Hoe gebruik ik kleuren in Inbound Marketing?

2 min shares

Maak de concurrentie groen van jaloezie en witheet van woede!

Op het moment dat mensen in contact komen met producten of diensten, hebben ze binnen 90 seconden een oordeel klaar. De keuze voor een bepaald product wordt dus heel snel en grotendeels onbewust gemaakt. Van deze beslissing is 62 tot 90 procent afhankelijk van het gebruik van kleur. Het gebruik van verschillende kleuren voor je product kan de emoties en gevoelens van je leads beïnvloeden en je zelfs onderscheiden van de competitie!


Kleurgebruik is een relatief simpele manier om 
een goede indruk te maken op je prospects, als je maar weet welke kleuren je het beste kunt gebruiken. Bij het bepalen van de kleur voor het logo en de huisstijl van je bedrijf is het goed om stil te staan bij de verschillende effecten die kleuren kunnen hebben op mensen. Ik licht de effecten van een aantal veel gebruikte kleuren verder uit.

 

"Blauw geeft een gevoel van vertrouwen" 


De kleur blauw creëert een gevoel van vertrouwen en geeft mensen het idee dat je bedrijf een veilige optie is voor hen. Blauw is dus een kleur die goed gebruikt kan worden voor banken, maar ook voor bedrijven die duurdere producten verkopen.

Dit zijn namelijk producten waarbij mensen langer nadenken over hun beslissing. Je wilt er zeker van zijn dat je een goede keuze maakt. Mensen zullen deze producten eerder bij een bedrijf aanschaffen dat ze vertrouwen en als een veilige investering zien.  

 

inbound marketing sales

Rood duidt op uitverkoop! 


De kleur rood roept vooral de reactie op dat er een bepaalde urgentie is. Dit is de reden dat rood wordt gebruikt voor hulpdiensten zoals de brandweer en ambulance. Rood is ook een goede kleur om in je inbound marketing te gebruiken.

Rood zorgt er namelijk voor dat mensen sneller overgaan tot impulsaankopen. Denk er maar eens over na: In het najaar als alle winkels weer opruiming houden en de Sales borden weer uit de kast worden getrokken, is de kleur rood opvallend aanwezig in de winkelstraten.

 

"Rood is een goede kleur voor inbound marketing"

 

Mensen worden hierdoor overgehaald om toch nog snel even die winkel in te lopen om dat leuke shirtje alsnog aan te schaffen. Dit is ook waarom rood een goede kleur zou kunnen zijn voor een call-to-action. Het kan mensen motiveren om sneller te klikken.

De kleur oranje kan hier ook goed voor gebruikt worden, omdat deze kleur mensen agressiever maakt. Een ideale kleur dus om twijfel bij mensen weg te nemen en er voor te zorgen dat ze de volgende stap maken op jouw website.

 

inbound marketing sales

Mannen en vrouwen reageren verschillend op kleuren.

 

Dit zijn echter wel alleen algemene richtlijnen voor het gebruik van verschillende kleuren. Je zal dit dus nog wel aan moeten passen op jouw eigen publiek en na moeten denken over wat jouw doelgroep precies wil. Zo zullen vrouwen anders reageren op bepaalde dingen dan mannen.

Waar mannen vooral fan zijn van de kleuren blauw, groen en grijs, doet grijs het erg slecht bij de vrouwen en hebben zij liever een paarse website voor zich. Als je dus weet dat jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit vrouwen, pas dan de kleuren die je gebruikt hier op aan.

 

"Denk na over het gevoel dat je bij leads wilt oproepen met je kleur" 


Kortom, denk er bij het  creëren van je bedrijfslogo, websites en reclames aan op wie je je boodschap richt, maar ook aan wat voor product je probeert te verkopen en wat voor gevoel je op wil roepen bij je leads.

Straal je liever betrouwbaarheid uit, of focus je je meer op de impuls aankopen? Kleuren lijken een klein aspect van je marketing programma, maar kunnen dus een grote invloed hebben op hoe jouw boodschap over komt. Pak hier dus je voordeel mee.  Weet jij al wat je doelgroep wil?

Download whitepaper: Jouw klant centraal met buyer personas

shares

Gerelateerd

Stel jouw klant centraal Met buyer persona's  Inzicht in wensen en behoeften van jouw klant dankzij ijzersterke buyer persona's  Download whitepaper