Conversie optimalisatie, dat hoeft niet moeilijk te zijn

3 min shares

Win de harten van bezoekers met conversie optimalisatie

Je wil je online B2B marketing strategie zó inrichten dat het maximale aantal bezoekers converteert in leads. Vaak geldt in dat geval: je conversie verbeteren begint bij je website verbeteren. Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen kost je tijd. Met deze snelle conversie optimalisatie tips lever jij voortaan zoveel mogelijk, gekwalificeerde leads aan bij sales. Zo converteer jij met hetzelfde aantal bezoekers, in minder tijd méér leads.

Conversie optimalisatie valkuilen

Een kleine aanpassing kan al een wereld van verschil betekenen voor jouw lead-to-be. Ga daarom deze gemakkelijk te voorkomen conversie optimalisatie valkuilen uit de weg.

Onduidelijke navigatie. 3,5 van de 10 mensen slaagt er niet in simpele stappen op een website te doorlopen, simpelweg omdat de navigatie onduidelijk is of omdat ze te vaak moeten klikken. Is het conversie pad duidelijk uitgestippeld? Wordt de bezoeker intuïtief naar de juiste knoppen geleid? Onderzoek je site kritisch via de ogen van de bezoeker. Conversie optimalisatie kan heel simpel zijn!

De website is technisch niet op orde.
 Wanneer bijvoorbeeld de opbouw van de pagina netjes is gecodeerd zal het voor de servers van Google eenvoudiger zijn je pagina's te indexeren. Een indicatie of dit op orde is kan je zien door de "W3C Markup Validator" eens uit te (laten) voeren.

Een onaantrekkelijk of gebruiksonvriendelijk design. Lelijke fonts, te kleine letters of goedkope stockfoto's zijn niet alleen achterhaald, ze zijn ook onnodig. Investeer in een mooi en prettig service design, want dit staat in rechtstreeks verband met het vertrouwen dat je opbouwt met de prospect. 

De pagina voldoet niet aan de verwachting van de bezoeker. Als jij op een link klikt wil je op de juiste pagina terecht komen. Kom je op een pagina die je niet had verwacht, voel je je misleid. Denk goed na over de manieren waarop de bezoeker je site kan binnenkomen: zoektermen waarop je site organisch vindbaar is, of advertenties/banners waarop je bezoeker binnenkomt. Matchen deze met de content op je site?

Teveel call to actions. Links en buttons vliegen je op menig website om de oren. Het kan overweldigend zijn voor de bezoeker op je website om blootgesteld te worden aan teveel keuzes. Risico: er wordt helemaal geen keuze gemaakt. Stel je conversie doelstellingen: 'wat wil ik dat de bezoeker doet voordat hij mijn website verlaat?' en richt hierop je call-to-actions en landingspagina's in.

Conversie optimalisatie

Zorg voor een mobielvriendelijke website

In januari van dit jaar gebruikte 80% van de internetgebruikers hun smartphone om zaken op internet op te zoeken. En het aantal mobiele zoekopdrachten groeit alleen maar. Dat wil dus zeggen dat er een grote kans is dat een potentiële klant met je merk in aanraking komt via de smartphone of tablet.

Met een website die zich aanpast aan het device (responsive of adaptive design) scoor je niet alleen punten bij Google, maar ook bij de bezoeker! Een gebruiksvriendelijke website zorgt er logischerwijs voor dat de bezoeker meer tijd op je website doorbrengt. In april van dit jaar heeft Google een update gelanceerd die de ranking van je website in de zoekmachine bepaalt op basis van mobielvriendelijkheid. Loop deze stappen zorgvuldig na om jezelf ervan te verzekeren dat ook de toekomstige leads die je website bezoeken met een mobiel device de optimale gebruikservaring hebben.

Optimaliseer je landingspagina

Je hebt de aandacht van de bezoeker gegrepen met een aantrekkelijk aanbod (call to action). Een whitepaper, fact sheet, webinar, kennissessie... hoe dan ook, de bezoeker is naar je landingspagina geleid en staat op het punt zijn gegevens achter te laten in ruil voor interessante content. Goed bezig!

Het is aan jou er nu voor te zorgen dat de bezoeker niet afgeleid wordt tijdens deze laatste stap in het proces. Met deze checklist heb jij in een paar stappen een landingspagina die iedere bezoeker converteert in een lead.

Zorg voor een website die snel laadt

Zoals hierboven al aangestipt: de gebruikerservaring is voor Google een belangrijk onderdeel in het beoordelen van websites. De snelheid waarop de site laadt is daar tevens onderdeel van. Google heeft hiervoor de "PageSpeed Insights" test ontwikkeld welke je direct praktische tips voor verbetering geeft.

Conversie optimalisatie

Personaliseer!

Een steeds belangrijker wordend onderdeel van het verbeteren van je online conversie zit 'm in personalisatie. Massacommunicatie is verleden tijd, mensen zijn steeds meer op zoek naar persoonlijke contact, afgestemd op hun wensen en behoeften. Er wordt nog erg weinig gebruikt gemaakt van de data die vandaag de dag beschikbaar is. Data die zeer waardevolle inzichten kan geven in het gedrag en de wensen van jouw prospects. Deze data kan je helpen specifieke en relevante content op de website aan te bieden. 

Van bezoeker, naar lead, naar klant...

Bovenstaande tips gaan je hopelijk helpen in snelle stappen je online conversie - en dus je website te verbeteren. Onderaan de streep bespaar je tijd, geld en energie met een website die optimaal is ingericht voor je bezoeker. Want een toekomstige klant die niet alleen wordt verblijd met relevante en specifieke content, maar óók met een geoptimaliseerde website gaat zeker converteren in een lead... en daar wordt sales dan weer blij van.

Betere conversie.. en nu?
Als B2B marketeer wil jij de ROI van marketing naar een hoger niveau tillen. Je ziet dat de B2B klant zich online beweegt en zijn sporen achterlaat. Daarom ben jij op zoek naar diepgaander inzicht hoe de klant zich online gedraagt, over verschillende kanalen heen. Want met deze insights kun jij je online marketing strategie gaan verbeteren. Zo draagt marketing direct bij aan sales. 

Hoe ver sta jij op de digitale ladder? Meet je digitale volwassenheid met de Digital Maturity Test en ontvang concreet advies hoe jij (vervolg)stappen kunt gaan zetten in het digitale landschap. 

http://www.digitalmaturity.nl/ 

shares

Gerelateerd

Exclusieve kennissessie Meer klanten met inbound marketing  Oude Stadsgracht 1, Eindhoven  Meer info & aanmelden Beperkt aantal plaatsen