De 5 thema's die Inbound Marketing uitleggen

2 min shares

Lees je als marketeer regelmatig artikelen over je vakgebied dan is de volgende term je vast niet ontgaan: Inbound Marketing. Binnen korte tijd lijkt deze vorm van marketing de wereld veroverd te hebben. Iedereen moet aan de 'inbound': verschillende Inbound Marketing software programma's worden aan de vergelijking onderworpen, artikelen waarom 'outbound' 'out' is en 'inbound' 'in', en de tips & tricks-blogs vliegen je om de oren.

Het is gemakkelijk je te verliezen in de terminologie en buzzwords. En dat is absoluut niet nodig! Want Inbound Marketing gaat uit van een heel simpel principe, onder te verdelen in vijf belangrijke thema's

Het Inbound Marketing landschap

Zeg je Inbound Marketing, dan zeg je eigenlijk 'pull' marketing. Het is een vorm van marketing die uitgaat van het aantrekken van je doelgroep. De consument van vandaag (zowel in B2C als in B2B) komt dagelijks met duizenden reclameboodschappen in aanraking. We proberen deze zoveel mogelijk te negeren en uit te sluiten. Neem als bekendste voorbeelden het wegzappen van reclames op tv en het inschrijven voor het Bel Me Niet register.

Simpel gezegd, de consument wil niet langer gestoord worden met onpersoonlijke, massamediale reclameboodschappen die de markt opgeduwd worden ('push'). Dat is waar Inbound Marketing om de hoek komt kijken.
inbound-marketing

De inbound methodologie

Bovenstaande afbeelding laat de inbound methodologie zien. Een vreemdeling wordt aangetrokken (attract), bijvoorbeeld door een interessant artikel of webpagina en verandert in een bezoeker van je site. Door downloadable content aan te bieden waar de bezoeker zijn of haar gegevens achterlaat converteert de bezoeker naar een lead (convert). Met waardevolle content kan marketing de lead nurturen tot deze klaar is om in gesprek te gaan met sales. In de ideale situatie wordt de deal wordt gesloten (close): de lead wordt klant. Ten slotte kan deze klant door jouw goede verzorging (delight) een ambassadeur worden van je merk.

Inbound Marketing legt zich het beste uit aan de hand van vijf belangrijke thema's.

1. Content creatie

In een ideale wereld is het verkopen van je product of dienst zo gemakkelijk als bovenstaande afbeelding doet vermoeden. Dat is natuurlijk niet zo. 

De koning van Inbound Marketing is absoluut content. Om je doelgroep aan te trekken op een natuurlijke wijze creëer je gerichte content waarmee je uitdagingen, problemen en vragen van je belangrijkste doelgroep adresseert en beantwoord.

Online zichtbaarheid, ranken in Google

Op deze manier zorg je ervoor dat mensen uit je doelgroep naar jou toekomen (en ook terugkomen) om kennis op te doen over een specifiek onderwerp. Dit doen zij op een moment dat voor hen het beste uitkomt, dus zaak is om enerzijds je content te delen en anderzijds goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. SEO speelt hier dus ook een belangrijke rol.


Thought leadership

Het doel van deze content is primair het delen van kennis. Je bakent je territorium af door te laten zien dat jij een expert bent in je vakgebied.

2. Lifecycle Marketing

Een bezoeker op je website wordt niet van de ene op de andere dag een lead of klant. Afhankelijk van de complexiteit van je product gaat hier een proces aan vooraf (dat absoluut niet lineair is).

Houd je je bezig met lifecycle marketing, dan bekommer je je om de complete reis die een potentiële klant aflegt tot hij of zij klaar is je product te kopen. Jij verricht de juiste handelingen om van een vreemdeling een bezoeker, van een bezoeker een lead, van een lead een klant en van een klant een ambassadeur van je merk te maken.

Buyer journey

Lifecycle marketing begint daarom bij het inzichtelijk maken van de reis die de klant aflegt tijdens een aankoopproces: de buyer journey. Door je te verdiepen in wie je klant is en welke vragen en uitdagingen hij of zij heeft in verschillende fasen van deze buyer journey kun je verschillende soorten content aanbieden op het juiste moment en in de juiste vorm.

Zie hieronder een voorbeeld van een (versimpelde) aankoopreis.

Inbound marketing

3. Personalisatie

Inbound Marketing vertrekt altijd vanuit het begrijpen wie je doelgroep is.

Om te bepalen welke kanalen je op welk moment in de buyer journey inzet dien je een perfect beeld te hebben van je (verschillende) doelgroep(en). Heb je deze informatie aan je vingertoppen, dan kun je hele relevante boodschappen aan hele specifieke doelgroepen gaan aanbieden. De ontvanger komt zo alleen in contact met hele relevante informatie, geselecteerd speciaal voor hem of haar.

