Disruptive Selling: Laat sales aan je klanten zelf over

4 min shares

Minder uitgeven en toch je klanttevredenheid verhogen

Uber, Airbnb en Tesla zijn bedrijven die de bestaande regels binnen hun eigen markt naast zich neerlegden en dit leverde hen binnen no time een groot marktaandeel op. Door hun disruptive business model trekken ze de aandacht en maken ze een snelle groei door. Toch zijn deze bedrijven nog op een ander vlak disruptief bezig: ze besteden een groot deel van het verkoopproces uit aan de klant — en die is daar erg blij mee! 


Auteur Patrick Maes schreef het boek ‘Disruptive selling’ en noemt deze nieuwe insteek in Sales de ‘Sales 4.0-Paradox’. Wat inhoud dat bedrijven door minder uit te geven toch de mogelijkheid hebben om hun klanttevredenheid te verhogen. Door de komst van het digitale tijdperk zijn de verwachtingen van klanten veranderd. Consumenten hebben de leiding genomen in het aankoopproces en het is aan bedrijven om hier op in te spelen en in deze ontwikkeling mee te gaan. 


Ontdek de sterke en zwakke punten van je sales proces, en leer wat je kunt verbeteren zodat je commercieel nog beter scoort. Vraag vrijblijvend de Sales Scan aan.

disruptive sales inbound patrick maes

Sales 4.0 Paradox: Door minder uit te geven toch je klanttevredenheid verhogen.

Disruptive selling: een ontwikkeling met ongekende mogelijkheden

Volgens Patrick zorgt deze ontwikkeling voor ongekende mogelijkheden en kunnen bedrijven die hierop inspelen hun business model een stuk klantgerichter organiseren. Het is wel belangrijk dat deze bedrijven met een schone lei beginnen en zich niet laten beperken door de heersende business modellen in de markt.

“Zet als management in op een goede customer journey en laat op basis daarvan de klant zelf deze reis afleggen".

"Door cruciale processen aan de klant over te laten en met marketing technologie te onderbouwen reduceer je kosten. Door de marketing technologie op een creatieve manier in te richten, behalen bedrijven toch een verhoogde klanttevredenheid,” stelt Patrick.

Je hebt lef nodig voor disruptive selling, omdat je nieuwe wegen inslaat en niet meer op bestaande business modellen kunt vertrouwen. Een aantal bedrijven besluit deze kans te grijpen, maar andere steekt liever hun kop in het zand en hoopt dat deze ontwikkeling weer overwaait.

disruptive sales inbound patrick maes

Steek je kop niet in het zand maar ga mee in nieuwe ontwikkelingen!

Klanten gelukkig maken door inzet van technologie en creativiteit

Disruptive selling draait volgens Patrick om het gelukkig maken van klanten, werknemers en aandeelhouders door de inzet van technologie en creativiteit. Hij is zelf al meer dan twintig jaar actief in het consultancy vak. Met zijn bedrijf CPI Consulting en kantoren in Antwerpen en Eindhoven helpt hij ondernemingen bij het heruitvinden van hun commerciële benadering. Het business model wordt drastisch omgegooid voor meer klantgerichtheid en resultaat.

De wereld verandert en daar moeten ondernemers op inspringen 

“Iedereen weet wel dat het bestaande business model met field sales en bloggende marketeers niet meer werkt."

"Maar slechts weinigen weten waar ze dan wel moeten beginnen,” stelt Patrick. Hij adviseert en helpt ondernemers met oriëntatie sessies en bedrijfsevaluaties. De bedoeling is om op de veranderende markt in te spelen en je bedrijf daarop aan te passen. Gezamenlijk wordt gekeken naar de mogelijkheden om mensen vrij te maken voor groei binnen het bedrijf.

“Ons streefdoel is altijd om winst in de groei van het bedrijf en niet in besparingen te investeren.” 

disruptive sales inbound patrick maes

"Field Sales is uit, het is tijd voor een nieuwe aanpak."

Een fundamentele cultuurverandering is noodzakelijk 

Patrick’s sessies leveren gemengde reacties op. Directieleden reageren verschillend op de mogelijkheden en de uitdagingen die disruptive selling biedt. “De workshops zorgen voor ingrijpende veranderingstrajecten voor het gehele business model van een bedrijf. Veranderingen in marketing en sales vragen namelijk ook om veranderingen in de rest van de bedrijfscultuur en hebben invloed op afdelingen als IT, finance, HR en operations.

Het out of the box denken gaat soms zo ver dat de box mee wordt meegegeven aan het oud papier”. Dit prikkelt sommige bedrijven, maar beangstigd andere.

 

disruptive sales inbound patrick maes

 Geef die box mee aan het oud papier!


“Je hebt fundamentele veranderingen binnen het bedrijf nodig om op de ontwikkelingen in de markt in te spelen. Je klanten doen tegenwoordig eigenlijk je sales. Ze gaan zelf op zoek naar informatie en weten wat ze willen.

Daar moet je op inhaken en dat vraagt om een fundamentele cultuurverandering. De rol van sales en marketing is zodanig aan het veranderen dat de befaamde sales en marketing verdeling een discussie van gisteren is. Dit zou iets moeten zijn wat niet meer speelt in de wereld van het Nieuwe Verkopen en de Empowered Customer,” besluit Patrick.  

Ben je nieuwsgierig naar de sterke en zwakke punten van je sales proces? En hoe je kunt inhaken op de ontwikkelingen die in de markt spelen? Zodat je weet wat je kunt verbeteren om de klanttevredenheid te verhogen en commercieel nog beter te scoren? Vraag vrijblijvend de Sales Scan aan— en ontvang in een maatwerk rapport je verbeterpunten op een presenteerblaadje. 

Ja, ik wil de gratis Sales Scan doen 

shares

Gerelateerd

Jij bent klaar voor inbound marketing. Is je organisatie dat ook?  Zet uitdagingen om in kansen voor je business  Maak een afspraak