De dood van een handelsreiziger is de schuld van de marketeer

4 min shares

Death of a Salesman

In 1949 schreef Arthur Miller het toneelstuk “Dood van een handelsreiziger”. Het handelt over een niet al te talentvolle verkoper, Willy Loman, die heel graag succesvol wil zijn, dat niet is, en daardoor niet tevreden is met wat hij heeft (prachtige vrouw, twee kinderen, huis, auto en een hond). Die onvrede wordt met name gevoed door het het systeem waarin hij leeft. Een systeem wat zegt dat het aan je zelf ligt als je economisch niet super succesvol bent en dat iedereen dat wel kan worden. Live your dream, the American Dream. Kortom, de maakbaarheid van je eigen succes in het kapitalistische systeem.  

The American Dream 

Het toneelstuk, maar meer nog de film laat feilloos zien welke discrepantie er zit tussen die Amerikaanse droom en de werkelijkheid. Een werkelijkheid die voor de meesten van ons prima is, behalve als je een believer bent van die Amerikaanse droom. Dan valt alles tegen want je behoort natuurlijk al heel snel tot die 99% die die Amerikaanse droom nooit gaat waarmaken. Helemaal niet erg, maar wel als je denkt dat je daar naar moet streven. Dan levert het prachtig drama op.

De marketeer als counterpart van sales

Toen ik laatst weer een stuk van de film zag met Dustin Hofman, als Willy, in de hoofdrol, moest ik sterk denken aan de counterpart van de salespersoon, namelijk de marketeer. De marketeer van de American Dream heeft knap werk geleverd! Hij heeft half Amerika, en in de 18-de 19-de en 20ste eeuw zelfs half kansarm Europa, doen geloven dat Amerika het beloofde land was. 

Natuurlijk was er in die tijd geen sprake van het vermarkten van een land, en was er al helemaal niemand verantwoordelijk voor, maar er ontstond wel een geloof, een ideologie, dat het elders (lees Amerika) beter was. En dat zijn ze, eenmaal tot Amerikaan verworden, zelf ook actief uit gaan dragen. Kijk eens hoe succesvol wij nu zijn. Misschien ligt daar de oorsprong van de Amerikaanse marketing wel. Marketing is namelijk een typische Amerikaanse uitvinding!

Authentieke marketing

Laat er geen misverstand over bestaan. Marketing kan ook erg fantastisch zijn. Zeker als je uitgaat van ‘goede’ producten, diensten, ideeën, en dat je ze op een authentieke, eigen manier communiceert met de markt. Dat is wat wij noemen “Inbound Marketing”. Voor Willy is inbound marketing te laat gekomen. Gelukkig kunnen de meeste marketeers het roer nog omgooien en kunnen zij mensenlevens redden. Het is nog niet te laat ;-)

Verder lezen over authentieke 'Inbound Marketing'? En ontdekken wat het voor de groei van jouw organisatie kan betekenen? Download dan de whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Jij bent klaar voor inbound marketing. Is je organisatie dat ook?  Zet uitdagingen om in kansen voor je business  Maak een afspraak