5 effectieve digitale marketing tips voor marketeers in de maakindustrie

3 min shares

Meer dan ooit zetten B2B bedrijven digitale marketing in om meer gekwalificeerde leads te verkrijgen. De sector die achterblijft in deze ontwikkeling is de maakindustrie. Maakbedrijven houden zich nog grotendeels vast aan traditionele Marketing technieken zoals geprinte advertenties en beurzen.

Hoe dat komt? Een van de meest voorkomende mythes over marketing voor maakbedrijven is dat Digitale Marketing niet relevant is. Veelgehoorde argumenten zijn:

We zijn marktleider in onze industrie!”
“Als mensen datgene willen wat wij verkopen, komen ze naar ons!”
“Onze klanten en prospects zoeken niet online naar ons product!”

De gecompliceerdheid en het minder flitsende uiterlijk van de maakindustrie zorgt ervoor dat marketeers denken geen online strategie nodig te hebben. Dat blijkt wel uit het feit dat slechts 18% van de maakbedrijven een gedocumenteerde online strategie heeft. Echter, een digitale marketing strategie verbetert bedrijfsprestaties in elke industrie.

Meld je aan voor één van de exclusieve kennissessies voor B2B Sales en  Marketing professionals in Eindhoven en leer hoe je beter zaken kunt doen in  het digitale tijdperk [Bekijk agenda]

Tel daarbij op dat jouw bedrijf waarschijnlijk niet de enige is die maakt wat jij maakt. Wat zou je ervan vinden als zij wel online gevonden worden en jij niet? Of dat men klikt op het bedrijf dat boven jouw bedrijf rankt in zoekmachines? Hoeveel zou je kunnen verliezen? 90% van de aankopers in de productiesector gebruikt het internet namelijk als belangrijkste bron van informatie.

Een goede Digitale Marketing strategie kan het verschil maken tussen een goede en een gemiddelde maand. Wij geven vijf effectieve tips om successen te behalen met Digitale Marketing.

b2b_strategie.jpg

Tip 1: Luister naar de vragen van je klant

Kom erachter wat jouw klanten nodig hebben door te luisteren naar hun vragen. Of het via de telefoon is of bij een beurs, schrijf elke vraag die een (potentiële) klant stelt op.

Vergelijk jouw aantekeningen met het sales team om te bepalen welke vragen het meest gesteld worden door klanten en prospects. Jezelf positioneren als hulpbron voor veelgestelde vragen zal ervoor zorgen dat klanten jou zien als het bedrijf dat oplossingen voor hun problemen levert.

Tip 2: Begin met bloggen

Hoe zorg je er nu voor dat jouw antwoorden op klantvragen ook zichtbaar zijn voor de doelgroep? Door ze op papier te zetten en online te publiceren. Oftewel: door blogs te schrijven die antwoord geven op vragen die door klanten gesteld worden.

Sterke content die waarde toevoegt is namelicontentmagneet.jpgjk het fundamentele element van Digitale Marketing. Een constante stroom van content resulteert in een hogere positie in zoekmachines en verbetert de positie van jouw bedrijf als marktleider.

Laat in de content die jouw bedrijf creëert zien dat jullie de behoeften van de klant begrijpen; biedt oplossingen die de klant helpt bij zijn problemen en val op door op een authentieke manier jouw organisatie als autoriteit te positioneren

Tip 3: Maak je marketing menselijk

Het menselijk maken van jouw marketing is een krachtige manier om de slag met jouw concurrenten te winnen. Klanten hebben genoeg van de koude, zakelijke websites van maakbedrijven — ze willen iets nieuws. Ze zijn op zoek naar waarde en conversatie. Mensen doen namelijk zaken met mensen, niet met robots.

Toon bijvoorbeeld foto’s en video’s van je collega’s en laat hen vertellen wat zijn doen. Elke organisatie heeft immers interessante mensen met een verhaal.

Tip 4: Verbeter je website

Veel maakbedrijven gebruiken hun website om hun contact informatie te delen. Begrijp me niet verkeerd, contact informatie is een cruciaal onderdeel van een website. Maar jouw website zou zoveel meer moeten zijn. Door content te publiceren die waardevol is voor jouw klanten en prospects maak je van jouw website ook een plek om leads te genereren.

Een simpele manier is het toevoegen van call to actions (CTA) om bezoekers langer op jouw website te houden en informatie over hen te achterhalen. Een CTA kan bijvoorbeeld leiden naar whitepaper of contactformulier.

CTAs helpen je meer leads te genereren vanuit de websitebezoekers die jouw informatie interessant vinden. Je geeft ze de mogelijkheid meer over jouw bedrijf en business te weten te komen.

Tip 5: Schrap je sales pitch

Probeer om, na het luisteren naar de vragen van klanten, de oplossing te zijn. Je wilt informatie verstrekken die het leven van jouw klanten makkelijker maakt en antwoord geeft op hun meest dringende vragen.

Houd daarom geen verkooppraatje waarom jouw product of dienst het beste is, maar probeer te ontdekken of jouw bedrijf past bij hun behoeften. Zet niet je product centraal, maar juist de klant.

Uiteraard mag jouw content nog steeds over jouw eigen product en bedrijf gaan. Maar in plaats van te communiceren over productspecificaties of alle voordelen die het biedt, laat je klanten bijvoorbeeld zien hoe een machine werkt of hoe het hen helpt bij het oplossen van hun problemen. Denk vanuit de klant, niet vanuit jouw product of dienst.

Om succes uit je digitale marketing strategie te halen en meer leads te genereren is het van belang dat de klant centraal staat. Van push naar pull.

Maar de klant centraal zetten is slechts het begin om meer gekwalificeerde leads over te dragen aan sales. Ontdek hoe je de business laat groeien met Marketing die werkt tijdens de kennissessie 'Meer klanten met Digitale Marketing in de maakindustrie'. 

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper