De blauwe B2B wereld

2 min shares

Nieuw jaar, nieuwe kansen?

Het einde van het jaar. Traditioneel het moment van eindeloos veel lijstjes. Het moment van terugkijken. Maar ook het moment van vooruitkijken. Wat ging er goed? Wat kan er beter? Braaf maken we weer een lijstje met verbeterpunten. Om aan het einde van het jaar meestal te moeten constateren dat er van onze goede voornemens niet zo heel veel terecht gekomen is....

Leuke constatering dus, maar hoe zorg je er nou voor dat het dit jaar ècht anders gaat, ècht beter wordt? Meer leads? Hogere conversies? Een hoger rendement? Meer brand engagement? Dat is met name voor de B2B marketeer makkelijker gezegd dan gedaan...

De blauwe B2B wereld

Blauwe B2B wereld

In de B2B markt zijn de doelmarkten kleiner, maar de orderwaarde vaak hoger dan in de B2C markt. Er is sprake van andere, vaak veel professionelere DMU’s. Besluitvormingstrajecten duren langer en internet speelt een belangrijke rol bij de oriëntatie op zowel product/dienst als leverancier. Er ligt veel nadruk op de rationele aspecten van producten en diensten. De B2B wereld is vaak een hele blauwe wereld...

Het begint bij een digitale strategie

Hoewel de middelenmix van B2B marketeers in essentie niet veel afwijkt van die van B2C marketeers, staan zaken die in andere branches vaak al een plek gevonden hebben, in de B2B markt vaak nog in kinderschoenen. Ook in de B2B markt doen begrippen als content marketing en inbound marketing hun intrede. Maar veel B2B marketeers worstelen nog met de vorm en inhoud ervan. Slechts zo’n 12% van de B2B bedrijven heeft een digitale strategie. Daar valt dus nog een wereld te winnen.

Het hybride model

Het Hybride model van Webs 

En ook de blauwe wereld wordt bevolkt door mensen. Ook in de B2B gaat het om het menselijk contact. Om het overtuigen van mensen, potentiële klanten, om Human-to-Human (H2H) dus. Dat vereist een verschuiving in aanpak. Werkten we voorheen met 1-dimensionale modellen, waarin bijvoorbeeld alleen rationele elementen een rol speelden, nu wordt steeds vaker het beste van twee werelden gecombineerd. Ratio èn emotie. Mens èn machine. Push èn pull. Marketing automation èn storytelling...

Maak je eigen buyer persona op b2bpersona.nl

1 + 1 = 3

Niet makkelijk, wel noodzakelijk. Want door deze mix van op het oog ongelijksoortige zaken ben ik ervan overtuigd dat een hoger rendement behaald kan worden. Meer bezoekers. Meer leads. Hogere conversies. En een hogere mate van brand engagement.
En dat willen we allemaal wel in 2015, niet?!

Samen in 2015

Waarmee kunnen we jou helpen in 2015? Is er een specifiek onderwerp waar je meer over wilt weten? Wil je verder praten over de voordelen van het hybride model voor jouw organisatie? Laat het weten door gebruik te maken van het veld hieronder of stuur een mail aan camiel@webs.nl.

 

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper