De 4 grootste Inbound Marketing bottlenecks opgelost door Cruijff

4 min shares

Maar da's logisch

Vandaag, op 25 april 2017, zou Johan Cruijff zeventig jaar zijn geworden. Zeg je Cruijff, dan zeg je voetbal. Maar hij is zoveel meer dan dat: een revolutionair, een visionair, een fenomeen, een legende. Van Johan Cruijff kan iedereen iets leren, ook B2B marketeers.

Heeft de eeuwige nummer 14 in zijn rijke bestaan ooit iets gezegd over Inbound Marketing? Ik betwijfel het, maar mocht het zo zijn geweest dan was het vast zoiets als dit: “Eigenlijk is alle marketing gewoon Inbound Marketing, want zonder kennis van je klanten en waar zij naar op zoek zijn is marketing eigenlijk niets waard. Maar da’s logisch.”

Tot zover mijn rijke fantasie. Laat ik het in dit blog maar houden op vier échte quotes van El Salvador, die daarmee de vier grootste bottlenecks van Inbound Marketing oplost.


“Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”

Overtuig je baas van Inbound Marketing met case studies

Jij bent ervan overtuigd dat Inbound Marketing dé manier is om in het huidige digitale tijdperk relevant te blijven voor je klanten en prospects. Maar hoe overtuig je jouw baas en daarmee de directie van je enthousiaste plannen, van Inbound Marketing? Je loopt steevast tegen een muur op, ondanks de cijfers en succesvolle cases die je inmiddels hebt verzameld. Want de enige vraag die jouw baas beantwoord wilt zien is: wat levert het ons op in euro’s?

Ze gaan het pas zien als ze het doorhebben. En dus moet je zorgen dat ze het doorkrijgen. Je wilt immers voorkomen dat, zoals Cruijff het verwoorde, 'er iets gebeurt voordat er iets gebeurt'. Jij (en waarschijnlijk ook je baas) wilt voorkomen dat een concurrent groeit in marktaandeel, je klanten verliest of krimp in plaats van groei realiseert. Je wilt niet de V&D van jouw industrie worden die te laat reageert op de veranderingen in de markt.

Maar hoe zorg je daarvoor?

Bewijslast van andere bedrijven die succesvol zijn met Inbound Marketing en bij voorkeur bedrijven die in dezelfde branche actief zijn is een zeer effectieve manier om uiteindelijk je baas te overtuigen. Niemand wil immers dat de concurrent het beter doet.

 Ontdek hoe Maakbedrijf Veco Precision Metal van 3 naar 30 gekwalificeerde leads per maand ging  met Inbound Marketing. Download de Case Study (en schuif hem bij je baas onder de deurmat).

Een andere effectieve manier is om de ROI van Inbound Marketing voor jouw organisatie te bewijzen — dit blog helpt je daarbij.

cruijff.jpg


“Je moet schieten, anders kun je niet scoren.”

Niet twijfelen, maar doen: begin met je eerste campagne

Oftewel: niet geschoten is altijd mis! Er is altijd wel een excuus om toch niet met Inbound Marketing te starten — het gaat toch niet lukken, ik krijg de directie niet overtuigd etc. Maar als je een andere aanpak niet probeert en altijd blijft doen wat je altijd al deed, dan is de kans klein dat je business groeit. Toch? Terwijl dat wel je doelstelling is.

En Inbound Marketing is in jouw ogen de beste weg naar dat doel.

Begin klein om het voor jezelf behapbaar te maken. Zoek een paar medestanders binnen je organisatie, maak een plan, inclusief strategie en stap naar je baas om in elk geval die eerste paar duizend euro uit het marketingbudget los te peuteren. En ga van start.

Hierbij geldt natuurlijk: hoe beter je voorbereiding, hoe meer kans op succes. Of je daarmee je baas uiteindelijk overtuigd — en dus de wedstrijd wint — weet je niet. Maar je moet schieten, anders wordt het sowieso niks.

cruijff scoort.jpg

 

“Als ik eerder begin te lopen lijk ik sneller.”

Wacht niet tot de concurrent begint met Inbound Marketing want dan ben je te laat

Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen: als jij als B2B marketeer de eerste stap zet met Inbound Marketing, eerder dan de concurrentie, dan lijk je sneller en actiever.

We zien dat B2B ten opzichte van B2C nog achterloopt op het gebied van Digitale en Inbound Marketing. B2B bedrijven die dit al wel op de rit hebben, behalen aanzienlijk meer concurrentievoordeel en een hogere omzet. Juist omdat de concurrentie nog niet helemaal wakker is, terwijl potentiële klanten en gebruikers wel online op zoek gaan naar informatie en op basis daarvan vaak hun keuze maken.

cruijff nl elftal.jpg


“Toeval is logisch.”

Deel je successen binnen de organisatie. Wacht niet tot ze je tijd en budget geven voor Inbound Marketing. Dwing het zelf af.

Is toeval logisch? Ja, natuurlijk! Maar dan als het logische gevolg van ‘iets’. Maar de volgende vraag die dan opspeelt is: wat is dat ‘iets’ dan? Dat ‘iets’ is een actie, een beweging die is ingezet.

In het voetbal kan dat een schitterende steekpass zijn en bij Inbound Marketing bijvoorbeeld een blog die én organisch veel bezoekers trekt én goed converteert. Dat er daarna zaken gebeuren, er vervolgacties komen die geheel toevallig lijken, zijn eigenlijk logische zaken. Want dat jij dat succesvolle blog hebt geschreven is helemaal geen toeval. Daar zit opzet en denkwerk achter.

Wie zaait zal met Inbound Marketing uiteindelijk oogsten. En dat is geen toeval. Dat is inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Op de juiste manier, via het juiste kanaal op het juiste tijdstip. Zo is een gebeurtenis (bijvoorbeeld het binnenhalen van een nieuwe klant) het gevolg van eerder ingezette activiteiten en nooit een toevallige gebeurtenis uit het niets. Logisch dus.

De logica van Johan Cruijff is allesoverstijgend. Dat is meer dan voetbal. Dat is ook marketing.

P.S. Heb je toch nog een extra steuntje in de rug nodig om jouw baas te overtuigen van Inbound Marketing? Download dan het succesverhaal van Veco Precision Metal. Zij genereren door een succesvolle implementatie en uitvoering van Inbound Marketing nu geen 3, maar 30 gekwalificeerde leads per maand.

Maakbedrijven

shares

Gerelateerd

Jij bent klaar voor inbound marketing. Is je organisatie dat ook?  Zet uitdagingen om in kansen voor je business  Maak een afspraak