De digitale reis van Damen Shipyards

2 min shares

Damen Shipyards Group: een scheepsbouwer van wereldwijd allure. In 2011 stond de organisatie voor een uitdaging: er moest een online platform komen dat voor alle onderdelen van het bedrijf in alle landen hetzelfde was. Ik vroeg Björn Smets, verantwoordelijk voor het succes van dit omvangrijke project of hij mij kon vertellen hoe je de weg naar online succes bewandelt. Maar hij leert me: (online) marketing is een ongoing proces.


Het was Smets meteen duidelijk dat Damen wereldwijd met één gezicht naar buiten moest treden, maar hoe?

“Tot dusver had iedere werf zijn eigen look & feel, van Polen tot Brazilië”, vertelt Björn. “We moesten onszelf echt gaan zien als één sales organisatie. Al die aparte websites zijn dan niet meer relevant. Daarom hebben we de gehele marketing naar één platform getrokken waar iedereen wereldwijd naar verwezen kan worden.”


Hoe heeft Damen Shipyards de eerste stappen gezet? Björn: “Je stelt jezelf de vraag: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Hierbij zijn we teruggegaan naar ons core product en onze doelgroep. Wil je boten verkopen, een vertrouwensrelatie opbouwen met de klant of vol inzetten op branding van je merk?” 

17321444793_acce683ea6_k
Bron afbeelding: SKANDI AFRICA , GLOBAL 1200 & SEVEN RIO by Kees Torn

 

“Vanuit daar hebben we een 3-jarenplan opgezet met een geheel nieuwe online strategie. We hebben gezegd: laten we eerst maar eens zorgen dat we vindbaar zijn in de markt. Dit doen we door content te creëren die is afgestemd op de doelgroep. Om dit te kunnen doen moet je goed nadenken over wie je doelgroep is en met welke producten je hem kunt aanspreken op het juist moment in het sales proces.”  

Het juiste evenwicht vinden

Björn heeft inmiddels aan den lijve ondervonden dat content creatie bijdraagt aan sales. “Een geweldig succesmoment was toen we een schip verkochten ter waarde van 7 miljoen aan een klant die ons hiervoor niet kende, allemaal doordat zij getriggert werden door een stukje content op de website.”

Toch is Björn van mening dat je ook nog steeds heel concreet je product mag promoten. “Als een klant een boot wil kopen kan hij mooie verhalen lezen, maar ze willen ook technische specificaties zien.” legt hij uit.

“We zien dat sommige bedrijven een complete omslag maken naar storytelling, maar feit is: je moet nog steeds business doen. Iemand gaat een boot niet kopen alléén op basis van een spannend verhaal. De verhalen zijn belangrijk, maar je moet verschillende invalshoeken bieden. Laat de keuze over aan degene die de content consumeert.”

“Wij zoeken constant naar de juiste balans tussen content creatie en je product promoten. En we zitten nog steeds in die transitie. Het is lastig om de transitie te maken, maar het belangrijkste is dat je je content strategie op orde hebt.”

Hoe ziet de toekomst eruit?

Damen heeft sinds 2011 flinke stappen gemaakt in haar content strategie. En hier houdt het niet op: de organisatie blijft iedere dag hard werken aan het centraal zetten van de klant.

Momenteel werken ze bijvoorbeeld aan een configurator die schepen 3D vormgeeft. Dit is een unieke manier om in de toekomst in te spelen op de individuele eisen van de klant. Verder zijn ze aan het onderzoeken hoe de smartphone kan bijdragen aan een optimale klantervaring.

Kortom, Damen Shipyards bouwt aan de digitale toekomst. En jij?

Björn gaat 30 juni zijn verhaal met je delen

Waar komt Damen Shipyards vandaan? Welke stappen hebben ze sindsdien gezet? Wat ging er goed en wat niet? Deze digitale reis gaat Björn met je delen op The Digital Future of B2B.

De High Tech Campus Eindhoven, Beeckestijn Business School en Webs organiseren op dinsdag 30 juni 2015 hét event over online business to business communicatie, marketing & sales, oftewel The Digital Future of B2B. Een dag voor directieleden, marketing­ en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.

Meer info en tickets: http://www.digitalfutureb2b.nl/ 

Bjorn-smets

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper