Groeien met marketing automation: de take-aways van een dag #GrowWithHubSpot

5 min. shares

Wat je moet weten over digitaal succes via inbound marketing automation

Hoe word je digitaal succesvol? Hoe kun je je business laten groeien met inbound marketing en marketing automation? Dat is de invalshoek waarmee het #GrowWithHubSpot event in Amsterdam op dinsdag 11 oktober is ingestoken. 400 bezoekers zijn deze dag meegenomen in best practices rondom digitale marketing en sales, en hoe zij deze kunnen toepassen binnen hun eigen organisatie.

Zelf heb ik plaatsgenomen in het expert panel van het event. Webs is recent platinum HubSpot partner geworden en dat was voor HubSpot een mooie aanleiding om ons — als ambassadeur van de inbound marketing methodiek en HubSpot software — een podium te geven.

Hierbij een verslag van de dag, met take-aways, slides en een video.

Hoe kun je je business laten groeien met digitaal?

Je business digitaal laten groeien is door HubSpot teruggebracht tot 3 elementaire stappen: het aantrekken van bezoekers, deze bezoekers converteren naar leads, en deze leads omzetten in klanten.

bezoekers-leads-klanten.png

Het programma was er zelfs op ingericht:

GWH_Adam_2016.jpg

Het praatje van HubSpot begint zoals altijd met de stelling dat traditionele marketing niet meer werkt: “The marketing playbook is broken. Your customers no longer research and buy in the same way they did 10+ years ago, so why market to them like nothing’s changed?”

marketing-playbook-broken.png

people-advertising.png

marketing-stop-interrupting.png

Hartstikke waar. We kunnen onze boodschap niet meer opdringen aan onze doelgroep. Dergelijke marketing werkt als een stoorzender.

De ‘nieuwe’ manier is het creëren van content waarmee je je doelgroep helpt in de zoektocht naar informatie. Gevolg: klanten vinden jou, en je wordt als autoriteit in je vakgebied gezien. Concreet gezien levert dat leads op. En dat is wat we willen — dat we onze bezoekers leren kennen, zodat we er klanten van kunnen maken.

Het effect van bloggen op lead generatie:

more-content-more-leads.png

Het maken en optimaliseren van content is één ding. Zorgen dat je doelgroep deze onder ogen krijgt weer iets anders. De take-aways over content:

take-aways-content.png

Als bezoekers je site weten te vinden via je content, wil je deze dus converteren naar leads:

content-conversion.png

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om klanten. Als je weet hoeveel klanten je met digitaal wilt binnen halen, kun je uitrekenen hoeveel bezoekers er bovenin je funnel moeten vallen:

conversion-in-funnel.png

Neem de volgende facetten mee bij het inrichten van je funnel:

take-aways_funnel.png

Het succesvol beheren van een funnel is altijd een samenwerking tussen marketing en sales:

smarketing.png

smarketing-2.png

Met de komst van online heeft er een duidelijke schifting plaatsgevonden in het beheer van de funnel. Het is belangrijk dat organisaties begrijpen dat marketing meer verantwoordelijkheden heeft gekregen. Wat zich vertaalt in meer benodigde FTE.

Inbound_Marketing__Sales_Funnel-1.jpg

Marketing en sales doen er goed aan onderlinge SLA’s op te stellen om het beheer van de funnel te optimaliseren. Dan spreek je pas echt over smarketing. Hoeveel gekwalificeerde leads moet marketing aanleveren? Hoeveel van die leads moet sales converteren naar klant?

marketing-sales-alignment.png

Take-aways over marketing/sales alignment:

marketing-sales-alignment-2.png

HubSpot Marketing en Sales software is een kei in het faciliteren van inbound marketing en de samenwerking tussen marketing en sales. Dit werd op het einde van een dag gedemonstreerd in een HubSpot product demo (welke jij ook bij ons kunt aanvragen). Natuurlijk bekende kost voor mij, maar erg interessant voor de 400 bezoekers.

Voor deze product demo kwam dus ook nog het expert panel aan bod. Ik sprak daar over de HubSpot tool en hoe deze ons helpt om digitaal resultaat te boeken voor klanten:

 

 

Belangrijke kanttekening: een (marketing automation) tool is slechts een middel om je doel te bereiken. Werk dus altijd vanuit een strategie, waarmee je je doelen gaat bereiken. Je strategie gaat heel erg over het proces wat je moet inrichten om je doelen te bereiken, en de mensen die je voor de executie nodig hebt. Je mensen voeren de strategie uit met de tool — uiteindelijk is goed gereedschap dus wel onmisbaar. In de juiste volgorde:

proces-mensen-techniek.jpg

Over strategie gesproken: HubSpot is er als grondlegger van de methodiek natuurlijk aan gelegen om inbound marketing weg te zetten als de strategie om online succesvol te worden. Ik ben het wel ze eens. Als je een digitale strategie wil die meetbaar bijdraagt aan de groei van je business is inbound marketing — in combinatie met inbound sales — uiterst effectief. Dat merken we dagelijks aan de resultaten van onze klanten.

Wil je meer leren over inbound marketing, en hoe het ook kan bijdragen aan de (digitale) groei van jouw B2B-organisatie? Dan raad ik je aan om ons inbound marketing whitepaper te lezen.

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

Ben je al bekend met inbound marketing, of wil je gewoon graag een demonstratie van de HubSpot tool krijgen — vraag dan hier een Hubspot demo aan.

Wil je de Grow With Hubspot 2016 presentatie in zijn geheel zien? Download deze dan hier:

download de presentatie

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper