Deuren zijn echt wel sexy

4 min shares

Passie en bevlogenheid: de ultieme succesfactor voor B2B marketing

Laatst was ik op een evenement van NIMA: de kick off van 'Woman in marketing' waar ik mijn aanpak mocht delen over Limburgia Utiliteitsdeuren en Berkvens Deursystemen. Je ziet de toehoorders dan even bedenkelijk kijken, want wat valt er nou te vertellen over een plank? Maar deuren zijn echt wel sexy!” Ik ben op bezoek bij Marieke Heesakkers, marketing manager bij Berkvens Deursystemen. Vol enthousiasme en bevlogenheid vertelt ze me over haar product, en straalt dit hiermee uit naar iedereen om haar heen.

B2B bedrijven, al dan niet met een rijke historie staan vandaag de dag voor een grote uitdaging. Digitalisering, marketing en sales alignment, inbound marketing, content marketing: we moeten er iets mee of we willen er iets mee. Waarom zou traditionele marketing ineens niet meer werken? Marieke legt al vroeg in ons gesprek de vinger op de zere plek.

Marieke: “Vroeger groeiden de bomen tot in de hemel in de bouw. Er hoefde weinig tot niets aan business to business marketing gedaan te worden. Maar de groei die men van oudsher gewend is, is niet meer vanzelfsprekend. Waar je voorheen misschien niet eens marketing nodig had, is het nu slim ervoor te zorgen dat je opvalt door relevant te zijn. Mensen kunnen met de komst van digitalisering producten gemakkelijk met elkaar vergelijken. Bovendien is de klant ook veranderd. Hij is veel mondiger dan vroeger en verlangt steeds meer flexibiliteit en maatwerk.”

2076356023_1d59eac333_o

Bron afbeelding: PPG


Een sterk merk en een product van goede kwaliteit zijn eerder hygiënefactoren geworden dan onderscheidende waarden.
Wat is vandaag de dag je onderscheidend vermogen? Om het antwoord te geven op deze vraag worden B2B bedrijven gedwongen terug te gaan naar de kern van hun bestaan. 

Het waarom van de why

Om precies die reden is Marieke vier jaar geleden als Brand Manager van Limburgia Utiliteitsdeuren (een zusje van Berkvens) teruggegaan naar de 'why'. Waarom?

“Wil je daadwerkelijk als bedrijf waarde gaan toevoegen, dan moet je volgens mij in alles wat je doet je bestaansrecht en je identiteit uitdragen. Het mag en kan geen marketing trucje meer zijn, want daar prikken mensen meteen doorheen. Gelukkig maar! Pas als je anderen laat kennismaken met je ware DNA kun je een band gaan opbouwen.” 

Een 'why' die bij je past

Het was geen gemakkelijk proces, maar Limburgia heeft haar 'why' inmiddels aardig te pakken. Voor de liefhebber een klein inkijkje.

Limburgia garandeert een veilige ruimte op plekken waar veel mensen samen komen. Veiligheid is een kogelwerende deur, een gevangenisdeur of een inbraakwerende deur, maar veiligheid is ook comfort. Denk aan een ziekenhuis, en hoe een deur die geluid doorlaat de diagnose van een patiënt kan beïnvloeden omdat de patiënt niet vrijuit durft te spreken.

“Wij leveren niet de plank die het gat in de muur afdicht, maar een veilige ruimte. Dit is een wezenlijk verschil in de mindset. En die 'why' voeren we heel ver door, want we willen liever bewijzen dat veiligheid onze merkessentie is, dan alleen een mooi verhaal vertellen over wat we doen.”

De echte uitdaging is kennisdelen

Aan Marieke is de taak toevertrouwd om ook voor grote zus Berkvens terug te gaan naar de 'why'. Dit lukt al aardig. Maar de echte uitdaging ligt volgens haar heel ergens anders.

“Rol aan mij is deze toegevoegde waarde naar buiten te brengen. Dit is lastig, want we zijn niet gewend te delen wat we doen. B2B bedrijven in Brabant zijn authentiek, bescheiden, nuchter. Mensen hier denken al gauw: dat ga je toch niet over jezelf zeggen!? Wie vindt dat nou interessant? Dit was - en is – voor Berkvens precies hetzelfde.

“Wil je waarde gaan uitdragen dan moet je de mensen in de organisatie eerst het besef geven dat er tegenwoordig iets anders wordt gevraagd en je niet kunt blijven doen wat je altijd deed. En dat is echt bikkelen, pionieren en ontginnen.”

Herkenbaar?


MariekeHeesakker

Je mensen zijn je merk

Als marketeer in de organisatie is het onmogelijk deze taak alleen te dragen. Hoe kun je als organisatie samen waarde gaan uitdragen? Haar antwoord is simpel.

“Mensen intern meenemen in hoe de wereld veranderd is, hoe marketing er nu uit kan zien, maar vooral wat hun bijdrage daar aan kan zijn.”

Marieke: “Laatst hebben we bijvoorbeeld een serie blogs gemaakt over hoe Berkvens met BIM (een 3 dimensionaal Bouw Informatie Model) omgaat en deze gedeeld. Het was een groot succes: het aantal website bezoeken is met 275% gestegen en het aantal bezoekers op het blog met 311%. Dat is echt enorm! Ik heb de geweldige resultaten intern met zoveel mogelijk mensen gedeeld. Het maakt mensen op de afdeling trots. Zelfs mensen die eerst sceptisch waren beginnen zich te realiseren dat het werkt.”

Een ander mooi voorbeeld van hoe Marieke intern bewustwording creëert zijn de social media workshops die Marieke momenteel opzet voor collega's. “Iemand van de directie die nog niet zo actief is op social media heeft zich ook ingeschreven voor de workshop. Dat is toch geweldig? De silo's tussen afdelingen worden afgebroken als je hen vanaf het eerste begin meeneemt in het proces en ze helpt zich online goed te presenteren.” aldus Marieke. “Want je mensen zijn je merk.” 

Deuren zijn echt wel sexy

Om vandaag de dag als B2B organisatie overeind te blijven worden we gedwongen terug te gaan naar de kern van ons bestaan: ons DNA. Wat is de rol van de marketeer in dit verhaal? Een verbinder, die collega's die passie voor het eigen merk laat voelen en hen de eerste handvaten te geeft om dit te delen met de rest van de wereld.

Alsof ik nog niet genoeg had geleerd vandaag, geeft Marieke me nog een laatste tip mee.
“Gewoon beginnen! You don't have to be great to start. You have to start to be great.”

Ik ga vol hernieuwde energie naar huis. Mariekes enthousiasme en passie voor het vakgebied zijn wat mij betreft het onmisbare elementen die deuren openen naar de toekomst van B2B.

D
at deuren sexy zijn heb ik vandaag wel geleerd. Dus: wanneer ga jij mij vertellen over jouw sexy product!?

Zal Marieke tijdens The Digital Future of B2B nieuwe deuren openen voor jouw bedrijf?


Op 30 juni zal Marieke je vertellen hoe zij voor Limburgia Utiliteitsdeuren en Berkvens Deursystemen werkt aan digitale B2B marketing. Hoe overtuigt Marieke haar collega's en de directie van het digitale pad dat zij wil bewandelen? Hoe meet zij haar succes? Deze inzichten kunnen je helpen in de eerste stappen naar digitale B2B marketing.

De High Tech Campus Eindhoven, Beeckestijn Business School en Webs organiseren op dinsdag 30 juni 2015 hét event over online business to business communicatie, marketing & sales, oftewel The Digital Future of B2B. Een dag voor directieleden, marketing­ en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.

Meer info en tickets: http://www.digitalfutureb2b.nl/ 

Bron header: Pull. by Marcin Wichary

 

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper