Geautomatiseerde marketing: als kip zonder kop

4 min shares

Horror op het internet

Laatst klikte ik een schattig filmpje aan op YouTube met de titel; "kuikentje kan niet wakker blijven." In plaats van het schattige kuikentje zag ik een groot mes een stuk vlees in stukken hakken, grondig bakken en het resultaat trots oprollen in een wrap. Horror. Het bleek een ‘gerichte’ reclame voorafgaand aan het filmpje. Niet helemaal het schattige verhaal dat ik verwachtte...

Een klein voorbeeld van een fenomeen dat we zo langzamerhand allemaal wel kennen; reclame op internet wordt steeds persoonlijker en is steeds vaker afgestemd op individueel kijk- en klikgedrag. Afhankelijk van waar ik naar kijk krijg ik reclameboodschappen voorgeschoteld die volgens de zender relevant voor mij zijn. Dat dit nog wel eens fout gaat, blijkt uit mijn voorbeeld.

Reclame_Kuiken
Links de reclameboodschap, voorafgaand aan het filmpje rechts.

Ben jij ouderwets?

Vraag jezelf eens af: “hoe vaak klik ik op een banner?” “Vallen die banners mij überhaupt nog op?” Kijk jij de commercials van YouTube-filmpjes helemaal af? We zijn blind geworden voor veel reclame-uitingen.

Typerend aan de reclame van nu vind ik het schreeuwende karakter. Bijvoorbeeld de irritante banners die overal in je scherm tevoorschijn komen. En een YouTube-filmpje bekijken gaat niet zomaar, je moet eerst verplicht een reclameboodschap bekijken. Een boodschap waar je in het beste geval niet in geïnteresseerd bent en die in het slechtste geval een totaal nieuwe betekenis geeft aan de oorspronkelijke content (denk wederom aan het kuikentje). Veel marketeers zijn zich hier gelukkig al bewust van. We horen steeds vaker dat we niet meer aan ouderwetse marketing moeten doen. Maar wat is dan die moderne marketing, laat staan de ouderwetse?

Van alle tijden

Er was eens… een nieuwsbrief, de voorloper van de krant. Kranten werden pas vanaf de 17e eeuw in Nederland gedrukt. Het nieuws was in eerste instantie het meest prominent aanwezig maar naarmate het medium populairder werd nam de ruimte voor reclame en advertenties toe. Hetzelfde zagen we gebeuren bij de groeispurts van radio en televisie. In 1967 krijgt Nederland na jaren van strijd een wet waarin radio- en televisiereclame wordt toegestaan. Niet veel later werden reclamemakers overspoeld met kritiek.

De reden? Irritante commercials en advertenties die te opzichtig opgedrongen werden. Dit patroon is iets van alle tijden, trek het maar eens door naar de moderne tijd, specifiek het internet. Een nieuw medium dat plotseling een massabereik krijgt, ontdekt word als marketingplatform en vervolgens overspoeld wordt met reclame. 

Vol=Vol

Als het verzadigingspunt van commerciële boodschappen in een nieuw medium eenmaal bereikt is, wordt het steeds lastiger nog op te vallen. Dit is dan ook het moment waarop er vaak een tweede golf van innovatie optreedt.

Douwe Egberts begreep in 1924 dat alleen adverteren op de gangbare manier niet afdoende was en begon als eerste met een zegel-spaaractie. We kennen ze allemaal wel, de ‘gratis’ zegeltjes waarmee men kan sparen voor ‘gratis’ cadeaus. Eenmaal begonnen is het altijd zonde om te stoppen. Een daverend succes volgde. Zelf kan ik me nog goed herinneren hoe dolgelukkig ik werd van de frutsels bij de McDonalds. Ook Flippo’s uit Smiths chipszakken heb ik ijverig gespaard en samen met heel Nederland stortte ik me op die kleine pluizige wezentjes van de Albert Heijn (Wuppies).

Iedere marketeer begrijpt dat iets geven, in welke vorm dan ook, de binding met een merk vergroot.

In het land der blinden is eenoog koning?

Internet is als communicatiemiddel niet meer weg te denken uit onze levens. De eerste innovatiegolven hebben zich al voltrokken en het verzadigingspunt begint zich wederom te tonen. We zappen steeds vaker tv-commercials weg en online banners negeren we. De roep om aandacht begint een te luidruchtige schreeuw te worden.

Dit vraagt noodzakelijkerwijs om een nieuwe aanpak en die lijkt zich vooralsnog richting persoonlijke reclame te bewegen. Afhankelijk van waar ik op klik (en naar kijk) krijg ik zo relevant mogelijke reclame boodschappen voorgeschoteld. De spaarzegels van onze tijd. 

kuikentje

Een kip zonder kop

Vroeger was het misschien een stuk makkelijker om je merk of product onder de aandacht te brengen. Je plaatste een advertentie, deed een uitnodiging de deur uit en het volk stroomde binnen. Het überhaupt hebben van een website gaf je vaak al een voorsprong op de concurrentie. Maar wat eerst prima werkte, functioneert nu steeds minder. Met schreeuwerige “KOOP NU” banners kom je er tegenwoordig niet meer. Wij verlangen naar iets wat ons persoonlijk raakt. En dan bedoel ik ook écht persoonlijk, geen algoritme dat als een kip zonder kop bepaalt dat mijn schattige kuikentje goed past bij het in stukken hakken en bakken van een kipfilet.

Maak het persoonlijker met buyer persona's.

Download whitepaper: Jouw klant centraal met buyer personas  

shares

Gerelateerd

Stel jouw klant centraal Met buyer persona's  Inzicht in wensen en behoeften van jouw klant dankzij ijzersterke buyer persona's  Download whitepaper