#DFB2B – een doorkijkje in de digitale toekomst van B2B

2 min shares

Dinsdag 30 juni. We zijn te gast op de slimste vierkante kilometer van Nederland. We kunnen onszelf voor één dag tot de 10.000 slimste koppen op de High Tech Campus in Eindhoven rekenen. Deze keer is het auditorium gevuld met meer dan 300 marketing en salesmanagers. We krijgen een doorkijkje in de digitale toekomst van B2B marketing en sales.

Vlerick Business School, Philips Lighting Benelux en HubSpot verzorgen op The Digital Future of B2B een keynote presentatie. Wat waren de belangrijkste take-aways van de drie keynote sprekers? Een overzicht.

Steve Muylle - Are you getting Amazoned?

De aftrap van het programma werd gedaan door onze zuiderburen van Vlerick Business School. Prof. Dr. Steve Muylle gidst ons in een rap tempo langs 'disrupers' als Uber, Amazon en eHarmony. Will you be the disruper or the disrupted? Legt hij zijn publiek de vraag voor. Zo ook het voorbeeld van eHarmony die net als Uber de bestaande markt verstoort.

Het voorbeeld van de succesvolle Amerikaanse matching site eHarmony, dat in de nabije toekomst ook jobmatching in de VS gaat aanbieden wekt bij het publiek de vraag op of algoritmes bepalend zullen zijn binnen marketing en sales. Niet veel later stelt hij ons voor een volgend dilemma: moeten wij ons 'Uber' model gaan vinden? Toch moeten we ons beseffen dat weinig van dit soort bedrijven daadwerkelijk winstgevende omzet realiseren.

Hij plaatst een kritische noot over over-analyseren: “If you try to measure everyting you are doing, you will manage the ants while the elephants are storming by.” Met deze elephants doelt hij op de Uber's van deze wereld.

Takeaway:

  • "If you try to measure everyting you are doing, you will manage the ants while the elephants are storming by"

Maarten Vernooij - Hoeveel is een lead je waard? 

Als je dat weet, weet je wat je kan uitgeven om er één te krijgen. 'Digitally savvy' Maarten Vernooij van Philips Lighting mag zich terecht winnaar van de B2B marketing award noemen. Volgens hem kun je een organisatie als Philips digitaliseren met Data Driven Marketing.

In deze digitale transformatie betrekt hij klanten én medewerkers bij de digitale en sociale strategie. Hierbij dienen de silo's tussen marketing en sales afgebroken te worden en zet je je eigen mensen voorop door ze tot 'online heroes' te verheven. Want: 135 medewerkers hebben samen meer bereik dan 1.000.000 Facebook fans. 


Zaak is waarde toe te voegen op relevante touchpoints in de buyer journey. Dat dit werkt bewijst hij het publiek met het een sterk voorbeeld: het bereiken van een conversieverhoging van 35% nadat Philips Lighting de presentatie, positie en vindbaarheid van Philips producten op de Electro Technische Groothandel onder de schop had genomen. Hij belicht hierbij drie succesfactoren: keywords (they are like diamonds), video (op Product Detail Pagina's) en social campaigning.

Takeaway:

  • Use all the digital tools/analytics you like, but... in combination with common sense

Steve Vaughan - The old marketing playbook is broken 

The old marketing playbook is broken, vertelt Steve Vaughan van HubSpot ons. De wereld is klaar met outbound marketing.

Steve drukt ons met de neus op de welbekende feiten: een groot deel van de salescycle is voorbij voordat een koper praat met een salespersoon. Hij adviseert ons: create content that adds value, answers questions, solves a pain point or just entertains. Stel buyer persona's op. Schrijf persona driven content. Open deuren? Misschien. Maar oh zo belangrijk. Begin bij de basis.

Vervolgens gaf Steve ons een crash course in content creatie en laat hij ons zien hoe je een vreemdeling op je website verandert in een lead, een klant en ten slotte een promoter. Een heldere, interessante en herkenbare keynote waar ieder zo zijn eigen waardevolle insights uit kon halen.

Takeaway:

  • 60% van salescycle is voorbij voordat een koper praat met een salespersoon.

Hoe digitaal volwassen is jouw bedrijf?

Je hebt ideeën en inspirerende inzichten opgedaan op The Digital Future of B2B. Deze waardevolle insights, tools, tips & tricks wil je graag in je eigen organisatie gaan toepassen. Webs kan je hierbij helpen.

Doe de digital maturity scan en ontvang een uitgebreid rapport op maat met daarin je ranking op de digitale ladder en concreet advies hoe jij (vervolg)stappen kunt gaan zetten in het digitale landschap. Je ontvangt na afronding direct een uitgebreid rapport met verbetertips.

http://www.digitalmaturity.nl/ 

shares

Gerelateerd

Hoe digitaal volwassen Is jouw bedrijf?  Scan snel en gemakkelijk de digitale volwassenheid van jouw organisatie  Doe de digital maturity scan