Email tips voor digitale marketeers [checklijst]

2 min shares

Email is een uitstekende marketingtool. In tegenstelling tot social media, helpt email je met het delen van zeer gerichte boodschappen aan een door jou geselecteerd publiek. Of de mail er nu uitgaat naar een kleine lijst van gekwalificeerde leads of als nieuwsbrief naar een grote groep mensen, met deze email tips haal je zo veel mogelijk resultaat uit iedere email. 

Onderwerpregel

  • Is de onderwerpregel kort en pakkend (maximaal 50 tekens)?
  • Versterkt de preview tekst de onderwerpregel? (Vermijd herhaling)
  • Bevat de onderwerpregel toegevoegde waarde en wekt hij nieuwsgierigheid op? (Bijvoorbeeld: 'Zo wordt je niet de V&D van het digitale tijdperk')

Call to action (CTA)

  • Is de call to action 'above the fold' te zien, óók op mobiel? (maak zo snel mogelijk duidelijk wat je van de lezer vraagt)
  • Is de call to action-button minimaal 44 x 44 pixels groot?
  • Bevat de call to action een werkwoord? (download, lees, leer, ontdek)
  • Vraag je de lezer één primaire actie te ondernemen? (vermijd keuzestress)
  • Herhaal je de call to action in verschillende formats? (klikbare link, button, banner)

Mobiel 

  • Is mijn email opgemaakt in een mobielvriendelijk template? Zorg ervoor dat afbeeldingen en tekst meeschalen met het apparaat. Het overgrote deel van de emails wordt namelijk in een mobiele inbox geopend.

Betrouwbaarheid

  • Is de afzender van de email een fysieke persoon? Vermijd noreply @company.com om de betrouwbaarheid en herkenning te verhogen.
  • Gebruik je (indien gepast) personalisatie in de email? Wanneer de lezer zich persoonlijk aangesproken voelt zal dit de sympathie voor de afzender verhogen.

Leesbaarheid

  • Breek je de email met enters op in behapbare stukjes tekst? Een 'muur van tekst' schrikt af en zorgt ervoor dat de lezer snel afhaakt.
  • Is de fontgrootte leesbaar? Een font van minimaal 14pt is goed leesbaar.
  • Vermijd je ingewikkeld vakjargon en buzzwords? Zorg ervoor dat de tekst begrijpelijk is.

Afbeeldingen

  • Vermijd je het gebruik van een achtergrondafbeelding? Een afbeelding achter de tekst oogt rommelig.
  • Gebruik je meer tekst dan afbeeldingen? Men dénkt zelf de voorkeur te hebben aan een email met voornamelijk afbeeldingen. Onderzoek wijst echter uit dat te veel afbeeldingen een slechte invloed hebben op de click-through-rate.

Email tips
Email tips 
Bron: HubSpot 

Ten slotte:

  • Is je email gericht aan één persona?
  • Lost je email een relevant pijnpunt of vraagstuk op?

Deze email tips helpen je met het maken van emails die zorgen voor resultaat. Of je nu wil dat het contact een whitepaper download of een afspraak maakt, het belangrijkste advies is: weet heel goed aan wie je de boodschap richt. Door een persona op te stellen verkrijg je inzicht in de doelen en uitdagingen van de ontvanger. Onderstaande whitepaper helpt het centraal stellen van je (toekomstige) klant met persona's. 

Download whitepaper: Jouw klant centraal met buyer personas

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper