Een opvallende B2B content strategie in 7 stappen

4 min shares

Tips van thought leader Michael Brenner

Vorige week vond in de Amerikaanse stad Cleveland het meerdaagse event Content Marketing World (CMworld) plaats. Spreker op dit event: thought leader Michael Brenner.  Hij snijdt hier een zeer herkenbaar pijnpunt van veel moderne marketeers aan: hoe kan ik mijn content nog laten opvallen tussen alle andere herrie op het internet? Zijn oplossing: "The world has changed. Most content stinks. Attract people through stories they love."

Verhalen vertellen waar je klanten van houden, dat wil toch iedere marketeer? Daarom heb ik deze 7 tips op een rijtje gezet voor een ijzersterke B2B content strategie die voortaan alle aandacht gaat opeisen in de contentmassa.

1. Documenteer je B2B content strategie

Content Marketing Institute heeft in een grootschalig onderzoek effectieve en niet-effectieve content marketeers met elkaar vergeleken. De effectieve content marketeers hadden niet alleen een content strategie, ze hadden deze ook goed gedocumenteerdOm draagvlak te creëren voor content marketing in de gehele organisatie is dit van wezenlijk belang. Een gedocumenteerde B2B content strategie bevat de volgende elementen:

  • Onderzoeksfase (bepalen huidige situatie, doelgroep, budget, missie en opstellen business case)
  • Bestemmingsplan (design, look & feel, platform)
  • Rollen en verantwoordelijkheden (Intern of extern oplossen? Rollen verdelen)
  • Editorial strategie (Structuur, onderwerpen, bronnen, SEO)
  • Distributie en optimalisatie (Platforms, betaalde distributie, Email, nieuwsbrieven, SEO)
  • Meten (KPI's, rapporten)

2. Maak iemand verantwoordelijk voor content

Bepaal wie de B2B content strategie gaat uitrollen. Zorg dat er één aanwijsbare leider is die in de gehele organisatie verantwoordelijk is voor de content.

  • Content marketeer (strateeg, eindverantwoordelijke, houdt bedrijfsdoelen in de gaten)
  • Community manager (beheren van, en aangaan dialoog op social media kanalen)
  • Analytics (meten, bijsturen, conversie optimalisatie)
  • Designer (verantwoordelijk voor consistente look & feel, user experience)
  • Curatie (verzamelt relevante verhalen uit de organisatie en van het internet)
  • Extra contributors (iedere blogger, fotograaf, etc. die een helpende hand biedt)
  • Externe specialist (ontfermt zich over bovenstaande taken, indien zelf niet haalbaar) 

Lees ook: Meer bezoekers op je website met een zakelijk blog

3. Publiceer consistent kwalitatieve content

Iedere (beginnende) blogger heeft op enig moment voor het dilemma gestaan: publiceer ik veel content (van lagere kwaliteit) of weinig content (van hoge kwaliteit). Volgens Brenner gaat het niet om kwaliteit of kwantiteit: beide zijn even belangrijk!

Om te scoren in de zoekmachines zijn volgens Brenner de drie V's van belang: volume (het aantal posts over het onderwerp), value (het beste antwoord dat er te vinden is op internet) en variety (tekst, afbeeldingen, video's, presentaties).

4. Pas je content aan de buyer journey aan

Brenner zegt dat bij 66% van de content die wordt verspreid de focus op de laatste fase van het aankoopproces ligt. 28% van de content focust zich op het midden van de buyer journey en slechts 6% legt de focus op de vroege fasen van het aankoopproces, terwijl verreweg de meeste zoekopdrachten te relateren zijn aan de vroegste fasen van de buyer journey.

Vergeet daarom die vroege stadia vooral niet want daar liggen prachtige kansen om de aandacht van potentiële klanten te trekken, nog voordat je concurrent dat doet.

5. (Betaalde) distributie

Brenner zegt: "even great content needs push: the average Hollywood movie spends 50 - 60% of production budget on distribution." Klanten kunnen niet van je content houden als ze het nooit hebben gezien. Aandacht kun je verdienen én claimen met SEO (organisch), betaalde campagnes en E-mail marketing.

6. Focus je op blog subscribers

Een frisse tip van Brenner: de inschrijvingen op maandelijkse of wekelijkse updates op je blog zijn een enorm waardevolle groep potentiële klanten waar absoluut aandacht aan besteed moet worden. Het is een mooie kans om op te vallen bij een groep mensen die graag meer van je willen horen. Waar wacht je nog op?

7. Meet content marketing ROI

Een 'gouwe ouwe': meten = weten. Relevante content zorgt voor meer bezoekers, meer leads, hogere conversie en meer klanten. Achterhaal die cijfertjes die de ROI van content marketing bewijzen om draagvlak te creëren voor de rest van de organisatie.

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper