Email marketing die werkt

2 min shares

Iedere email is raak met deze tips

Email marketing is nog steeds een effectieve manier om meer bezoekers naar je website te leiden. Helaas wordt 44% van de emails ongelezen verwijderd en schrijft 91% van de mensen zich uit voor mailing van bedrijven (bron). Zelf zijn wij bijna wekelijks bezig met email marketing, voor onszelf en voor onze klanten. Door zelf continu met verschillende content, designs, call to actions en onderwerpregels te testen hebben we een aardig beeld van wat werkt en wat niet. Die email marketing 'best practices' deel ik met je in dit blog.

Bij het opstellen van je volgende email marketing campagne kun je deze opsomming als checklist gebruiken. We beginnen met de drie belangrijkste vragen die je bij iedere campagne moet afvragen.

Een relevant aanbod

  • Met het aanbod spreek ik een specifieke buyer persona aan.
  • Dit aanbod helpt de buyer persona een pijnpunt op te lossen.
  • Het aanbod spreekt de buyer persona aan in een bepaalde fase van het aankoopproces.

Een voorbeeld van hoe het doorgaans niet werkt in email marketing:

Email marketing

Waarom is dit geen goede email? De zender van deze email gaat direct voor de sales pitch (bij een onbekende ontvanger) en probeert hierbij awareness, consideration en decision in één email te proppen. (bron)

Een goed design

Er zijn verschillende zaken waar je op kunt letten als het gaat om design in de executie van je email marketing.

  • De belangrijkste informatie (call to action) staat boven de fold en springt in het oog van de lezer.
  • De afbeelding/content verhouding is ongeveer 30/70. Te veel afbeeldingen kan bovendien de spam-filters alarmeren. 
  • De email bevat geen CAPSLOCK, teveel uitroeptekens !!!! of eurotekens.
  • De tekst kan gescand worden door de lezer. Breek de tekst op in korte paragrafen van 1 à 2 zinnen.

Email marketing

Deze email van Canva is gemakkelijk te scannen, de call to action is duidelijk en het design is rustig. (bron)

De onderwerpregel

Wanneer je begint met email marketing is de onderwerpregel vaak een lastige. Bij deze een vijftal tips die je helpen een onderwerpregel op te stellen waar mensen graag op willen klikken.

  • De onderwerpregel is getest. Bijvoorbeeld 1) op onderwerp (functioneel) en 2) op voordeel (waarde). Welke werkte het beste? Over het algemeen werkt voor ons altijd het beste: don't sell what's in the email, tell it.
  • Goede onderwerpregels bevatten een aanbod (webinar, E-book)
  • De onderwerpregel is korter dan 50 karakters. Lukt dit niet, zorg er dan voor dat je belangrijkste boodschap binnen deze limiet valt. Zo kan de lezer scannen of de inhoud van de email interessant is.
  • De email wordt verzonden vanuit een persoon.
  • De message preview (de preview tekst in je inbox) versterkt de onderwerpregel

Schermafbeelding_2015-08-24_om_11.05.39

In dit voorbeeld wordt slim gebruik gemaakt van een gepersonaliseerde preview tekst. Hi [naam]...


Sterke content  

Nog wat tips ten aanzien van de inhoud van de email.

  • De aanhef van de email is persoonlijk: Beste Hans, ...
  • Het is meteen duidelijk wat het aanbod is. Wees 'to the point' en draai niet om de hete brij heen.
  • De toon is actiegericht: "Leer hoe je dit doet..." in plaats van "Zo doe je dit."
  • De toon is tevens persoonlijk: "Leer hoe je dit doet..." in plaats van "Dit moet zo."
  • "Verkoop" de waarde van het aanbod met een relevante stastistiek of quote.

Call to action

Wat wil je met email marketing bereiken? Iedere email bevat ten minste één call to action.

  • De call to action is persoonlijk.
  • Zorg voor zo min mogelijk afleidingen: kies voor één aanbod en dus ook één call to action.
  • Herhaal de call to action minimaal 2 tot 3 keer (zowel in de tekst als in de vorm van buttons).
  • De call to action is laagdrempelig. Kies bijvoorbeeld voor "Meer informatie" in plaats van "Koop nu tickets." Als het aanbod echt relevant is voor de ontvanger zal een aankoop uiteindelijk toch volgen.

Email marketing

Deze email bevat erg veel afbeeldingen en call to actions.

Testen

In email marketing is testen heilig.

  • Test ongeveer 3 onderwerpregels per keer, zodat je de varianten met elkaar kunt vergelijken (functioneel, voordeel, korting, etc.)
  • Varieer ook eens tussen emails met alleen tekst en HTML emails (wat werkt beter? Lees dit blog).

Technische tips

  • Zorg voor responsive design zodat de tekst en afbeeldingen meebewegen met het apparaat waarop het wordt geopend. Volgens deze studie werd 51% van de emails in 2013 op een mobiel apparaat geopend.
  • Niet iedereen kan een HTML mail lezen, zorg daarom altijd dat de plain text email klopt.
  • Zorg ervoor dat de ontvanger zich kan uitschrijven voor email.

Na de klik

Denk ook goed na wat er na de klik moet gebeuren. Veel email marketing campagnes lopen alsnog spaak omdat er niet goed is nagedacht hoe de verschillende kanalen (mail, call to action, landingspagina/websitepagina) op elkaar in moeten spelen.

  • Zorg dat de ontvanger op een herkenbare landingspagina komt (in lijn met het aanbod in de call to action) waar het aanbod direct zichtbaar is.
  • Close the loop: zorg na het downloaden of consumeren van een bepaald aanbod een nieuw vervolg-aanbod, passend in de buyer journey.

Welk programma gebruiken?

Welk programma kun je het beste gebruiken om emails te versturen? Wij doen onze email marketing met HubSpot omdat we met deze software niet alleen emails maar ook CMS, CRM, Analytics, Bloggen, call to actions, landingspagina's, lead management, social media en SEO vanuit één programma kunnen maken, uitvoeren en meten. Met deze integratie van tools kunnen wij onze email marketing heel gericht uitvoeren en analyseren, dat zorgt in de meeste gevallen voor authentieke marketing die werkt! Onze emails zijn namelijk heel persoonlijk en geven ons de mogelijkheid op campagneniveau te meten en bijsturen over alle kanalen heen. 

Ik hoop dat deze email marketing tips je helpen in de toekomst emails te versturen die zorgen voor meer traffic, meer gekwalificeerde leads en ook meer klanten.

shares

Gerelateerd

Demo hubspot Marketing software  Ervaar hoe je in minder tijd meer rendement kunt behalen over alle kanalen heen.  Demo HubSpot aanvragen