Digitale Marketing: een noodzakelijke investering voor jouw maakbedrijf

4 min shares

4 redenen om het niet langer uit te stellen

De bekende manier van leads genereren en zaken doen — face-to-face relaties aangaan, klanten en prospects actief benaderen, beurzen etc. — is vandaag de dag nog steeds relevant. Maar ten opzichte van twintig jaar geleden is er iets wezenlijks veranderd: onze toegang tot informatie. Door de komst van het internet hebben klanten en prospects 24/7 informatie tot hun beschikking.

Daardoor is men niet langer afhankelijk van vaktijdschriften, advertenties, gedrukte brochures of een telefoontje van een vertegenwoordiger om geïnformeerd te worden over een product of dienst. Klanten en prospects gaan via het internet zelf op zoek naar informatie die voor hen van waarde is.

Meld je aan voor één van de exclusieve kennissessies voor B2B Sales en  Marketing professionals in Eindhoven en leer hoe je beter zaken kunt doen in  het digitale tijdperk [Bekijk agenda]

Deze verandering betekent dat jouw maakbedrijf zich zal moeten aanpassen aan de manier waarop mensen naar informatie zoeken om relevant te blijven voor jouw doelgroep om uiteindelijk leads te genereren. Het aankoopproces van klanten in de B2B-markt begint tegenwoordig namelijk online. Uit onderzoek blijkt dat 94% van de B2B kopers online op onderzoek uitgaat voordat men een leverancier kiest of en bestelling plaats. Nog specifieker, bijna 90% van de aankopers uit de productiesector gebruikt het internet als bron van informatie. Het web ontvouwt zich als het belangrijkste platform om informatie te delen en te communiceren met prospects en klanten.

Toch zien veel maakbedrijven de noodzaak van een online strategie (nog) niet in. Een veelgehoord argument is: “Dat is niet zoals onze klanten op zoek gaan naar een product of dienst”. De resultaten uit de genoemde onderzoeken zijn volgens mij reden genoeg om nog eens over die uitspraak na te denken.

Investeren in Digitale Marketing is noodzakelijk om marketingsuccessen te blijven behalen. Wij geven vier redenen waarom je het niet langer zou moeten uitstellen.

#1 Met Digitale Marketing genereer je meer leads en klanten

Met de komst van het internet zoeken klanten online naar informatie. En misschien voel je hem al aankomen: als je online niet aanwezig bent dan kunnen klanten jou ook niet vinden. Beter gezegd, als je niet vindbaar bent dan loop je de kans om gekwalificeerde leads en klanten te genereren mis.

Het is geen toeval dat zoekmachines en jouw websitebezoekers naar hetzelfde op zoek zijn: fantastische content die echt informatie en advies geeft en helpt bij het oplossen van een probleem of uitdaging. Door te bloggen en content op jouw website te plaatsen die vragen van klanten en prospects beantwoord en daarmee waarde toevoegt, ben je zichtbaar en wordt je sneller gevonden. Sterker nog, B2B bedrijven die bloggen genereren 67% meer leads dan bedrijven die dat niet doen.

customer-563967_960_720.jpg

#2 Met Digitale Marketing blijf je de concurrentie voor


Niet alleen jouw huidige en potentiële klanten bevinden zich op het internet, ook jouw concurrenten. En wat zou je er van vinden als prospects en klanten jouw concurrenten vinden in plaats van jouw bedrijf?

Ja, dat dacht ik al..

Een goed doordachte Digitale Marketing strategie zorgt ervoor dat je zichtbaar bent en waarde toevoegt voor jouw doelgroep. Op deze manier vinden klanten en prospects jouw bedrijf als eerste. In plaats van andersom. Echter, slechts 18% van de bedrijven uit de maakindustrie vindt dat hun digitale marketing het gewenste resultaat oplevert. 

En daarom ligt hier juist voor de maakindustrie een enorme kans. Ten opzichte van andere industrieën loopt men namelijk achter in het omarmen en effectief uitvoeren van digitale marketing. Het verspreiden en verkopen van producten en diensten heeft prioriteit. Digitale <arketing wordt hierdoor niet gezien als noodzaak, maar het is ‘leuk om erbij te hebben’. Terwijl het ene het ander juist enorm versterkt.

Durf jij de stap te wagen en jouw concurrenten op achterstand te zetten?

#3 Met Digitale Marketing word je een autoriteit in jouw niche markt


Het internet is een platform met ongelimiteerde mogelijkheden waarop je jezelf kunt onderscheiden als een expert binnen jouw industrie. Met de kennis die binnen jouw maakbedrijf aanwezig is, kun je klanten helpen om gecompliceerde vraagstukken die spelen binnen de industrie te begrijpen. Met behulp van content toon je aan dat jij precies weet wat er speelt in de markt. Op deze manier laat je zien dat juist jouw bedrijf de expertise in huis hebt om de klant zo goed mogelijk te helpen.

Het delen van kennis en het inspelen op de vraagstukken die spelen maken van jou een betrouwbare partner waarmee klanten en prospects zaken willen doen. Dit kan uiteindelijk de doorslag geven om voor jouw bedrijf te kiezen.

tought_leader.jpg

#4 Met Digitale Marketing ben je klaar voor de toekomst


Een online strategie is tegenwoordig zo belangrijk dat het nooit te laat is om er mee te beginnen. Echter, hoe eerder het is geïmplementeerd en geïntegreerd binnen jouw bedrijf, hoe sneller je kunt inspelen op de laatste online ontwikkelingen. En die ontwikkelingen gaan razendsnel. Door nu op de trein te springen, verzeker je jezelf ervan dat jouw bedrijf klaar is voor de toekomst.

Digitale aanwezigheid is tegenwoordig net zo cruciaal voor de toekomst van jouw bedrijf als een betrouwbare boekhouder of het behouden van belangrijke certificeringen. Maar hoe organiseer je digitale marketing nu op de juiste manier zodat het rendement oplevert? 

Om je hierbij te helpen organiseren we regelmatig de exclusieve kennissessie 'Meer klanten met Digitale Marketing in de maakindustrie', steeds weer met nieuwe gastsprekers en onderwerpen. Zien we je dan?

shares

Gerelateerd

DIGITALE MARKETING VOOR MAAKBEDRIJVEN  Zet de volgende stap in het digitale tijdperk.  Laat je business groeien met marketing die werkt.  Download whitepaper: Digitale marketing voor maakbedrijven