als je je verdiept in de wereld van HubSpot – of de juiste mensen aanstelt die zich er voor jou in kunnen verdiepen – is de ROI die het je kan opleveren (meer traffic, meer leads en meer klanten) de prijs om de software aan te schaffen eigenlijk behoorlijk waard.

Dat brengt me op het volgende. Inbound marketing in de praktijk is... waardevolle en interessante content creëren. En daar zit nu net het volgende probleem. Niet voor iedereen binnen de organisatie is schrijven van website teksten, E-mails, blogartikelen, e-books en whitepapers een tweede natuur. De voordelen die een bedrijfsblog je gaan opleveren zijn vaag, laat staan dat je het er doorheen krijgt bij het hoger management. En dit gaat HubSpot niet voor je doen.

Helaas.


HubSpot, de moderne hippie van de marketingwereld

Persoonlijk zie ik HubSpot als een van de zeer positieve dingen die Amerika ons gebracht heeft! Kijk ik naar de hippies als tegenhangers van de consumptiemaatschappij, dan zie ik HubSpot (en dus inbound marketing) graag als de hippies van de moderne marketingwereld.

Zij hebben zich in 2006 afgezet tegen de traditionele storende marketing en houden ons een kritische spiegel voor: "waar zijn we nu eigenlijk allemaal mee bezig? De consument van tegenwoordig gedraagt zich niet meer zo, en toch blijf je hem bestoken met onpersoonlijke e-mails, cold calls en advertenties. Stop daarmee!" Dat vind ik een groot compliment waard.

Prik even door 'absolutely amazing' heen en je zult je verbazen over de mogelijkheden die HubSpot te bieden heeft. Maar onthoud daarbij: HubSpot is een middel en geen wondermiddel. Jij moet zorgen voor de mensen en skills in je organisatie om het maximale rendement uit de tool gaan halen.

Wil je leren wat HubSpot voor de groei van jouw organisatie kan betekenen? Lees hier dan meer over de Marketing en Sales software van HubSpot of vraag een geheel vrijblijvende (en gratis!) HubSpot demo aan.

shares

Gerelateerd

Demo hubspot Marketing software  Ervaar hoe je in minder tijd meer rendement kunt behalen over alle kanalen heen.  Demo HubSpot aanvragen