Start met bloggen in 5 simpele stappen

4 min shares

Bloggen als onderdeel van je inbound marketing strategie

Een bekend scenario voor menig B2B marketeer: je website wordt goed bezocht, maar het aantal kwalitatieve leads en potentiële klanten dat het je oplevert valt tegen. Je hebt maar beperkt de tijd om goede leads aan te dragen die vervolgens kunnen worden omgezet in sales. Door met inbound marketing aan de slag te gaan is de belangrijkste stap al gezet! 

De essentie van inbound marketing is het delen van relevante en interessante informatie over een product of dienst. Eén van de beste manieren om dit te doen naast de website, is door te bloggen. 

Waarom bloggen?

Het 'waarom' is de belangrijkste vraag die je jezelf constant gedurende het proces moet blijven stellen. Het blog is een aanwinst voor je marketingmix welke moet gaan zorgen voor meer traffic naar je website en – uiteindelijk- meer kwalitatieve leads. Je kan het als volgt zien: iedere nieuwe blogpost is weer een stap dichterbij betere online vindbaarheid. Door te bloggen ben je namelijk beter vindbaar in de zoekmachines dankzij index pagina's. Zorg er altijd voor dat je waardevolle content creëert (kwaliteit boven kwantiteit). 


Maar met bloggen valt veel meer te behalen. Met een blog kun je laten zien dat jij een expert bent in je vakgebied en geef je antwoord op alle vragen die de potentiële klant zou kunnen hebben tijdens het online aankoopproces. Transparantie in je werkwijze en het delen van inhoudelijke kennis zorgt op de lange termijn voor een vertrouwensband. 

Meer leads door bloggen


Het bijhouden van een blog vergt toewijding en consistentie. Maar je zult moeten beginnen bij het begin. Om je enkele handvaten te bieden hebben we een stappenplan gemaakt
waarmee je eenvoudig aan de slag kunt met je kersverse blog.


Stap 1: bepaal SMART doelstellingen

Probeer eens antwoord te geven op de volgende vragen om helder te krijgen of een blog op dit moment een logische stap is voor jouw organisatie. Met bloggen is veel mogelijk, stel je doelstellingen daarom altijd SMART op.

Wat wil ik met dit blog bereiken?
Wat zijn mijn doelen? Gaat een blog mij helpen deze doelen te bereiken? Met andere woorden: what's in it for me?

Aan wie is mijn blog gericht?
Durf te segmenteren! Begin daarom altijd met het opstellen van een persona. Het blog zou alle vragen moeten beantwoorden die deze persona heeft. In de verschillende fasen van inbound marketing kampt de persona weer met andere vragen.

Wat is mijn toegevoegde waarde?
Waarom zou de lezer jouw blog moeten bezoeken en niet die van de concurrent?

Hoe vaak ga ik bloggen?
Om succesvol te bloggen zijn consistentie en frequentie de belangrijkste pijlers.

Wat is mijn tone of voice?
Wie ben jij als organisatie en hoe wil jij de lezer aanspreken? Wees persoonlijk.

Hoe belicht ik mijn topics?
Een originele invalshoek is onmisbaar om op te kunnen vallen in de wirwar van bestaande blogs.

Een of meerdere blogs?
Als jouw organisatie in meerdere nichemarkten opereert kan het nuttig zijn om meerdere blogs in het leven te roepen. Toch is het altijd beter te starten met één blog en later te overwegen verder te segmenteren.

Stap 2: wie gaat er bloggen?

