Donald J. Trump door American Marketing Association verkozen tot beste marketeer van 2016

2 min shares

(Oh nee, toch niet)

Geloofde je — al is het maar voor heel even — de titel van dit blog? Wat wel en niet waar is, is tegenwoordig vrijwel niet meer te onderscheiden. Glashard liegen en het verdraaien van de waarheid brengt je tegenwoordig ver. Zo ver, dat het je zelfs op de belangrijkste stoel van het Witte Huis brengt; die in the Oval Office. Dus waarom zouden we niet allemaal aan de haal gaan met de waarheid? Blijkbaar werkt het.

Sinds de opkomst van Donald Trump en al helemaal sinds de inauguratie op 20 januari j.l. zijn we in de ban van nepnieuws en alternatieve feiten. Alles wat waar is, is niet waar en alles wat niet waar is, is waar. Althans, in elk geval in de wereld van Donald J. en een groot deel van zijn aanhangers.

Het gaat al zo ver dat er een site bestaat die vrijwel alle uitspraken van Trump langs een 'waarheidsmeter' legt. Dat hebben we blijkbaar nodig. 

tweettrump.png

tweettrump1.pngBron: Politifact.com

Wat als anderen hun werk doen zoals Donald?

Dat Donald Trump zich als president van het machtigste land ter wereld zo gedraagt is al angstaanjagend genoeg. Maar wat als jouw dokter te werk gaat als Donald Trump? Die roept dat hij het beste medicijn ooit heeft tegen kanker, bewezen of niet.

Docter.pngBron: 9GAG

Of wanneer de leraar van jouw kinderen volgens Trump's strategie te werk gaat? En vertelt dat 2+2 samen vijf is en daarbij zegt dat het niet fout is maar een 'alternatief antwoord'.

Export.pngBron: 9GAG

Of een politieagent die bij een — misschien wel levensbedreigende — melding niet eerst gaat kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is en actie onderneemt, maar een bericht delen via Twitter belangrijker vindt.

Police_officer.pngBron: 9GAG

Of een marketeer die roept dat zijn product of dienst dé oplossing is om betere resultaten te behalen, zonder ook maar een enkele gedegen onderbouwing waardoor je helemaal de weg kwijt raakt over waarheid en onwaarheid.

Wat zou je daarvan vinden? 

Is Trump een vrijbrief om te liegen?

Geeft Trump indirect een vrijbrief aan ons allen om de waarheid te verdraaien ten gunste van jouw baan, de organisatie, producten of diensten? Want het blijkt dat het werkt. En hoewel Donald Trump niet officieel is uitgeroepen tot beste marketeer van 2016 is zijn marketingstrategie simpelweg een gigantisch succes, niets meer en niets minder.

We laten het met z'n allen min of meer toe, want met veel dingen waar Trump mee wegkomt had allang het einde van Barack Obama betekend. Het antwoord op de vraag of Trump een vrijbrief geeft om te liegen ligt dan ook bij jezelf.

Want hoe reageer jij als Trump het volgende fake bericht de wereld in slingert? Begint je bloed te koken, omdat hij — ondanks zijn ontkenningen — glashard staat te liegen om zijn eigen hachje te redden en zichzelf beter te verkopen? Omdat de feiten jou duidelijk iets anders vertellen?

Daar ligt je antwoord. Want je wilt één ding koste wat het kost voorkomen: dat jouw prospects en klanten hetzelfde reageren als ze een bericht over jou horen, lezen of zien. Ondanks dat je — in wat je ook doet — zo succesvol mogelijk wilt zijn.

Eerlijke marketing vs. oneerlijke marketing: ik weet wel waar ik voor kies. Hoe moeilijk Trump het ons maakt, ik heb er vertrouwen in dat eerlijkheid uiteindelijk altijd het langst duurt. 

 

 

P.S. eerlijke marketing = inbound marketing

shares

Gerelateerd

Download de whitepaper  Beter zaken doen met inbound marketing  Download whitepaper