De 6 kenmerken van een succesvolle B2B marketeer [nieuwe cijfers]

4 min shares

Wat hebben de bedrijven die het meeste uit hun marketing-euro's halen met elkaar gemeen? Het antwoord op die vraag is dichterbij dan je denkt. Gisteren heeft HubSpot (Marketing Automation en CRM software) het 'State of Inbound 2015' rapport gepubliceerd. Een rapport van 73 pagina's dik gebaseerd op de uitdagingen van 3957 marketing en sales managers wereldwijd. Interessant: 65% van deze respondenten is werkzaam in B2B. En, niet geheel onbelangrijk: het rapport is behoorlijk objectief, want maar liefst 64% van de respondenten is géén HubSpot partner.

Wat kun jij leren van ruim 2500 succesvolle B2B marketeers? Zes punten.

1. Succesvolle B2B marketeers halen een hogere ROI uit inbound dan uit outbound

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: de B2B marketeer die inbound marketing toepast krijgt meer waar voor zijn geld. Er is namelijk een verband te zien in bedrijven die minder spenderen aan marketing en bedrijven die inbound marketing toepassen.

Bedrijven die weinig marketing budget spenderen hebben een 4x grotere kans dan andere bedrijven dat ze inbound marketing toepassen.
inbound marketing b2b
Dat is allemaal leuk en aardig, maar kleinere bedrijven hebben automatisch een kleiner marketingbudget, hoor ik je denken. Toch heeft de grootte van het bedrijf hier niets mee te maken, bewijzen de volgende resultaten:

Schermafbeelding_2015-10-13_om_17.00.12-1

2. Succesvolle B2B marketeers vinden dat betaalde advertenties achterhaald zijn

Ook werd de B2B marketeers gevraagd wat volgens hen de meest achterhaalde vorm van marketing was. Hun antwoord: outbound activiteiten, zoals betaalde advertenties behoren niet meer tot het takenpakket van de moderne marketeer. 

Grappig feitje: zélfs de marketeers die zelf outbound activiteiten inzetten (de grijze balk hieronder) vinden hun eigen tactieken achterhaald.

hubspot

Maar; we willen niet leren van bedrijven die achterhaalde tactieken toepassen, we willen leren van de top B2B marketeers. Onderstaande grafiek laat zien: 57% van bedrijven met een hogere ROI dan in 2014 geeft ook aan dat outbound activiteiten achterhaald zijn.

B2B marketeers

3. Succesvolle B2B marketeers bewijzen de groei van ROI ieder jaar en krijgen hierdoor een groter budget voor marketing

Marketeers die aan hun baas met cijfertjes kunnen aantonen wat ze hebben bereikt krijgen er meer voor terug. Er is namelijk een verband gevonden tussen marketeers die de ROI van hun marketing activiteiten bijhouden en marketeers die een vast budget krijgen voor marketing. 

Roi van inbound marketing
En, nog beter: marketeers die daarbij de ROI ten opzichte van vorig jaar ook nog kunnen bewijzen (en dus de jaarlijke toe- of afname) krijgen automatisch ieder jaar een groter budget.

B2B marketeer

4. Succesvolle B2B marketeers kunnen inbound marketing sucessen én valkuilen aantonen en verzekeren daarmee hun budget voor volgend jaar

Een hele terechte vraag: wat zorgt er nu precies voor of, en hoeveel inbound marketing budget je als marketeer bij een B2B bedrijf krijgt? Dat is heel simpel: het bewezen resultaat uit inbound marketing activiteiten, los gezien van het feit of dit resultaat nu goed was of niet! Van degenen bij wie inbound marketing niet van de grond kwam in 2014, kreeg 81% tóch een groter budget.

Conclusie: succesvolle B2B marketeers realiseren zich dat inbound marketing een proces van de lange adem is. Een moeizame start mag dus geen reden zijn om het op te geven. Het is juist een aansporing om er nog harder voor te gaan!

B2B inbound marketing

5. Succesvolle B2B marketeers bloggen zelf, maar besteden de content creatie ook uit

Content is nog steeds king. Succesvolle marketeers hebben een balans gevonden tussen kwaliteit en kwantiteit van content en zien in dat je veel en consistent content moet publiceren om marketing te laten bijdragen aan de groei van je business. Bedrijven die een hogere ROI zagen ten opzichte van 2014 hadden zowel eigen medewerkers als gast content-creators aangenomen om content te creëren voor hun inbound marketing-praktijken.

Lees: je hoeft het niet alleen te doen!

inbound marketing

6. Succesvolle B2B marketeers checken hun analytics meer dan 3 keer per week 

Meten = Weten: oud, maar goud. We kennen het allemaal. Maar is het ook waar? Volgens de data uit het onderzoek checken de meest succesvolle B2B marketeers (lees: marketeers die een hogere ROI op marketing dan in 2014 hebben bereikt) 20% vaker hun analytics 3 keer per week of vaker.

B2B marketeers

Ben jij een succesvolle B2B marketeer (in spé)?

Kortom, deze cijfertjes tonen wederom aan wat we eigenlijk al vermoeden: succesvolle marketeers meten hun successen (maar ook hun dompers) en weten het vervolgens ook aan hun collega's te presenteren.

Nu ben ik benieuwd: hoeveel van deze 6 kenmerken van een succesvolle marketeer kun jij al aanvinken? Ben jij al concrete acties aan het inrichten om het rendement van (inbound) marketing te bewijzen? Wil je het hele rapport downloaden, mail me dan even op kelly@webs.nl en ik help je graag verder beter zaken te doen in het digitale tijdperk.

Meld je aan voor één van de exclusieve kennissessies voor B2B Sales en  Marketing professionals in Eindhoven en leer hoe je beter zaken kunt doen in  het digitale tijdperk [Bekijk agenda]

Bron header: Pixabay

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper