Emotie in B2B als krachtigste wapen

4 min shares

Design & storytelling komen samen in B2B

Een ritje met een Uber-taxi of luisteren naar je favoriete muziek op Spotify. Het zijn voorbeelden van sexy consumentenmerken die de aandacht opeisen. Veel aantrekkelijker dan halfgeleiders, cloud software en landbouwmachines... tot nu. In dit blog toon ik je 10 voorbeelden uit de business to business markt die het tegendeel bewijzen.

uber

spotify-1

Spotify is een mooi voorbeeld van een consumentenmerk dat weet hoe je goede verhalen vertelt met weinig woorden. Dit doen ze met aansprekende content zoals o.a. video, een duidelijke doel en communiceren vanuit de persoon. Maar de volgende zakelijke diensten en producten die ik je in vogelvlucht ga laten zien doen zeker niet onder voor bovenstaande voorbeelden.

De eerste indruk telt

Mijn mening is dat je geen tweede kans krijgt voor een eerste indruk. Mensen beoordelen binnen een aantal seconden of dit is wat ze zoeken, zo niet dan zijn ze weg. Snel en prikkelend tot de kern van het verhaal komen is dus heel belangrijk.

Het resultaat is dit blog, met een verzameling van 10 B2B merken die stoere en sexy homepagina's hebben neergezet die tot de verbeelding spreken en daarnaast prikkelen om tot actie over te gaan.

1. InVision

invision

InVision is een online platform dat bedrijven helpt prototypes van hun designs te maken, delen en presenteren met elkaar en met de klant. De content is zeer duidelijk, intuïtief en spreekt de designer aan op de passie voor zijn werk.

Het voordeel voor jou als designer of design bedrijf wordt meteen benoemd "Design Better. Faster. Together", wie wil dat nou niet? Maar daar blijft het niet bij: als je verder scrollt bewijzen ze hoe je dat doet en welke (grote) bedrijven dit al doen. De opvallende call to action 'Get started' trekt mijn aandacht en de speelse toevoeging 'Free forever' trekt me vervolgens over de streep om het te proberen.

http://www.invisionapp.com/

2. Sprout van HP

hp

Met Sprout van Hewlett-Packard kun je fysieke objecten 3D scannen. De content communiceert waarde boven functionaliteit doordat ze ieders creativiteit aanspreken. Woorden als 'anyone', 'grab' en 'bring back to life' zijn luchtig en informeel en maken het tot een toegankelijk product waar ik meer over wil weten. De rest van het verhaal wordt op diezelfde prikkelende manier opgebouwd. Ze laten een puur technisch en functioneel product tot de verbeelding spreken.

https://sprout.hp.com/us/en/ 

3. Qualcomm

Schermafbeelding_2015-08-05_om_10.22.30

Qualcomm is een Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders. Het is de op twee na (Intel en Samsung Electronics) grootste fabrikant van processors ter wereld. Quallcomm legt de focus zowel op het vertellen van een verhaal (ze stellen een vraag - met de Q van Question - en geven een prikkelend antwoord) als het visuele aspect (prachtige hersenen van electrische draden).

In slechts 55 woorden hebben ze mij al bewezen dat dit bedrijf werkt aan de technologische oplossingen van morgen. Ze laten zien dat je, zelfs met een puur technisch product, door een visueel en menselijk verhaal te vertellen kunt inspelen op de emotionele behoeftes van je doelgroep.

https://www.qualcomm.com/ 

4. The internet of everything van Cisco

Schermafbeelding_2015-08-05_om_14.46.40

Functioneel gezien produceert en verkoopt Cisco een grote variëteit aan netwerkapparatuur voor grote bedrijven en telecombedrijven. Maar ze beloven veel meer dan dat. Met hun revolutionaire campagne 'The internet of everything' die al in 2012 werd gelanceerd beloven zij de connectie te maken tussen alles wat in de fysieke wereld nu nog niet met elkaar verbonden is. Hiermee stijgen zij boven hun eigen product uit en bewijzen zij een thought leader te zijn in hun vakgebied. Gecombineerd met zeer aansprekende content en wederom een knallende call to action kan ik niet onder Cisco uit.

http://www.cisco.com/c/r/en/us/internet-of-everything-ioe/tomorrow-starts-here/index.html

5. Agilent Technologies

agilent

Agilent Technologies is een Amerikaans bedrijf dat wetenschappelijke meetinstrumenten maakt (tot 1999 onderdeel van HP). Aangekomen op de homepage doen ze mij zeer duidelijk en zonder opsmuk een sterke belofte (verbeteren van de kwaliteit van leven) vergezeld van heldere, schone, aansprekende kleuren. Kort en krachtig wordt in een aantal slides vertelt wat het hogere doel is binnen alle sectoren waar in ze actief zijn. Need I say more?

http://www.agilent.com/home

6. Dropbox Business

dropbox

Een ander goed voorbeeld is de zeer simpele homepagina van Dropbox Business, de bekende software voor cloudopslag. Alles op de pagina is subtiel, rustig en in maar één of twee kleuren.

De getekende beelden die we kennen van Dropbox (hier wat meer naar de achtergrond) geven het geheel een speelse look & feel, maken het merk menselijk, geven veel en to-the-point uitleg. Ze proberen je vertrouwen te wekken met een aantal grote bedrijven die je voor gingen. Door de contrasterende kleuren valt de witte call to action button nog meer op. Ik móet er gewoon op klikken.

https://www.dropbox.com/business

7. John Deere

Schermafbeelding_2015-08-05_om_10.05.19

John Deere is een tractor- en landbouwmachinefabrikant. Zij verkopen aan bedrijven en consumenten via dealers en retailers. Zij combineren productinformatie met aansprekende beelden van hun voertuigen in actie.

http://www.deere.com/en_US/regional_home.page

8. Lockheed Martin

Schermafbeelding_2015-08-05_om_10.41.38

De beelden op de homepage van het grootste defensieconcern ter wereld Lockheed Martin laat ieder (jongens)hart sneller kloppen. De vliegtuigfabrikant levert voornamelijk aan het Amerikaanse leger en doen me denken aan een stoere actiefilm. De site biedt een krachtig staaltje storytelling met prachtige beelden.

http://www.lockheedmartin.com/

9. Damen Shipyards

damen-1

Damen Shipyards Group: een scheepsbouwer van wereldwijd allure. In 2011 stond de organisatie voor een uitdaging: er moest een online platform komen dat voor alle onderdelen van het bedrijf in alle landen hetzelfde was. Björn Smets was verantwoordelijk voor deze omvangrijke taak. Hij heeft vol ingezet op storytelling, en met succes. Indukwekkende content (o.a. video) gecombineerd met de onmisbare technische productspecificatie leiden voor Damen direct tot sales. Lees hier het interview met Björn.

http://www.damen.com/

10. General Electric

Schermafbeelding_2015-08-05_om_10.00.00

General Electric is een schoolvoorbeeld van ijzersterke B2B marketing. Ze zijn marktleider in de electronicamarkt en verder actief op het gebied van financiële dienstverlening, vliegtuigen, medicijnen, windenergie, electriciteitscentrales en transport. De titel van hun verhaal is 'Spot the difference' en vertelt wat 1% verschil in asset performance (prestatie van bedrijfsmiddelen) onderaan de streep kan betekenen. GE belooft met "industrial internet" de prestatie van deze assets te waarborgen. Ze geven je een uniek inkijkje in wat hun werk voor machines over de hele wereld betekent.

http://www.ge.com/

Emotie als krachtigste wapen

Geen enkele van bovenstaande voorbeelden vertelt een functioneel verhaal. Zij hebben allen ingezet op het creëren van oplossingen die - op hun eigen manier - een verschil maken in de wereld.

Of het bedrijf nu software aanbiedt of schepen bouwt, ieder geven ze een uniek inkijkje in hun producten met krachtige vormgeving versterkt met prachtige verhalen. Door deze waarde te communiceren gebruiken zij emotie als krachtigste wapen. Ook voor B2B marketeers die niet de middelen voorhanden hebben om een jaw-dropping design neer te zetten is dat volgens mij het belangrijkste verhaal dat je als bedrijf kunt vertellen.

shares

Gerelateerd

Stel jouw klant centraal Met buyer persona's  Inzicht in wensen en behoeften van jouw klant dankzij ijzersterke buyer persona's  Download whitepaper