Buyer persona

Aan de klantzijde zitten zowel beïnvloeders en besluitvormers die ieder op een eigen manier het aankoopproces doorlopen en dus behoefte hebben aan verschillende soorten informatie. Een verkoper heeft bijvoorbeeld hele andere vragen dan de CEO. 

Om in kaart te brengen uit welke personen je doelgroep bestaat stel je daarom altijd buyer persona's op. Deze uitgebreide klantprofielen zijn altijd het vertrekpunt van al je marketinginspanningen en geven je de mogelijkheid de klant echt centraal te stellen.

4. Multi channel

Zoals hierboven al uitgelegd werd draait Inbound Marketing om het aanbieden van de juiste content, aan de juiste persoon, op het juiste moment in het aankoopproces. Een potentiële klant doorloopt op zijn eigen manier dit proces en zal stukjes informatie verzamelen op het moment dat het hem of haar uitkomt. Daarom gaat goede Inbound Marketing dwars door alle online en offline kanalen heen. 

Al deze kanalen hebben dezelfde look en feel en nodigen de bezoeker altijd uit de volgende stap te zetten om ze op een natuurlijke manier door het aankoopproces te leiden.

5. Met software je marketingprocessen optimaliseren (marketing automation)

Er zijn vandaag de dag veel losse tools voorhanden die je helpen bij het bedrijven van je marketingactiviteiten. Denk aan het bouwen en onderhouden van je website, het beheren van social media kanalen, het versturen van E-mails. Misschien onderhoud je ook nog een apart blog, om nog niet te spreken van zoekmachine optimalisatie, Google Analytics, Adwords en het bijwerken van het klantenbestand in een CRM systeem aan de saleszijde.

Deze losse tools zijn vaak moeilijk te ordenen, en ze beheren kost tijd. Meten (en dus leren en bijsturen) is bijna onmogelijk, want de losse tools communiceren niet of nauwelijks met elkaar.

Onderliggend probleem is dat al deze losse tools, omdat ze apart beheerd worden en vaak ook voor andere doeleinden worden ingezet niet, of moeilijk in staat zijn bij te dragen aan het centraal stellen van de klant.


Inbound Marketing software

Een Inbound Marketing strategie kan prima worden uitegerold door gebruik te maken van losse tools. Je start met content creatie en trekt basic informatie uit analytics tools. Het draait namelijk nooit om de tool – de software – maar om de processen en de mensen achter de tool!

Op den duur kan Inbound Marketing software – marketing automation software – een logische volgende stap zijn voor jouw marketing (en sales)afdeling in de route naar digitale volwassenheid.

Startend vanuit mensen en processen kun je alle losse tools die je als marketeer nodig hebt als het ware aan elkaar knopen. Dat betekent dat je over alle disciplines heen kunt meten, analyseren en bijsturen. Marketing automation software vertelt je over het gedrag van je doelgroep over al je kanalen heen (website, social media, blog, etc.) en bevat slimme prospecting tools die je informatie geven over organisaties die je wellicht nog niet in het vizier had.

Wij hebben ervoor gekozen te werken met HubSpot Inbound Marketing software. HubSpot geeft ons de mogelijkheid content creatie, lifecycle marketing, personalisatie, multi channel en integratie samen te smelten tot één geoliede Inbound Marketing machine. Dit doen wij voor onszelf, en voor onze klanten in de B2B markt

Het geeft je de mogelijkheid de juiste content vanuit één plaats te creërenpubliceren en beheren maar bovenal geeft het je de mogelijkheid om je inspanningen te meten. De ROI van je marketing (en sales) inspanningen wordt eindelijk meetbaar, en hiermee ook de kans om de toegevoegde waarde van de marketingafdeling te bewijzen.

De investering in het aanschaffen van de inbound software heeft ons al lang geleden terugbetaald in relevante bezoekers, gekwalificeerde leads en vervolgens ook zeer waardevolle klanten. Voor ons, en voor onze klanten was Inbound Marketing (inclusief de software) geen kostenpost maar een hele waardevolle investering.

Wat kan Inbound Marketing voor je (B2B) organisatie betekenen?

Ik heb je in vogelvlucht kennis laten maken met de 5 belangrijkste thema's van Inbound Marketing. Inbound Marketing is meer dan een trucje, maar een waardevolle investering die bij de juiste verzorging absoluut zijn vruchten zal afwerpen.

Wil je je verdiepen in wat Inbound Marketing voor je organisatie kan betekenen dan nodig ik je graag uit verder te lezen in de whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

Bron header: roaring lion by Tambako

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper