Hoe ik grenzen overschreed om inbound marketeer te worden

1 min shares

Letterlijk én figuurlijk grenzen over om doelen te bereiken

De meeste studenten zitten jarenlang in de collegebanken zonder echt te beseffen welke richting ze daarna nu eigenlijk in willen slaan. Dit was bij mij niet anders tijdens mijn studie Marketing aan de PXL in Hasselt in België. Welk product of dienst wil ik gaan vermarkten, en bij welk type bedrijf wil ik dit gaan doen? Is er één marketingprincipe dat ik leuker vind dan de rest? Waar kan ik in uitblinken? Als er iets mij wel duidelijk was, was het dat ik een enorme drive heb om zoveel mogelijk kennis op te doen en daarmee het beste uit mezelf te halen.

Van België naar Nederland voor kennis en zelfontwikkeling

Tijdens mijn studies werd het mij duidelijk dat België niet echt vooroplopend is in de marketingwereld. In heel veel situaties volgen wij het voorbeeld van anderen, waaronder van onze Nederlandse buren.

Ik kreeg van vrienden en kennissen in Eindhoven te horen dat de marketingwereld bij hen echt “booming” was. Met deze informatie in het achterhoofd was de keuze om eerst mijn studies af te maken en dan werk te zoeken in Eindhoven een binnenkopper. Zodoende zocht ik een plek om te wonen en begon ik aan een vooropgestelde 4 maanden stage.

Jasey-Tielen

 

Here to stay

Ik was al bijna wekelijks te vinden in Eindhoven maar de stap zetten om hier echt te gaan wonen was toch nog erg spannend. Ik genoot zo erg van mijn eerste weken in deze prachtige stad, dat het mij snel duidelijk werd dat ik niet van plan was om hier te vertrekken.

Ondertussen liep ik tijdens mijn stage wel vaker tegen een muur aan omdat de theoretische kennis achter de schoolbanken niet altijd even representatief was voor de realiteit. Ik ging op zoek naar manieren om mezelf bij te scholen en zo nog meer waarde te kunnen bieden voor mijn stageplek.

Kennismaking met Webs

Deze zoektocht leidde mij naar een kennissessie van een marketing en sales agency. Ik had nog nooit gehoord van Webs en ging dus ook zonder verwachtingen deze avond in.

Tijdens deze specifieke kennissessie behandelden ze een case van Royal Mosa, een geweldig B2B bedrijf dat onder andere tegels produceert en dat doet met een erg innovatief Nederlands design. Zij hadden samen met Webs de inbound marketing aanpak toegepast en hadden indrukwekkende resultaten om voor te leggen (de volledige case study kun je trouwens hier lezen.)

Ik was verbaasd hoeveel ik nog te leren had maar Ik werd vooral omvergeblazen door de passie en expertise van Thijs. Dit moest wel de leukste job ooit zijn, want anders zou je daar niet met zoveel overtuiging staan te presenteren.

Ook Inbound Marketeer worden bij Webs? Bekijk de vacature!


Ik woonde daarna nog een paar kennissessies bij, wat dat gevoel alleen maar versterkte. Ik rondde in die periode mijn studies met een onderscheiding af en ging mij verder verdiepen in de inbound methodiek.

pexels-photo-267885

 

Inbound marketing als nieuwe leerschool

Iets later kreeg ik de aanbieding om op mijn huidige stageplek te beginnen, een leuke werkplek waar ik enorm veel geleerd had op een korte periode. Na het succesvol afronden van ons project daar, besloot ik dat ik mezelf verder wou ontwikkelen als marketeer en dan vooral in de inbound methodiek.

Met deze vernieuwende aanpak van het Amerikaanse bedrijf HubSpot kan je de juiste content, tijdstip, persoon en kanaal bepalen oftewel “the right content at the right time to the right person through the right channel”. Door deze methodiek toe te passen kan je duurzame en waardevolle relaties opbouwen met jouw prospects of klanten.

Het moment van de waarheid

 Op dat moment kwam er ook een vacature vrij bij Webs als Inbound Marketeer (tip: ze zoeken nu ook een Inbound Marketeer!) Ik twijfelde geen moment en richtte al mijn pijlen op deze kans.

Na heel wat mails en telefoontjes, een case study en twee gezellige “koffiekletsen” kreeg ik de kans om deel uit te maken van dit team. Een dynamische, innovatieve en gezellige groep waarin iedereen de middelen en ruimte krijgt om zich te ontwikkelen.

De motivatie om de beste versie van mezelf te worden leidde mij naar het bruisende Eindhoven en via inbound marketing uiteindelijk ook naar Webs. Zo viel alles op zijn plek en kan ik nu samen met Webs andere bedrijven helpen om de beste versie van zichzelf te worden.


Ook Inbound Marketeer bij Webs worden? Bekijk de vacature!


Webs-team

shares

Gerelateerd