Hoe meet je het succes van je online marketing activiteiten?

4 min shares

6 tips voor het juiste inzicht

Als marketeer ben je altijd aan het multi tasken. Meerdere campagnes op hetzelfde moment over verschillende kanalen. Maar hoe krijg je snel inzage of je inspanningen resultaat opleveren? Hieronder geef ik je een paar tips om dit op een eenvoudige manier zonder al te veel tijd te zien.

Meet het aantal bezoekers op je website

Marketing performance

Een hoog aantal bezoekers op je website is een goed teken, maar het zegt eigenlijk nog niets. Je marketing activiteiten zijn bedoeld om op een specifiek moment de juiste doelgroep te verleiden. Als bezoekers na een bezoek je website weer verlaten en niet converteren dan laat je mooie kansen liggen om in contact te komen met potentiële klanten. Kijk naast het aantal bezoekers daarom ook eens naar:

  • Komen bezoekers regelmatig terug op mijn website?
  • Zo ja, is er een bepaalde groep bezoekers die regelmatig terugkomt?
  • Vanaf welke social media kanalen komen bezoekers binnen op mijn website?
  • Welk geslacht en welke leeftijd hebben mijn website bezoekers?
  • Hoe beweegt mijn klant zich over mijn website?
  • Welke pagina's worden het meest bezocht?
  • Bij welk bedrijf werkt mijn bezoeker en welke functie heeft hij of zij?
  • Met welke zoekwoorden is mijn bezoeker op mijn website gekomen?

Zoals je zult begrijpen geven de antwoorden op deze vragen een interessant beeld van wie je bezoeker daadwerkelijk is. En dat kan weer antwoord geven op een cruciale vraag voor marketeers; zijn onze inspanningen gericht op de juiste buyer persona?

De duur van het bezoek

Duur van het bezoekHet aantal bezoekers alleen zegt nog niets over de kwaliteit van de bezoeker. Een eerste indicator of hij ook daadwerkelijk interesse heeft in je product of dienst is de duur van het bezoek. Wanneer bezoekers een langere tijd op je website surfen en meerdere pagina's bezoeken geeft het aan dat de content interessant voor ze is. Bij het openen van een pagina wordt er in een fractie bepaald of de content interessant is. Zo niet dan zullen ze je website verlaten. Meten op welke pagina bezoekers je website verlaten is daarom ook aan te raden. Het zou kunnen dat bepaalde pagina's niet voor de gewenste conversie zorgen en hier kun je vervolgens de nodige verbeteringen op doorvoeren.

Inbound links

linksVeel SEO specialisten zullen het met me eens zijn; inbound links hebben een grote invloed op je positionering in de zoekmachines. Zoekmachines gebruiken dit namelijk om je autoriteit op internet te bepalen. Als je content goed is zullen andere mensen je content gaan delen. Het is een indicatie dat je content "Sharable" is en dat mensen interesse hebben in je content. Zowel binnen Google Analytics als Hubspot zijn hier speciale rapporten voor ingericht. Voor meer informatie over o.a. inbound links lees ook eens "5 praktische SEO tips voor inbound marketeers".

Social engagement

ReachMeet je sociale succes door het aantal volgers op social media in kaart te brengen. Met een stijgend cijfer weet je dat je marketing inspanningen vruchten afwerpen. Om meer inzicht te krijgen in de loyaliteit van je volgers zal je naast deze cijfers ook inhoudelijk deel moeten nemen op de sociale platformen.
Stel hierbij eens de volgende vragen:

  • Wat wordt er over mijn merk op social media gezegd?
  • Worden er vragen gesteld over ons merk of product?
  • Wie beantwoord deze vragen? (Het zijn lang niet altijd je collega's!)

Bouw aan de relatie met je social media followers door zelf social te zijn. Doe dit oprecht vanuit je eigen interesses en niet vanuit een commercieel oogpunt, mensen zullen daar doorheen prikken.

Stuur de juiste boodschap

Zet je je marketing activiteiten effectief in dan zal de database van e-mail adressen en je volgers op sociale netwerken groeien. Je wil dat de berichten die je uitstuurt voor het gewenste resultaat zorgen. Op social media wil je bijvoorbeeld dat een bezoeker naar je website, productpagina of blog gaat via een link. Deze drie doelstellingen vereisen ieder een andere boodschap. Het meten van het percentage doorclicks op social media berichten, e-mail campagnes en Call-To-Actions op je landingspagina's is daarom cruciaal. Blijven de verwachte clicks uit dan zou het kunnen dat je berichten niet aanzetten tot actie, de toon niet klopt of je niet de juiste doelgroep aanspreekt.
Email_stats
Meten is weten, doe daarom regelmatig een test waarbij je een bericht stuurt naar een selectie uit te totale database en het resultaat evalueert. Wat is het effect van een andere boodschap in het aantal clicks?

Verdwijnen mijn contacten?

Het verliezen van je contacten is niet waar je op zit te wachten. Hou het aantal afmeldingen en volgers goed in de gaten! Redenen waarom mensen zich afmelden heeft eigenlijk altijd te maken met een verkeerde inhoud (dus niet interessant of een te hoge frequentie van de berichten).

Let ook op dat het soms lijkt of het totaal aantal e-mail adressen en social media volgers stijgt, maar in werkelijkheid is het aantal afmeldingen groter dan het aantal nieuwe contacten. Je krijgt namelijk wel een melding van een nieuwe volger maar niet van een afmelding. Leg deze aantallen dus altijd goed naast elkaar.

Conclusie

Al je marketing inspanningen zijn bedoeld om je bezoekers een oplossing voor een bepaald probleem te bieden, met als doel het opbouwen van een langdurige relatie. Zorg om dat te bereiken voor een integrale oplossing van je marketing activiteiten samen met de tools die het sales team gebruikt. Stop niet bij het overdragen van je contact aan het sales team maar ga met ze samenwerken.

Weten welke problemen je bezoeker ervaart zal je een begrip geven voor het gedrag van je bezoeker in alle fasen van het aankoopproces. A
nalyseren hoe je bezoeker zich - bijvoorbeeld op je website - gedraagt zal een belangrijke rol spelen in het leren kennen van je doelgroep. Dat is inbound marketing in de praktijk.

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper