Hoe houd je jouw onderneming vers?

5 min shares

Steven Peters van ABN AMRO over klantwaarde toevoegen in een veranderende wereld

Wat vind je lekkerder: houdbare of verse melk? Dat vroeg ik me af toen ik las over de houdbaarheid van ondernemingen in de nieuwe economie, het thema van ABN AMRO Insights Live dit jaar. Volgens mij zijn we het eens: je kookt het lekkerste met verse ingrediënten. Misschien is de vraag dus: hoe houd je jouw bedrijf vers?

Zo luidt de introductie van de meest recente publicatie van Steven Peters, sector banker TMT (Technologie, Media en Telecom) bij ABN AMRO: Playing the Game: houd uw onderneming vers. 


Steven.Peters-met-das-350x350
Steven Peters 

Corporates en startups, het perfecte koppel

Hoe in te spelen op de (digitale) ontwikkelingen die voor veel bedrijven als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangen? “Het helpt als je je als bedrijf, maar ook als persoon flexibel houdt en nieuwe dingen durft uit te proberen.” aldus Steven. 

Volgens Steven laten Nederlanders zich echter nog teveel beperken door de grenzen van het lokale ecosysteem en zijn hierdoor onvoldoende in staat om te profiteren van netwerken, kennis en financieringen die internationaal beschikbaar zijn. 
Om mensen en bedrijven met elkaar in contact te brengen heeft ABN AMRO ruim anderhalf jaar geleden sectorteams in het leven geroepen.

“We werken in het sectorteam TMT (Technologie, Media en Telecom) met ruim 140 mensen samen, variërend van MKB tot beursgenoteerd. De grote bedrijven zijn gewend hun bestaande model goed uit te voeren. De nieuwe bedrijven gaan mee op de golf van innovatie; zij zijn op zoek naar groei en bestaande klantgroepen. Dit is een interessante wisselwerking. Corporates en startups zijn daarom het perfecte koppel.

We merken dat klanten op zoek zijn naar een dienst die zich verdiept in hun business. Als je erin slaagt met een klant te praten over waar hij daadwerkelijk mee bezig is, dan kun je naar elkaar waarde gaan toevoegen. Dat is het leuke aan de manier waarop wij werken." aldus Steven.

Corporates en startups, het perfecte koppel

'Nederlanders zijn van nature risicomijdend en durven geen fouten te maken.' Steven haalt het voorbeeld aan van de Lean Startup Methode en hoe deze methode tegenwoordig van toepassing is op zowel de grote bedrijven als de startup. Jochem Koole schreef eerder een interessant artikel op Marketingfacts: 'de Lean Startup Methode, wat hebben de gevestigde bedrijven eraan' welke dit mooi verwoord.

De Lean Startup-methode is dan ook zeker niet alleen bedoeld voor startups, maar juist ook voor gevestigde bedrijven die willen (of moeten) innoveren. [...] Alleen door fouten te maken, kun je namelijk leren.

En, zo vervolgde Jochem zijn artikel:

[…] (Digitale) ontwikkelingen volgen elkaar vandaag de dag in een dusdanig snel tempo op, dat met steeds minder zekerheid is te zeggen wat de gevolgen hiervan zijn voor organisaties. De stabiele exploitatiegeschiedenis is verdwenen en eigenlijk is iedere organisatie weer een startup.

Met oude managementtechnieken, valse voorspellingen en onjuiste KPI's kom je er niet meer. Innovatie is harder nodig dan ooit tevoren en dat vraagt om een andere aanpak, waarin er zo snel mogelijk wort geleerd wat er werkt en wat niet. Fouten maken hoort daarbij.

Steven: Als je kijkt naar hoe de omgeving verandert kun je twee houdingen aannemen: inzetten op het behouden van wat er is (defensief) of het omarmen van die verandering en kijken wat je hier aan kan doen (open houding). Dit houdt in dat je risico's moet durven nemen.

Uiteindelijk gaat het niet om die nieuwe technologie, maar over hoe je producten en diensten ontwikkelt die voor jouw klant waarde toevoegen; door begrip te tonen en je te verdiepen in wat de klant bezighoudt.” 

Probeer niet wanhopig verse melk houdbaar te maken door een defensieve houding aan te nemen en een vestingmuur op te trekken. Stimuleer juist creativiteit en speel flexibel in op veranderingen. En dat betekent niet dat alle beproefde familierecepten het raam uit moeten. Ken de kracht van uw bedrijf en speel die troef uit.

Welke houding neem jij aan?

Wil je leren over ABN AMRO's visie op het stimuleren van creativiteit en flexibiliteit in veranderende tijden? 

Steven is één van de sprekers op het kennisevent The Digital Future of B2B. Met meer dan 20 sessies, workshops, inspiratie, tips & tricks en demo's is het een dag voor ondernemers, directieleden, marketing- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.


B2B_event_2015_V2

Bron header: Healthy Smile by Yogendra Joshi

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper