Blogtitels die je bezoeker prikkelen. Zo maak je ze!

4 min shares

Haal het maximale rendement uit een blogtitel

De titel van het blog is de eerste indruk die je bij een lezer achterlaat. Heeft het artikel geen pakkende titel, dan zou het wel eens de enige indruk kunnen zijn. Met andere woorden: hoe goed de inhoud van je artikel ook is, zonder een blogtitel die uitnodigt tot verder lezen gaan bezoekers niet converteren in leads – laat staan in klanten. En dat wil je natuurlijk vermijden.

Over het algemeen leest 80% van de bezoekers de content in de header (de blogtitel), terwijl slechts 20% van de bezoekers daadwerkelijk zal doorklikken naar het artikel. Het belang van een fascinerende en meeslepende blogtitel boven het artikel valt dus niet te onderschatten.

Wat verstaan we onder een goede blogtitel?

Goede blogtitels...

… zijn uniek

Voor de onbekende bezoeker verschil jij in niets van al die andere impressies. Het is aan jou om in de wirwar van zoekresultaten, banners, advertenties, blogartikelen en E-mails op te vallen met een unieke, frisse, vernieuwende titel.

Dit doe je door je persoonlijkheid en een tikkeltje lef te tonen. Randvoorwaarde: je moet het wel waar kunnen maken in de content die volgt. Ik ben persoonlijk van mening dat het saaiste product leuk gemaakt kan worden, mits je er met razend (en oprecht) enthousiasme over kunt vertellen. 

… scoren goed in de zoekmachine

Lees: bevat zoekwoorden waarop je gevonden wilt - én kunt – worden. Alhoewel het mooi is meegenomen als je blogartikel goed scoort in de zoekmachine, zou dit nooit voorop moeten staan.

... zijn specifiek

Een goede blogtitel geeft de lezer de mogelijkheid in één oogopslag te beslissen of het artikel de informatie bevat die zij nuttig achten. Een voorbeeld. Op welke titel zou je klikken?

Titel 1: 'All About Writing An Ebook'
Titel 2: '21 Dumb Mistakes To Avoid When Writing Your First Ebook'

Ik zou persoonlijk de eerste titel links laten liggen. Het is een vage titel. Wat verstaan ze onder 'alles'? Mijn zin om iets te leren over ebooks gaat over.

De tweede titel daarentegen is specifiek. Ik weet precies wat ik kan verwachten als ik dit blogartikel aanklik, namelijk: 21 fouten die ik absoluut niet moet maken bij het schrijven van mijn eerste ebook. Wat ontzettend nuttig! Ik ben overtuigd en lees het artikel. 

… zorgen voor een gevoel van urgentie

Mensen hebben er een hekel aan iets te missen. Want mis je de boot, dan hoor je er niet meer bij. Wederom een voorbeeld.

Titel 1: 'How To Get More Sales Leads From Your Website'
Titel 2: '8 Reasons Why You're Losing Sales'

Beide titels zijn prima. Toch zou ik hier wederom kiezen voor het tweede artikel. Deze titel wekt bij mij een gevoel van urgentie op; verlies ik sales? Hoezo dan!? Wat zie ik over het hoofd? Het eerste artikel daarentegen doet mij weinig, terwijl ik mij toch dagelijks bezighoud met het verbeteren van de website om meer leads binnen te halen. Zorg ervoor dat de lezer het gevoel krijgt iets te missen of iets fout te doen, dit zal vrijwel zeker gaan leiden tot meer kliks naar je artikel.

... communiceren waarde (voor jouw buyer persona)

De belangrijkste regel voor een goed blogartikel is dat de content nuttig is voor jouw buyer persona. Schrijf een blog die de pijnpunten van de buyer persona adresseert en daarmee dus van nut is voor je potentiële klant. Je verdoet je tijd met het schrijven van een artikel over een onderwerp dat niet nuttig is voor jouw buyer persona.

Als het gaat om de titel dien je echter niet te communiceren vanuit functionaliteit (wat), maar vanuit waarde (waarom). Wederom een voorbeeld.

Titel: 'What Are Buyer Personas And Why Are They Important'
Titel: 'Reach More Visitors And Close More Leads With Buyer Personas'

Bij de eerste titel staat functionaliteit centraal. Het is mij helemaal duidelijk wat ik ga leren. De tweede titel spreekt mij daarentegen veel meer aan, omdat de schrijver van deze blogtitel heeft begrepen welke pijnpunten, vragen en uitdagingen ik als buyer persona ervaar in mijn dagelijks werk. De schrijver van deze titel communiceert aan mij waarom ik het artikel zou moeten lezen (namelijk: omdat het mij gaat helpen meer bezoekers te bereiken en meer leads te converteren. 

3326410957_cd187740bb_o

Bron afbeelding: Apple Swiss German Keyboard Madness by Toni Birrer 


Nog wat laatste tips...

Dat zijn nogal wat eisen voor een blogtitel. Onthoud dat het niet nodig is alle blogtitels uniek, pakkend, zoekmachine-geoptimaliseerd, urgent en specifiek tegelijk te maken. Daar is geen beginnen aan. Kies één of twee van de eigenschappen van een goede blogtitel en werk vanuit daar verder.

Wat laatste tips:

  • Verwerk getallen, opsommingen
    De 3 geboden voor... in 5 stappen... in 30 dagen...
    Gebruik ook een keer een onlogisch getal (in 37 dagen...)

  • Maak gebruik van bijvoeglijke naamwoorden 
    Een blog dat fascinerend, apart, bijzonder of uniek is...

  • Maak gebruik van motiverende woorden 
    Redenen, principes, manieren, feiten, lessen, ideeën, trucjes, geheimen...

  • Daag uit, doe een belofte, wees gevaarlijk
    ...maar maak het vervolgens ook waar.
shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper