De cijferlijst van HubSpot: State of Inbound Rapport

2 min shares

Hoofdstuk I: Growth of Inbound

Inbound Marketing is in opkomst. Steeds meer bedrijven (h)erkennen de kracht van deze marketing methode. Door ontvangersgericht - in plaats van zendergericht - te werken bereik je meer. Software-ontwikkelaar HubSpot presenteert jaarlijks een rapport over de staat van Inbound Marketing. Deze update brengt alle ontwikkelingen rondom deze methode in kaart.

Onlangs verscheen de zevende editie van dit rapport. Nieuw in deze uitgave is de (grotere rol) van sales. Er valt nog veel te winnen op dit vlak. Gebrek aan informatie speelt Inbound sales parten. Daardoor loopt men inkomsten mis. Marketeers kunnen een rol van betekenis spelen door hun collega's beter te helpen. Meer informatie delen en afspreken wanneer een lead sales-ready is bijvoorbeeld. Spreek dezelfde taal en kies voor smarketing. Sales en marketing moeten samenwerken.

inbound marketing sales hubspot

Sales heeft een grotere rol in de zevende editie van het State of Inbound rapport. 


Het State of Inbound Rapport bestaat uit de uitkomsten van interviews en deskresearch. Ruim 3.957 mensen uit 150 landen namen deel aan het onderzoek. Het lijvige rapport is in vijf hoofdstukken verdeeld. Deze vijfdelige blogreeks belicht telkens één hoofdstuk. Dit deel - ‘The Growth of Inbound’ - staat in het teken van de groei van Inbound.     

In het verleden noemde men Inbound Marketing het antwoord van kleine bedrijven op de gigantische marketing budgetten van grote corporaties. Terwijl grote bedrijven veel geld aan schreeuwerige commercials en andere reclame-uitingen uitgaven, zochten kleine ondernemers naar andere manieren op op te vallen. Maar hoe doe je dat met een krap budget? Met Inbound Marketing dus!

Irritante en niet te omzeilen reclameboodschappen werden gepareerd met interessante online content. Informatie versus irritatie. Ineens was dat kleine winkeltje op de hoek erg interessant. Ze gaven informatie op hun website, dachten met de klant mee en drongen niets op.

 

inbound marketing sales hubspot

Leads in klanten veranderen, is het doel van (Inbound) marketing. 


Dankzij Inbound Marketing is de kracht van content - en niet die van je reclamecampagnes - de maatstaf voor succes. Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit Terwijl grote bedrijven een combinatie van outbound en Inbound Marketing gebruiken, hanteren kleine ondernemers voornamelijk Inbound Marketing.  

Het doel van de gebruikers van Inbound Marketing is het genereren van meer leads. Die leads moeten op den duur in klanten veranderen. Het bewijzen van hun meerwaarde en ROI zijn de uitdagingen van marketeers. Verder hopen ze meer budget los te peuteren, om tot betere prestaties te komen. Als de ROI van Inbound Marketing eenmaal bewezen is, stelt de directie meer budget beschikbaar. Hoewel Inbound de voorkeur heeft, is outbound marketing ook van waarde voor grote bedrijven.  

 

"De ROI terugverdienen, is de grootste uitdaging van marketeers"


Grotere bedrijven gebruiken zowel Inbound als Outbound marketing om hun boodschap over te brengen: reclamecampagnes naast informatieve blogs. Het binnenhalen van leads en hen tot klant omvormen is het doel van alle ondervraagde bedrijven. Dit gold voor alle corporaties ongeacht grootte of organisatiestructuur (B2B, B2C en nonprofit).  

De Return On Investment (ROI) terugverdienen, is de grootste uitdaging van Inbound Marketing. Ze willen bewijzen dat ze elke cent waard zijn en hun investeringen geld opleveren. Deze uitdaging speelt in verschillende bedrijven van verschillende groottes. Meer budget losweken, is het tweede doel van de ondervraagde marketeers. De juiste technologieën vinden en een website draaiende houden, zijn zaken waar kleinere bedrijven in een groeifase zich mee bezig houden. 

inbound marketing sales hubspot

Het losweken van meer budget is het doel van veel marketeers.

 

Het losweken van meer budget loopt als een rode draad door het onderzoek. De ondervraagden willen meer budget voor hun marketingactiviteiten. Het krijgen van budget is relatief eenvoudig. De sleutel is om met je team je ROI te bewijzen. Als dat eenmaal gelukt is, is de kans twee keer zo hoog om het jaar erop meer geld te krijgen. Dus: verdien je investering terug en krijg het jaar erop een groter budget

Een ander voordeel van je ROI bewijzen, is dat de kans om minder geld te krijgen negen keer kleiner is dan wanneer je de ROI niet behaalt. In het derde hoofdstuk ‘Best-in Class Marketing Practices’ gaan we dieper in op het belang van het volgen van de ROI. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en is de kans op budgetverhoging groter. Zonder aantoonbaar te kunnen maken wat je ROI is, loop je achter de feiten aan. Als je niets kunt bewijzen, krijg je geen budget. 

 

shares

Gerelateerd

Leer hoe succesvolle marketeers trends en ontwikkelingen omzetten in  succes voor hun business  Download het uitgebreide 'State of Inbound Marketing' rapport  Download rapport