De gevolgen van Google’s advertentie-amputatie voor B2B

2 min shares

Beter opvallen is de kunst

Sinds kort zie je geen advertenties meer aan de rechterkant van je desktop als je een zoekwoord in Google intikt. Het doel is om betere zoekresultaten te tonen. Het zoekmachinebedrijf voerde deze verandering op wereldwijde schaal door. Fijn voor de gebruiker, maar deze actie heeft grote gevolgen voor adverteerders en marketeers in de B2B. 


Er is voortaan minder reclame te zien. Voor de verandering stonden advertenties boven- en onderaan de zoekresultaten en aan de rechterkant van het scherm. Nu staan er ‘slechts’ reclame-uitingen boven- en onderaan de pagina. Het aantal advertenties op Google daalde van elf naar zeven. Adverteerders die niet in de top 3 of 4 van betaalde posities staan, verdwijnen van de pagina.

B2B Google

Vroeger stond er op de rechterkant van de pagina een aantal advertenties. Google heeft deze nu verwijderd.


In sommige gevallen verschijnen advertenties boven de zoekresultaten. Het gaat dan om zeer commerciële zoektermen, zoals hotels en autoverzekeringen. Bij zulke zoektermen is Google er zeker van dat een gebruiker iets wil kopen. Op zo’n moment staan er vier in plaats van drie advertenties bovenaan. 

Advertenties die onder de organische zoekresultaten staan, blijven op hun plek. Product Listing Ads (PLA’s) blijven aan de rechterkant van de pagina staan. Dit soort advertenties kenmerkt zich door een productafbeelding en hun beschrijving die naar producten en productcategorieën neigt (in plaats van keywords). 

 

B2B Google

Voorbeeld van een pagina met commerciële zoekwoorden, waardoor extra advertenties zijn. 


Door de rechterkant van de desktop leeg te laten, ziet Google er op je pc en laptop vrijwel hetzelfde uit als op je mobiele telefoon. De nieuwe lay out past in het nieuwe beleid van Google waarin bedrijven beter scoren in de zoekresultaten als ze hun website optimaliseren voor mobiel gebruik. 

Afgelopen jaar zocht men meer op Google via mobiele telefoons dan via desktop. Om op deze verandering in te spelen, bouwt men vaak eerst een website voor mobile devices en daarna pas voor desktops. 

 

"De nieuwe lay-out past in het beleid van Google waarin de gebruiker centraal staat"

 

Het aantal online aankopen via smart phone en tablet stijgt nog steeds. Op smart phones zie je twee of drie advertenties boven de zoekresultaten. Google maakt zich sterk voor de gebruikerHet aantal zoekresultaten is helderder. Daarnaast verkleint men de verschillen tussen zoeken op desktop en smart phone

Wat voor gevolgen dit heeft voor de organische zoekresultaten voor marketeers is nog niet helemaal duidelijk. Met minder advertenties gaat de organische traffic omhoog, maar een vierde advertentie boven de organische resultaten heeft gevolgen. 

 

B2B Google

Google ziet er op je desktop vrijwel hetzelfde uit als op je smart phone.

 

Een extra advertentie bovenaan de pagina ‘duwt’ organische zoekresultaten weg. Advertenties moeten ook aan strenge zoekvoorwaarden voldoen en veranderen steeds meer in ‘organische zoektermen’.

Naast advertenties zijn de Featured Snippets geduchte tegenstanders voor marketeers. Zo’n snippet is een handige omschrijving van de ingetikte zoekterm. Deze complete omschrijving zorgt ervoor dat je geen pagina hoeft aan te klikken, omdat je het antwoord al hebt. 

 

B2B Google

Voorbeeld van een snippet. In dit geval informatie over hoe je een brood moet bakken.


De kans dat iemand na het lezen van een snippet naar jouw pagina gaat, is vrijwel nihil. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor marketeers en gebruikers.

Marketeers en adverteerders moeten beter hun best doen om op te vallen. Dat betekent scherpere content schrijven en slimmer gebruik maken van zoekwoorden. De marketeer moet er een tandje (zeg maar een gebit) bij doen om aan kop te blijven.   

Kom naar de exclusieve kennissessie: meer klanten met Inbound Marketing

Bron: HubSpot
shares

Gerelateerd

The Digital Future of B2B Hét event over de digitale toekomst van B2B marketing & sales.  28 juni 2016, High Tech Campus Eindhoven  Meer info & aanmelden Beperkt aantal plaatsen