Virtual Reality en 6 andere B2B marketing trends voor 2016

6 min shares

De angst van iedere marketeer: achter de feiten aanlopen. Helaas is deze angst vaak werkelijkheid: marketing vandaag de dag is meer dan ooit onderhevig aan veranderingen. Zou het niet heerlijk zijn om een glazen bol te hebben die ons een kijkje in de toekomst gunt, die ons een glimp geeft van wat ons staat te wachten? Een glazen bol kunnen we niet regelen, maar wat we wel kunnen doen is een sneak peak geven van 7 B2B marketing trends die we in 2016 en de jaren die volgen in de gaten moeten houden.

1) The Internet of Things

Een andere televisiezender kiezen met je smarthone, een slimme koelkast die weet wanneer melk over de datum is of een slot dat opengaat wanneer je in de buurt bent. 'The Internet of Things' wordt stukje bij beetje onderdeel van het dagelijkse leven. Online staan niet alleen mensen maar ook apparaten met elkaar in verbinding. Zakelijk wordt deze 'communicatie' tussen apparaten gebruikt om processen te optimaliseren en zo grotere maatschappelijke vraagstukken op te lossen.

Met Internet of Things vervaagt de grens tussen mens en technologie alleen nog maar meer. Wat als straks al je handelingen geregistreerd worden? De bulk aan inzichten (data) die dit oplevert over de manier waarop wij ons leven leiden kunnen we nog maar amper bevatten en opent voor marketing vele deuren om nog gerichter te communiceren met de doelgroep.

2) Relatiemarketing

Bedrijven die zich concentreren op relatiemarketing bouwen aan een langdurige relatie met de klant, met als gevolg word-of-mouth promotie en daardoor nieuwe business. In een ideale wereld is de tevreden klant een evangelist van je merk en vinden nieuwe klanten vanzelf hun weg naar je organisatie.

Maar in een wereld waar mensen dagelijks in contact komen met duizenden boodschappen lijkt het een onmogelijke opgave de aandacht te trekken. Hoe kunnen we met iedere nieuwe klant 1 op 1 contact hebben?

Het antwoord is niet het aannemen van honderd nieuwe medewerkers, maar data marketing. Het aflezen van de beschikbare data op het internet geeft inzicht over het online gedrag van je prospects. De manier waarop iemand zich op je website, blog of sociale media gedraagt kan jou weer enorm veel nuttige inzichten geven over het creëren van een persoonlijke online ervaring. 

In 2016 en daarna zal data marketing steeds belangrijker worden om te bouwen aan unieke, persoonlijke relaties met de klant.

3) Marketing automation

Een hele brok data is leuk, maar hoe kunnen we alle ingewonnen informatie aan elkaar lijmen tot een duidelijk verhaal waar we iets mee kunnen? Wanneer we het hebben over leadgeneratie en lead nurturing is marketing automation software bijna niet meer weg te denken voor veel vooruitstrevende marketeers.

Met marketing automation communiceren alle losse tools om activiteiten te plannen, beheren en meten met elkaar, wat marketing en sales de mogelijkheid geeft leads zo goed mogelijk door de funnel te leiden en te bouwen aan klantrelaties.

Het inplannen van gepersonaliseerde E-mails, het segmenteren van contacten op basis van lifecycle stage, (geautomatiseerde) social media berichten en bloggen zijn slechts het topje van de ijsberg. Grote en kleine aanpassingen zitten onder je muisknop waardoor je continu hele persoonlijke en up-to-date boodschappen kunt aanbieden aan leads en klanten.

Lees ook:
Haal het maximale rendement uit je online marketing met software van HubSpot

4) Virtual Reality

Virtual Reality zal een grote impact gaan hebben op marketing en sales, zeker omdat de eerste Virtual Reality brillen in 2016 voor de gewone consument beschikbaar worden. Wederom staat het thema personalisatie centraal. Als bedrijf kun je je verhaal vertellen of je product in 360 graden laten zien.

Lees ook: 
Virtual Reality voor B2B bedrijven, feit of fictie?

5) Location-based marketing (LBM)

Marketing op basis van locatie opent heel veel nieuwe deuren om in contact te komen met de doelgroep op de plekken waar zij zich offline bevinden.

Het is een marketingtactiek waarvan de mogelijkheden vaak nog niet echt duidelijk zijn, zeker niet voor de B2B. Vooral op zakelijke events en beurzen kunnen ook business to business marketeers veel voordelen uit Location Based Marketing halen.

Lees ook:
- Location Based Marketing, wat zijn de kansen voor B2B?

6) Tijdelijke content

Voor de jongere generatie (de Millennials) is Snapchat misschien nog wel populairder dan Facebook of Instagram. Voor de leken: Snapchat is een app die gebruikers de mogelijkheid geeft beelden te versturen die slechts enkele seconden zichtbaar zijn voor de ontvanger. Als het beeld eenmaal verdwenen is kan het niet meer opgehaald worden.

Het is een vorm van content met een houdbaarheidsdatum die perfect past in het huidige, vluchtige consumptiegedrag van de aanstormende generatie: real-time, vluchtig, to-the-point. Door bedrijven als o.a. Comedy Central en Vice wordt tijdelijke content al ingezet om kort maar krachtig een aantal seconden onderdeel te zijn van het dagelijkse leven van de consument.

7) De zoekmachine voorbij

Facebook werkt momenteel aan haar eigen zoekmachine. Het is onvermijdelijk dat zoekmachines in de toekomst voorbij Google, Bing en Yahoo gaan streven. Klanten kunnen in de toekomst in zoekfuncties van social media producten zoeken en ook direct aanschaffen met geïntegreerde betaalmethodes. Dit betekent een hele nieuwe ervaring voor de koper. Een trend die we in 2016 absoluut in de gaten moeten houden om te ontdekken welke mogelijkheden dit voor B2B kan bieden.

De klant centraal

Hoe innovatief of vooruitstrevend je ook bent, als je niet weet wie je klant is gaan zelfs de slimste marketingtrucjes niet bijdragen aan de groei van je bedrijf. 'De klant centraal' is volgens ons daarom het belangrijkste thema voor nu en de jaren die volgen. 

Want wie de wensen en behoeften van de klant vooropstelt loopt zelfs zonder glazen bol voor op iedere trend.

Download whitepaper: Jouw klant centraal met buyer personas

Deze 7 trends zijn tot stand gekomen dankzij dit artikel op het HubSpot Marketing blog. 

shares

Gerelateerd

Stel jouw klant centraal Met buyer persona's  Inzicht in wensen en behoeften van jouw klant dankzij ijzersterke buyer persona's  Download whitepaper