Creëer sexy content over een saai onderwerp (10 tips)

4 min shares

Creëer jij "saaie" content?

Ben je ooit begonnen met schrijven terwijl je je afvroeg of iemand het überhaupt zou gaan lezen? Je bezorgdheid is helaas niet geheel ongegrond: Chartbeat heeft in 2013 een studie gedaan welke uitwees dat de meeste lezers maar 60% van een stuk content zien. Waarom lezen veel mensen maar (iets meer dan) de helft van de content waar ze op klikken? Een lezer met een korte concentratieboog zou één reden kunnen zijn. Maar het is niet eerlijk de schuld geheel bij de lezer te leggen. Stel jezelf eens de pijnlijk kritische vraag: creëer ik saaie content?

Dit artikel is (vrij) vertaald van dit artikel op het HubSpot Marketing blog.

Een technisch product is wellicht op het eerste oog minder 'sexy' dan organisaties die zich bezig houden met reizen, toerisme, eten en drinken, lifestyle of cultuur. Zij hoeven vaak niet diep te graven om interessante onderwerpen te vinden waar veel mensen over willen lezen.

Maar voor jou als marketeer, die een ingewikkeld B2B product moet vermarkten is het vaak een stuk lastiger om content te creëren die de aandacht van bezoekers trekt, én vasthoudt.

Daarom deze 10 tips om “saaie” onderwerpen te veranderen in “sexy” verhalen die bezoekers veranderen in leads - en leads in (trouwe) klanten.

1) Onthoud dat nuttige onderwerpen bijna nooit saai zijn

Wees oprecht behulpzaam. Als het stuk dat je schrijft daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor de lezer kun je bijna geen saai stuk schrijven. Met andere woorden, beantwoord je de vraag die de lezer op dat specifieke moment in het aankoopproces heeft, dan zijn extra toeters en bellen niet eens nodig.

Dus: ligt het niet in je macht een “saai” onderwerp “sexy” te maken, schrijf dan een zo leerzaam en nuttig stukje content mogelijk.

2) Elimineer bedrijfsbabbel: schrijf zoals je spreekt

Je bent het meest professioneel wanneer je solide, begrijpelijk advies geeft. Schrijf daarom zo natuurlijk mogelijk en laat ingewikkelde bedrijfspraat achterwege. Zorg ervoor dat de tekst leesbaar en begrijpelijk is voor de ontvanger.

3) Schrijf specifiek

Specifieke content is niet voor iedereen interessant. Dat hoeft ook niet. Een stuk dat van toegevoegde waarde is en dat begrijpelijk is voor de lezer heeft alles te maken met content die specifiek is. Denk na over de invalshoek, verschillende scenario's en voorbeelden die relateren aan de pijnpunten van de ontvanger.

Denk daarom eerst goed na voor wie je de content creëert: wie is jouw buyer persona en welke uitdagingen heeft hij of zij? (Ben je nog niet begonnen met het opstellen van buyer persona's, lees dan ook dit artikel eens).

Zolang je content schrijft die pijnpunten van jouw buyer persona adresseert spreek je een groep mensen aan die daadwerkelijk in je product of dienst geïnteresseerd is. En dan zullen ze je artikel niet gauw wegklikken.

4) Maak gebruik van humor

Een serieus onderwerp voorzien van een lichte, humoristische toon kan het artikel echt tot leven brengen. Zolang het niet geforceerd overkomt en niet afleid van de boodschap die je wil overbrengen kan een grapje hier en daar de aandacht van de lezer grijpen.

5) Gebruik herkenbare analogieën om complexe concepten uit te leggen

Schrijf je over een ingewikkeld onderwerp, en/of voor ontvangers die geen experts zijn van jouw vakgebied dan kan het aanhalen van overeenkomsten en gelijkenissen met een ander onderwerp helpen het een en ander helder te krijgen. Bijvoorbeeld: “bloggen is net als hardlopen: je moet het consistent doen en over een langere periode volhouden als je resultaat wil zien.”

6) Wees beknopt

Gebruik geen 100 woorden als het ook in 20 woorden gezegd kan worden. Een korte paragraaf zorgt simpelweg voor minder afhakers omdat het gemakkelijker te verteren is.

Bovendien wordt veel content tegenwoordig op de smartphone geopend. Zo min mogelijk scrollen is daarom een must. Bekijk je content kritisch en kijk of je overbodige zinnen kunt schrappen.

close_up_person_smartphone_o

Bron afbeelding: close up person using smartphone by Japanexpertera.se

7) Geef de lezer korte “rustpauzes”

Zorg ervoor dat de lezer niet overweldigt wordt met één grote brok informatie. Een tekst moet niet alleen gemakkelijk te lezen zijn, zo moet het er ook uitzien. Breek je tekst daarom op in kleine stukjes tekst die gemakkelijk verteerbaar zijn.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door de koppen groter en dik gedrukt te maken zodat ze er meer uitspringen, maar ook door een lange alinea met enters uit elkaar te trekken. Dit maakt het gemakkelijk voor de lezer om door het artikel te scannen en hen zelf te laten kiezen welk stuk ze interessant genoeg vinden om aandachtiger te lezen.

8) Vertel je verhaal visueel en/of via verschillende media

Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden. Versterk je content met beelden die het woord versterken. Realiseer je ook dat niet iedereen content op dezelfde manier consumeert. Vertel je verhaal – waar mogelijk – ook op een andere manier, zoals met video, interactieve content, GIF, tools of rapporten. Laat de keuze over aan degene die de content consumeert.

9) Wees af en toe choquerend

Neem een interessant onderwerp: lead generatie via social media. En zorg er nu voor dat het de lezer omverblaast: Linkedin is 277% effectiever dan ieder ander sociaal netwerk! Versterk je content hier en daar met opvallende feiten en cijfers om de aandacht van de lezer te winnen.

10) Interview interessante mensen

Wie wil een lijst opgedreunde feiten lezen? Niemand. Een interview met een autoriteit in het vakgebied die zijn inzichten deelt over het specifieke onderwerp helpt enorm om de interesse te vergroten. Bovendien heeft deze persoon waarschijnlijk een heleboel kennis die jij niet hebt.

Ik hoop dat deze 10 tips je op weg helpen “saaie” onderwerpen op een leuke, speelse en interessante manier te belichten. Dit zorgt er niet alleen voor dat de lezer jouw artikel van begin tot eind verslindt, maar ook dat het schrijven van het stuk voortaan een stuk plezieriger is.

 

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper