Heb jij ook zo'n hekel aan online reclames?

3 min shares

3 tips om voor altijd af te zijn van online reclames...

Ik las gisteren een artikel op Emerce dat IAB - de club van Interactive Advertising Bureaus - overweegt een rechtzaak aan te spannen tegen Adblockers.

Wat is het IAB?
Allereerst even uitleggen wat het IAB is en wat Adblockers zijn. Kort samengevat is het IAB dé brancheorganisatie van bedrijven die digitale reclameuitingen maken. 

Wat zijn Adblockers? 
Adblockers is sofware waarmee je bijna alle digitale reclame kunt uitzetten. Ja je leest het goed: 'uitzetten'. Dus; geen irritante reclames van Zalando die je overal volgen. Geen homepagetakeovers op Nu.nl en geen preloaders op YouTube en Uitzending Gemist. Wat een rust.

Dit levert je twee voordelen op.

1. Sites worden aanzienlijk sneller. Zie onderstaand filmpje.
2. Je wordt niet langer lastig gevallen met niet relevante reclame die ongevraagd voor je neus verschijnt.

Dat veel mensen gek worden van de overload aan reclameuitingen blijkt wel uit de progressieve stijging van het aantal mensen dat Adblockers heeft geïnstalleerd (in Nederland inmiddels 14%). Zie onderstaande grafiek. 

AdblockersBron: http://blog.pagefair.com/2015/ad-blocking-report/

Is dit erg?
Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Voor de bezoekers (lees: jij als consument) is het een verademing. Want een sneller internet met minder afleiding bespaart je tijd. 

Voor marketeers en uitgevers is het een ramp. Althans zolang ze vast blijven houden aan hun bestaande business modellen. Veel traditionele marketeers besteden een groot deel van hun marketingeuros aan het inkopen van advertentieruimte om hun doelgroep te bereiken.  De meeste uitgevers verdienen een groot deel van hun geld met het verkopen van diezelfde advertentieruimte. De markt van vraag en aanbod. 

In 2014 ging het om het respectievelijke bedrag van €740 miljoen euro.
Ja u leest het goed, 740.000.000 euries. 

Veel geld dus. De belangen zijn groot en er is het IAB alles aangelegen om de populariteit van Adblockers te stoppen. Al moeten ze vechten tot aan de rechtbank.

Waar kennen we dit gedrag van? 
Branches die last hebben van de disruptieve kracht van het internet proberen innovaties vrijwel altijd tegen te houden met een gang naar de rechtbank en de start van een fanatieke lobby bij de overheid. Om een aantal voorbeelden te noemen.

Het verleden leert ons echter dat goede innovaties waar de markt op zit te wachten zelden zijn te stoppen. En de markt dat bent Jij!

Omdat wij innovaties toejuichen en het IAB willen aanzetten om na te denken over het innoveren van hun eigen business model hierbij 3 tips om voor altijd af te zijn van die irritante digitale reclames.

Tip 1. Heb je een Chrome browser. Installeer dan Adblocker Plus via deze link.
Tip 2. Heb je Firefox ? Dan gebruik je deze link.
Tip 3. Heb je Safari? Dan gebruik je deze link.

P.s. Wil je ook op je iPhone of Android niet langer last hebben van reclames tijdens het surfen op internet, dan kun je deze of deze tool installeren.

Geniet - zolang het nog kan - van een internet zonder reclames. Met de tijd die je hiermee bespaart kun je iets anders gaan doen. Een goed boek lezen bijvoorbeeld

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper