Hoe een slimme marketingstrategie Donald Trump president maakte

3 min shares

“The best marketer has been elected president”, dat was de conclusie van marketing guru David Meerman Scott toen Donald J. Trump werd verkozen tot 45e president van de Verenigde Staten. Volgens velen heeft een uitgekiende marketingstrategie, die vaak tartte met de traditionele wetten van marketing, er aan bijgedragen dat Donald Trump nu de machtigste man op aarde is. In dit blog duik ik dieper in de belangrijkste elementen van de (digitale) marketing methodiek van Donald Trump en de lessen die wij als marketeers hieruit kunnen halen. Of juist niet.

Trump_marketinggenius.jpg

1. Consistentie is de sleutel

Eén van de punten die Donald’s marketing strategie zo sterk maakt is de consistentie. Het mag geen geheim meer zijn dat Trump eigenlijk het liefst de hele dag op Twitter zit. Tijdens zijn campagne tweette hij tenminste tien keer per dag en ook nu hij president is grijpt hij graag terug naar de 140 tekens om zijn boodschap — en vooral zijn mening — met de wereld te delen. En daarmee speelt hij slim in op de huidige digitale generatie.

En die generatie is continu op zoek naar het laatste nieuws. Ga maar eens na: hoe vaak kijk jij binnen een uur op jouw telefoon? Trump haakt hier handig op in door zelf een consistente en authentieke stroom van berichten het web op te gooien. Zodat hij continu onder de aandacht blijft.

Marketeers kunnen iets leren van deze benadering. Met een boodschap die je consistent verspreidt bereik je een veel groter publiek dan wanneer je om de haverklap iets anders roept. Toon bovendien menselijkheid. Je communiceert immers met mensen, niet met robots.

2. Hou het simpel

Vraag aan mensen waar de campagne van Donald Trump om draaide en een groot deel zal zonder aarzelen het antwoord geven: ‘Make America Great Again’ en ‘Our Government Is Screwing You’.

Trump_2016.svg.png


Met slechts negen woorden en twee slogans heeft Trump de connectie kunnen maken met miljoenen stemgerechtigden. Bovendien zijn het twee uitspraken waar hij nooit vanaf is gestapt. Sommige kandidaten proberen verschillende boodschappen en slogans uit voor verschillende doelgroepen, maar Trump heeft vastgehouden aan één boodschap vanaf het begin.

De les voor ons marketeers? Kies voor een simpele boodschap waarvan de bedoeling direct duidelijk is en ben hier trouw aan. Op deze manier creëer je herkenbaarheid binnen jouw doelgroep en kunnen ze zich met jouw boodschap identificeren. 

3. Ga 'inbound', niet 'outbound'

Trump’s tegenstanders volgden tijdens de campagne de ‘oude regels van marketing’ — een outbound marketing strategie. Ze vertrouwden vooral op advertising; berichten sturen naar een getargete doelgroep waarvan zij geloofden dat het de juiste doelgroep was. Outbound marketing is een meer traditionele vorm van marketing, maar is in dit digitale tijdperk misschien wat ‘out-dated’.

Trump hanteerde in zijn strategie een heel andere methode: inbound marketing. In plaats van advertenties en e-maillijsten op te kopen in de hoop op gekwalificeerde leads, focuste hij met zijn team op het creëren van kwalitatieve content die mensen richting zijn boodschap trok. Bovendien verspreidde hij die content daar waar zijn doelgroep ook was: op Facebook, Twitter, YouTube etc. Oftewel: online. Hij wist de mensen te bereiken die hij wilde bereiken en gokte niet op een methode die misschien de juiste mensen zou bereiken, maar misschien ook niet. 

En dat is een wijze les voor marketeers: 'zendende' kanalen zoals advertenties, koud bellen en brochures zin in het huidige digitale tijdperk minder relevant omdat mensen zelf — via het internet — op zoek gaan naar informatie. Ze baseren hun keuze niet langer om datgene wat anderen hen vertellen, maar op de informatie die ze zelf vinden. En daarvoor dien je jouw gezicht te laten zien daar waar de doelgroep zich bevindt. 

4. Gooi ongeschreven social media regels uit het raam

Om blunders op social media en de mogelijke grote gevolgen daarvan te voorkomen bestaat er een social media etiquette waar bedrijven zich eigenlijk altijd aan houden:

  • Zeg geen negatieve dingen over de concurrentie
  • Houdt je werkzame en privéleven gescheiden
  • Antwoord direct op elke vorm van negativiteit en helder de kwestie direct op

Trump speelt het spel niet volgens deze regels. En dat terwijl social media het belangrijkste onderdeel van zijn digitale marketing strategie is.

Twitter is voor Trump de place to be om zijn gedachten, opvattingen en vetes uit te spreken. Met directe aanvallen op iedereen — van Hollywood actrices tot Barack Obama — is hij de controverse nooit uit de weg gegaan op social media. En gezien het resultaat van de verkiezingen bleek dit geen ‘campagne killer’ te zijn. En nu hij plaats heeft genomen in the Oval Office hebben zijn ‘rants’ hem ook nog niet tegengewerkt.

Trump_tweet.png

Trump laat zien dat het uit de weg gaan van de confrontatie op social media misschien niet altijd het beste plan van aanpak is. Maar de vraag is, wil je dat? Want bij Trump werkt het, maar zou het voor jouw organisatie ook de goede kant op vallen? 

5. Elke PR is goede PR

Donald Trump is zonder twijfel de president waar het meest over wordt gezegd en geschreven. Sterker nog, sommige media vroegen zich tijdens de verkiezingsstrijd niet af of er niet teveel over hem gepraat werd.

De gigantische media-aandacht was juist Trump’s bedoeling en onderdeel van zijn strategie. Je kunt stellen dat de media en tegenstanders zijn spelletje meespeelden wanneer hij bijvoorbeeld weer eens een van zijn tegenstanders aanviel. Het resultaat? Trump praatte over Trump, de media praatten over Trump en zijn tegenstanders praatten over Trump.

Nog steeds is een groot deel van de berichten in de media niet direct in zijn voordeel, maar hij deinst nooit terug en reageert altijd op de kritiek. Sterker nog, hij gaat vol in de aanval. Waarom? Zijn naam wordt continu genoemd, of het nu positief of negatief is. En dat zorgt ervoor dat je continu in de voorhoede blijft en de aandacht naar je toe trekt.

Er wordt wel eens gezegd dat slechte publiciteit beter is dan geen publiciteit, maar dat betwijfel ik. Slechte PR is slechte PR. Zou jij met een organisatie in zee gaan die vaak negatief in het nieuws komt? 

6. Stop telling, start lying

Waar presidenten normaliter de waarheid vertellen om hun boodschap te verkondigen, gooit Trump het over een andere boeg: onwaarheden, leugens en alternatieve feiten verspreiden om te overtuigen. Want als je iets maar lang genoeg blijft vertellen, dan ga je het vanzelf geloven. Toch? Die leugens en verdraaiingen van de waarheid hebben hem geen windeieren gelegd.

Trump_tweet_false_2.png

Geeft dat iedereen een vrijbrief om te liegen? Omdat het schijnbaar succes oplevert? Ga maar eens bij jezelf te rade: wat vind jij van een organisatie die zijn concurrentie aanvalt en uitkaffert? Of een organisatie waar vaker negatief dan positief over wordt bericht? Of die boodschappen met de wereld deelt waarvan bewezen is dat ze pertinent onwaar zijn? Ik denk dat ik het antwoord wel kan raden.

Donald Trump’s marketingstrategie is de spil achter zijn succes, maar een 1-op-1 kopie is riskant. Want hoewel er zeker elementen zijn waarvan je als marketeer iets kan leren, is de kans klein dat keiharde confrontaties via social media, negatieve PR en het verspreiden van onwaarheden en alternatieve feiten je hetzelfde succes oplevert.

Be honest, stop sending and start telling!

 

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd