De derde website ter wereld is vandaag 25 jaar oud, is Nederlands en had Help als eerste functie

2 min shares

Vandaag, precies 25 jaar geleden ging de derde website ter wereld live. (Ik heb het meteen even opgezocht: de teller staat nu op iets meer dan 1 biljoen.) Het Nederlandse Nikhef (het Nationaal instituut voor subatomaire fysica) lanceerde na CERN en SLAC haar website. Innovatie ten top. En van Nederlandse bodem! 


De site van het deeltjes-onderzoekslab – die waarschijnlijk nooit door iemand is bezocht, zo grapt diens woordvoerder zojuist op Radio 2 – was zwart met groene letters. Met de nummers 1 tot en met 7 kon je navigeren. 1 stond voor Help, 2 voor informatie of Nikhef, enzovoorts. Met 50 KB had je in die tijd trouwens een zeer degelijke website. Ik kan het geluid van de inbelverbinding bijna horen.

Dat we in Nederland nog steeds heel goed begrijpen wat innoveren is, dat bewijst zich iedere dag opnieuw.

Kijk alleen al naar wat er onder de rook van Eindhoven gebeurt. Door "onze" OEM'ers, toeleveranciers en startups wordt de wet van Moore bepaald, verlichten we de wereld en zenden we robots uit in plaats van mensen. Hier zit de marktplaats van het 3D-printen en begrijpen we als geen ander wat geïntegreerde systemen zijn. 's Werelds eerste electronische pil is hier uitgevonden en de eerste electrische motor rijdt in 80 dagen de wereld rond. De hoogste patent-dichtheid ter wereld zit niet in Sillicon Valley, maar in Brabant. 

Even terug naar de website van Nikhef. Zo zag 'ie eruit:


Behalve het feit dat de derde website ter wereld Nederlands is, en dat 'ie live ging in februari 1992 is nóg iets dat mijn aandacht trekt. 

Help [1]

De eerste functie die je aantrof op de site? Niet 'Over Nikhef', maar Help! Nikhef maakte haar bezoekers wegwijs op het wereldwijde web. Geweldig vind ik dat.

Bij veel B2B websites die ik dagelijks vanuit mijn vakgebied bekijk moet ik helaas concluderen dat de bezoeker niet op nummer 1 staat, maar het zo goed mogelijk aanprijzen van de eigen producten en diensten. Product-first. Terwijl de derde website óóit – die waarschijnlijk geen enkele bezoeker trok – al vanuit de bezoeker redeneerde.

Wie had gedacht dat we van een website van pakweg 50 KB, vijfentwintig jaar na dato nog zoveel konden leren?

Zou het niet gaaf zijn als we in 2017 de B2B website weer inrichten op het helpen van de bezoeker, maar dan met de digitale mogelijkheden van vandaag? Customer-first. Van zenden naar aantrekken. Je zult je verbazen wat voor mooie gesprekken met prospects je dat oplevert. 

Helpen... het nieuwe innoveren!


shares

Gerelateerd