Content uitdagingen voor maakbedrijven [Onderzoek]

2 min shares

Marketing voor maakbedrijven is een vak apart. Want; hoe spreek je een technisch geschoolde doelgroep in een ‘niche’ markt aan? En hoe bewijs je de meerwaarde van (online) marketing in een salesgedreven organisatie? In dit blog duik ik in de grootste marketing uitdagingen voor marketeers in de maakindustrie, zodat jij de eerste stappen kunt zetten naar een oplossing die past bij je organisatie.

Wat zijn de, uit onderzoek gebleken* grootste marketing uitdagingen van maakbedrijven?


maakbedrijven marketing uitdagingen
(Maakbedrijven is vrij vertaald uit 'manufacturing companies')

Uitdaging 1: Aantoonbare successen boeken met online marketing

Je ontplooit al verschillende online marketingactiviteiten, bijvoorbeeld in de vorm van mailings (nieuwsbrieven), spec sheets, een (bedrijfs)video, case studies en whitepapers. Maar het lijkt nog onvoldoende gekwalificeerde leads of andere meetbare marketingsuccessen op te leveren.

Dat is frustrerend voor jou — en voor je sales collega’s.

De mensen binnen maakbedrijven kunnen vaak heel goed vertellen: ‘wat kan mijn product?’, en vergeten daarbij te vertellen: ‘welk probleem lost het op voor mijn klant?’. Kortom: “why should he care?” Waardevolle, relevante content geeft antwoord op vragen van je potentiële klant.

Leer hoe je als marketing professional de business laat groeien met marketing die werkt. Download het whitepaper 'Digitale Marketing in de maakindustrie'. 

Uitdaging 2: De juiste balans vinden tussen kwaliteit en kwantiteit

Consistente acties zorgen voor consistent resultaat. In goede marketing is de kwantiteit van hetgeen wat je deelt net zo belangrijk als de kwaliteit: iedere nieuwe pagina of blog op je site is een nieuwe kans om gevonden te worden in de zoekmachines. Maar waar haal je de tijd vandaan om de pen op te pakken?

Uitdaging 3: Inzicht in welke elementen zorgen voor conversie (en welke niet)

Je gebruikt verschillende tools om je website, mailings, social media, analytics en betaalde campagnes draaiende te houden. Dit kost je veel tijd, met bovendien een onduidelijke return on investment in bezoekers en leads — laat staan klanten. En dit is nu júist de taal die sales en de directie spreken.

maakbedrijven marketing uitdagingen


Uitdaging 4: Draagvlak krijgen bij sales en het management voor digitale plannen

Veel maakbedrijven hebben jarenlang successen geboekt door flink uit te pakken op beurzen met getrainde salesmannen. Daar gaat relatief veel marketingbudget naartoe. Echter, de vraag is of het ook daadwerkelijk voldoende oplevert.

Jij bent ervan overtuigd dat digitale marketing gaat bijdragen aan de groei van je organisatie, náást de traditionele kanalen. Maar verandering teweegbrengen is geen gemakkelijke opgave.

Maakbedrijven zijn vaak salesgedreven, en zullen digitale marketing niet direct omarmen. Welk argument je ook gebruikt, een manager of salescollega die de impact van verandering op zijn organisatie niet kan kwantificeren zal plannen niet serieus nemen.

Uitdaging 5: Kennis slim (her)verpakken voor een internationaal publiek

Voor wie de content bestemd is, bepaalt in grote mate hoe je het verpakt. De content die je produceert moet de internationale eindklant aanspreken. Content kan in de vorm van whitepapers, maar ook als webinars, blogs of infographics worden gepresenteerd. Bovendien praten maakbedrijven via dealers en distributeurs met hun eindklanten. Waardevolle kennis en ervaring is dus verspreid over de hele wereld.

Hoe bundel en verpak je kennis op een begrijpelijke manier, zodat zowel het bedrijf als de dealers je producten wereldwijd vermarkten?


Hoe breng je, door slim gebruik te maken van de digitale mogelijkheden van vandaag, de innovaties van morgen naar de markt?

Zodat je met marketing daadwerkelijk potentiële kopers aantrekt die je kunt overdragen aan sales?

Om antwoord te geven op die vragen schreven wij een whitepaper 'Digitale Marketing in de maakindustrie'

Download het whitepaper en maak kennis met de mogelijkheden van Digitale Marketing voor de maakindustrie. 

Maakbedrijven Nederland

Bron: De statistieken in dit blog komen uit het rapport 'B2B manufacturing marketing - 2016 benchmarks, budgets, and trends - North America' by Content Marketing Institute. 

shares

Gerelateerd

"Onze grootste uitdaging: een maatwerk product online aan engineers verkopen"  Hoe Veco van 3 naar 30 gekwlificeerde leads per maand ging met inbound marketing  Lees het succesverhaal van Veco