Help! De marketingsuccessen van mijn maakbedrijf lopen terug

3 min shares

Is de marketingstrategie van jouw maakbedrijf met name gericht op het trekken van aandacht van potentiële klanten op momenten die je zelf initieert? En via kanalen die jij daar zelf geschikt voor acht? Dan zoek je — misschien onbewust — de klant nu vaak ongevraagd op. Je pusht als het ware jouw boodschap de markt in. Terwijl klanten en prospects daar niet meer op zitten te wachten.

Het internet heeft het aankoopproces van producten en diensten drastisch veranderd. Klanten en prospects gaan zelf op zoek naar de juiste informatie om een oplossing voor hun probleem of uitdaging te vinden. Dat geldt niet alleen voor de B2C-markt zoals veel mensen denken. Ook in de B2B-markt is dit aan de orde. Daarmee is het B2B marketing landschap ingrijpend aan het veranderen, ook in de maakindustrie.

Merk je dat de laatste jaren de marketingsuccessen achterblijven en de aanlevering van gekwalificeerde leads terugloopt? Maar weet je niet hoe je een ommekeer teweeg kan brengen? Dit blog helpt je een stap in de goede richting te zetten.

Meld je aan voor één van de exclusieve kennissessies voor B2B Sales en  Marketing professionals in Eindhoven en leer hoe je beter zaken kunt doen in  het digitale tijdperk [Bekijk agenda]


Er is de afgelopen jaren veel reuring rondom Inbound Marketing. In het kort is inbound markting het vergroten van online zichtbaarheid door het schrijven van relevante content rondom je product of dienst. Inbound marketing is volgens velen de tegenhanger van traditionele outbound marketing. Bij inbound marketing benader jij de doelgroep namelijk niet actief met een bepaalde boodschap, maar vinden ze jou zelf doordat jij relevante content maakt en verspreidt.

Banner_Graphic.jpeg

Misschien vraag je jezelf op dit moment af of inbound marketing ook werkt voor maakbedrijven. De prospects en klanten van maakbedrijven en de producten of diensten waar ze naar op zoek zijn, verschillen namelijk wezenlijk van de consumentenmarkt.

Dat klopt helemaal, maar dat wil niet zeggen dat klanten en prospects van B2B bedrijven geen gebruik maken van het internet en social media. Dat men alleen vaktijdschriften leest en geen blogs en dat LinkedIn alleen gebruikt wordt om te netwerken of een nieuwe baan te vinden.

Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat meer dan 90% van de B2B kopers hun zoektocht start via Google. Dat geldt dus ook voor prospects die op zoek zijn naar verpakkingsmachines, geavanceerde microscopen voor laboratoria of innovatieve oplossingen voor de metaalindustrie. Ze starten hun aankoopproces allemaal met het stellen van een of meerdere vragen in de zoekbalk van Google. Vragen over problemen die ze ervaren, vragen over tekortkomingen in hun huidige apparatuur of vragen over nieuwe technologieën waar ze over gehoord hebben. En juist de bedrijven die vindbaar zijn en bovenaan verschijnen als geloofwaardige experts die komen op de shortlist van prospects terecht.

Kortom, de teruglopende marketingsuccessen hebben te maken met het veranderde aankoopproces van klanten en prospects. De markt werkt niet langer aanbodgedreven, maar vraagsturend. Maakbedrijven zien gelukkig steeds vaker in dat dingen veranderd zijn en dat zij ook moeten veranderen om hun doelen te blijven halen.

Is het namelijk niet veel mooier wanneer potentiële klanten jou weten te vinden? En dat een relatie gebaseerd op inhoud, kennis en marktleiderschap wordt opgebouwd? Dat kan met een goed doordachte inbound marketing strategie.

Nog drie redenen waarom inbound marketing ook maakbedrijven meer traffic, leads en klanten oplevert.

Is het gevaar om business mis te lopen nog niet overtuigend genoeg om de mogelijkheden van inbound marketing verder te onderzoeken? Er zijn nog drie andere redenen waarom jouw bedrijf dit zou moeten omarmen om meer traffic, leads en klanten te genereren:

  1. Hoe meer een aankoop wordt overwogen, hoe meer onderzoek prospects zullen doen, met name in B2B en de maakindustrie. Een aankoop gaat vaak namelijk niet over de minste bedragen en beslissingen gaan niet over een nacht ijs. Hoe meer onderzoek een prospect doet, hoe groter de kans voor jouw bedrijf is om bovenaan in de zoekresultaten te komen en een autoriteit te worden.
  2. De complexe uitdagingen van jouw klanten in combinatie met de even zo complexe oplossingen die jij aanbiedt, bieden legio van content mogelijkheden. Juist hier ligt een zee van kansen om online gevonden te worden.
  3. Last but not least: een goede inbound strategie kan traditionele strategieën veel effectiever maken dan ze nu zijn.

Het laatste dat ik graag aan je wil vragen om de kracht van inbound marketing te onderstrepen, is dit:

Hoe zou jij je voelen als een prospect jouw directe concurrent vindt, omdat jij online niet vindbaar bent? Wat voor invloed heeft dat op de toekomst van jouw bedrijf?  

Beginnen je handen al een beetje te zweten? Er zijn meer bedrijven die hetzelfde ondervonden en in actie zijn gekomen. Bezoek de kennissessie en leer van een ander maakbedrijf hoe ze zijn gegroeid van 3 naar 30 gekwalificeerde leads per maand. Zien we je dan? 

shares

Gerelateerd

DIGITALE MARKETING VOOR MAAKBEDRIJVEN  Zet de volgende stap in het digitale tijdperk.  Laat je business groeien met marketing die werkt.  Download whitepaper: Digitale marketing voor maakbedrijven