Bloggen doe je niet alleen. Schrijft alleen de marketingafdeling blogartikelen of zullen ook de vak-experts content gaan aanleveren? Dit laatste is meestal de beste optie, want zo krijg je blogs die geschreven zijn door mensen die het vak verstaan. Vraag mensen waar je mee samenwerkt een blogpost te schrijven over hetgeen hen bezighoudt binnen de organisatie. Schrijven is voor sommige mensen een tweede natuur. Voor velen is het schrijven van nuttige en leuke artikelen echter een hele uitdaging. Zo kan het zijn dat medewerkers het lastig vinden om hun kennis te vertalen in een blogpost die goed leesbaar is, of voelen zij zich niet verantwoordelijk voor het blog. Creëer draagvlak binnen de eigen organisatie en overtuig collega's van de toegevoegde waarde van het blog. Stel een persoon, of een aantal personen aan welke verantwoordelijk is voor de eindregie. 

Stap 3: schrijf blogartikelen met toegevoegde waarde

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is vaak erg lastig om genoeg onderwerpen te vinden om over te schrijven en consistent artikelen te plaatsen.

Een aantal tips om je op weg te helpen: begin met het beantwoorden van de meest prangende vragen van je persona's. Kijk bijvoorbeeld naar ontwikkelingen in de industrie of interview experts in het vakgebied voor input. Wellicht is er intern al content gepubliceerd die je zou kunnen herschrijven tot een pakkende blogpost. Bovendien is brainstormen een nuttige manier om tot frisse ideeën te komen. Kom regelmatig uit je stoel en overleg met anderen. Wie weet tot welke inzichten – en uiteindelijk interessante blogartikelen – dit kan leiden. Ten slotte kan het uitnodigen van gastbloggers een oplossing zijn om jouw blog te voorzien van verfrissende artikelen.kisses

Stap 4: promoot je blog

Je blogpost is niets waard als niemand het leest. De lezer ofwel de potentiële klant zal naar het blog van je concurrent stappen. Het promoten van je blog is daarom een stap die niet mag worden overgeslagen.

Het schrijven van teksten die gevuld zijn met sterke zoekwoorden verhoogt de kans om hoog in de zoekmachines te scoren. Maar denk ook aan het delen van je nieuwste blogpost op bijvoorbeeld social media. Het kan bovendien helpen contact te leggen met andere invloedrijke collega-bloggers. Zij kunnen jouw content delen en dit zorgt weer voor nuttige inbound links.

Ook oude blogs kun je herpubliceren, mits ze nog relevant zijn. Lang niet iedereen zal het artikel gelezen hebben toen deze voor het eerst op het blog werd geplaatst. Op deze manier bouw je een archief aan interessante informatie op, die je kunt blijven delen met potentiële klanten.

VLAGGETJES

Stap 5: meet constant het resultaat

Bloggen zonder resultaat te meten is een verspilling van tijd en energie. De gemakkelijkste manier om het succes van je blog te meten is door te kijken naar het aantal bezoekers per blogartikel. Kijk hierbij naar je meest populaire blogartikelen. Wat hebben ze met elkaar gemeen? 


Echter, als het blog geen fysieke leads oplevert doe je iets niet goed. Het draait uiteindelijk om de juiste leads. Nogmaals: kwaliteit boven kwantiteit. Onderzoek hoeveel leads je blog oplevert in vergelijking met andere marketingkanalen.

Zorg dat de lezer zich gemakkelijk kan abonneren op je blog. Dit is tevens een perfecte manier om te beoordelen of de kwaliteit van je blog consistent is. Als het blog gedeeld wordt op social media is dit ook een zeer sterke indicator.

 ruler

En nu aan de slag...

Houd in gedachten dat een blog een wezenlijk onderdeel van je marketingmix kan vormen, mits je het goed inzet. Kennis delen is het belangrijkste uitgangspunt: het blog heeft geen commerciële insteek maar heeft wel een prominente plaats binnen de marketingmix. Een goed blog vergt constante tijd en aandacht. De lezer raakt snel uitgekeken op niet relevante of verouderde content. Met deze vijf simpele stappen ben je al begonnen met inbound marketing.

Wil je meer weten over inbound marketing? En waarom deze methodiek meer traffic, leads en klanten voor je organisatie oplevert? Download dan de whitepaper inbound marketing:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper