Eindhovense B2B bedrijven: ten onder in de digitale storm?

4 min shares

Het ontgaat niemand: er woedt wereldwijd een digitale storm. Ook B2B bedrijven zijn gedwongen mee te gaan op de golf van technologische innovatie, maar hebben moeite het hoofd boven water te houden.

In de B2B oriënteert de klant zich steeds beter en langer online vóór deze in contact treedt met een bedrijf. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat ruim 70% van het aankoopproces online plaatsvindt. Hoe gaan B2B bedrijven in de regio Eindhoven om met de technologische ontwikkelingen? 

Van oudsher is samenwerking de kracht van het Zuiden geweest: het zit in onze cultuur en in onze genen. Vanuit de High Tech Campus, maar ook daarbuiten zijn er gelukkig vele initiatieven om deze ontmoeting te stimuleren en faciliteren. 


Wij draaien onze hand niet om voor de offline ontmoeting. Maar lopen we elkaar online nog voorbij?

Om antwoord te krijgen op deze vraag ging ik in gesprek met marketing- en communicatiemanagers van B2B bedrijven uit de regio en daarbuiten. 

Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School: "B2B ondernemingen maken nog onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die het digitale landschap ze vandaag biedt. De klant is zich voor een groot deel online aan het begeven. De klant is tegenwoordig beter geïnformeerd dan de verkoper! Veel organisaties laten de kans liggen om eerder in contact te komen met potentiële kopers. Vaak wordt het contact pas gelegd met een koper die op het punt staat iets aan te schaffen. Dan kom je te laat in de koopcyclus in beeld."


“Veel bedrijven, wereldwijd communiceren nog vanuit de traditionele online marketinggedachte." zegt ook Mirjam van Riel, marketing- en communicatiemanager van Brainport Development. "Ik geloof dat je steeds meer vanuit de juiste content, juiste tijd en juiste plaats moet gaan communiceren."


Waarom hebben sommige bedrijven online al enorme sprongen gemaakt en anderen niet?

"Veel bedrijven zijn zich nog onvoldoende bewust van de snelheid van de technologische ontwikkelingen" zegt Mark Beekman, Group Marketing Director bij Graydon. 


"Ik zie dat het besef – de bewustwording – zich gaat manifesteren. Ik kom in mijn werk ook een aantal organisaties tegen die al heel ver zijn op het gebied van online en hier al grote stappen in hebben gezet."
aldus Mirjam (Brainport Development).

Een mooi voorbeeld van een organisatie die online al voorloopt is Philips Lighting. Maar dat ook zij hard aan de weg hebben moeten timmeren om de eerste digitale stappen te maken, leer ik uit mijn gesprek met Maarten Vernooij, marketing manager bij Philips Lighting Benelux.

 "Toen ik zeven jaar geleden binnenkwam als Marketing Director bij Philips Lighting waren er al flinke stappen in digitalisering gemaakt. We deden echter veel dingen die we altijd al deden, alleen dan digitaal; denk aan een papieren brochure die nu ook online gedownload kon worden. In dat geval sta je nog maar aan het begin van de twee assen van relevant zijn voor de klant en de juiste timing hebben."

Ook Gertie Arts, marketing manager bij Colt International is klein begonnen. "Toen ik in 1992 bij Colt kwam wilde ik dat we een website kregen. Ik werd toen raar aangekeken. Nu kunnen bedrijven zich niet meer voorstellen géén website te hebben! De ontwikkeling gaat heel erg snel. De early adopters zijn inmiddels wel overtuigd van het belang van online. De grote groep die daarna komt zit nog aan dat beginstukje; we moeten iets met online, maar wat?"


Hoe zet je die eerste stappen online? Bij de midden- en kleinbedrijven ontbreken vaak nog de handvaten om de eerste digitale stappen te maken. 


Hans Molenaar (Beeckestijn Business School): "B2B bedrijven hebben vaak te weinig resources om zich hiermee bezig te houden. Hoe kan marketing eerder in contact komen, en een band opbouwen met de consument? Daar lopen veel B2B ondermeningen tegenaan."


Mis de boot niet

Klanten bewegen zich vrijelijk over het internet. Als marketeer moet en wil je online een rol van betekenis gaan spelen. De digitale storm zal voorlopig nog niet gaan liggen. Ga jij ook kopje-onder of stel je de zeilen bij? 



Om Eindhovense B2B bedrijven 'digitale handvaten' te bieden organiseren de High Tech Campus Eindhoven, Beeckestijn Business School en Webs op dinsdag 30 juni het event over online business to business communicatie, marketing & sales, oftewel The Digital Future of B2B. 

Met cases van Philips Lighting, NXP, DSM, Graydon, Makita, Vlerick Business School en 20+ andere B2B-toppers. Een dag voor directieleden, marketing- en salesmanagers om elkaar offline te ontmoeten en kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak op de High Tech Campus in Eindhoven.


Meer info en tickets: 
http://www.digitalfutureb2b.nl/

Sprekers_DFB2B


shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper