Content is king? Vergeet context niet!

3 min shares

Beheer jij de 'kunst' van contextuele marketing?

Content is niets waard zonder de juiste context. "If content is king, then context is god" zoals entrepeneur en marketeer Gary Vaynerchuk het treffend omschreef. Met andere woorden, de content zal weinig of geen effect hebben als het niet op de juiste plaats, op het juiste moment de juiste mensen bereikt. Sommigen beheersen de kunst van deze zogeheten 'contextuele marketing' al, anderen hebben nog heel, héél veel te leren...

Content vs context marketing

Dat er een bannertje met sportschoenen van Nike in je scherm begint te knipperen als je een artikel leest over de marathon van Eindhoven, is geen toeval. Adverteerders kunnen campagnes gericht inzetten (targeten) op basis van verschillende factoren zoals bijvoorbeeld locatie, online gedrag of de zoekwoorden die jij op Google intikt. Zij betalen hiervoor op basis van kliks. Google AdSense staat over het algemeen bekend als het eerste programma dat adverteren door middel van contextuele content mogelijk maakte.

Amazon, the king of contextual marketing

Ik begin graag met een voorbeeld van goede contextuele marketing: Amazon.

Amazon heeft het belang van content versus context zeer goed begrepen. Op internet worden zij zelfs 'Amazon, the king of contextual marketing' genoemd. Amazon doet er alles aan om het online shoppen tot een prettige ervaring te maken. Dit doen ze door slim in te spelen op het online gedrag van de (potentiële) klant.

Aan de hand van de informatie die zij over de klant verzamelen zorgen ze ervoor dat de klant datgene te zien krijgt waar hij of zij naar op zoek is. Ze tonen producten die lijken op het product waar je naar op zoek was, voorzien je van reviews van anderen die hun mening hebben gegeven over het product en sturen een persoonlijke herinnering per E-mail als je een item al een tijd in je winkelmandje hebt laten staan. 

Ik nam de proef op de som en ging online zoeken naar een cadeau voor moederdag (reminder: 10 mei is het zover). Algauw stond mijn homepage vol met suggesties voor moederdagcadeaus. 

Schermafbeelding_2015-05-01_om_14.24.54

Jeff Bezos, oprichter van Amazon zei het volgende: "Its our job everyday to make every important aspect of the customer experience a little bit better." En dat doen ze ook! Op een prettige en niet-storende manier helpen ze mij in mijn zoektocht naar een leuk cadeau voor moederdag. 

Schermafbeelding_2015-05-01_om_14.29.28

Contextual marketing fails: hoe het niet moet

Soms gaat dit contextueel ´targeten´ echter gruwelijk mis. Dat levert dan hilarische of juist zeer pijnlijke situaties op. Zo ook onderstaand voorbeeld.


5039133384_73e86b585d
(Bron)

Er is hier gebruik gemaakt van contextuele marketing op basis van een keyword in de titel. Het systeem ziet dat het artikel over auto's gaat en bepaalt automatisch dat een pop-up van Toyota hier goed bij past. In dit geval een ongelukkige combinatie. Een goed voorbeeld van geautomatiseerde marketing: als kip zonder kop. Zo ook de volgende advertentie over koffie. 

desktop-1406688655
(Bron)

Soms pakt geautomatiseerde marketing heel ongelukkig, maar daardoor juist hilarisch uit. Of de britse koningin daar zo blij mee is...

ad-placement-vest
(Bron)

Een video op YouTube over een tornado komt ineens in een heel ander licht te staan.

ad-placement-tornado
(Bron)

De persoon die de campagne voor dit biertje lanceerde had een uurtje langer mogen besteden aan het uitsluiten van bepaalde websites. 

5039133002_25849b33e3
(Bron)

Wie heeft zin in een vakantie naar Griekenland?

5038514089_873024c5b2
(BronBron header: "If content is king, context is queen" by Aaron Gustafson

Het internet staat vol met grappige, pijnlijke en tenenkrommende voorbeelden van slechte contextuele (ook wel geautomatiseerde) marketing. Nu zijn dit een paar extreme gevallen, maar ze leren ons wel een heel belangrijke les. Zoals Gary Veynerchuk het mooi verwoordde met zijn quote: content is niets waard zonder de juiste context. Hoe doordacht je content ook is, als je stappen overslaat in (bijvoorbeeld) de plaats of de timing van de content kan dit gevolgen hebben voor de manier waarop de content ontvangen wordt. 

Neem context dus altijd mee in de contentstrategie om er voor te zorgen dat je met jouw content de beoogde waarde toevoegt voor de ontvanger (en zodat deze blunders jou niet zullen overkomen).

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper