Beware of the mobilegeddon (google update)

6 shares

Website niet geoptimaliseerd voor mobiel? Doe deze aanpassingen om een lagere ranking in Google te voorkomen (en geen leads mis te lopen)

Morgen is het zover. Google gaat 21 april 2015 een grote verandering doorvoeren in de manier waarop zij websites ranken. Hoe groot? Google Webmaster Trend analist Zineb Ait Behajji geeft aan dat deze update de voorgaande updates (Panda en Penguin) ruimschoots zal overtreffen wat betreft impact op zoekresultaten.

De verandering komt neer op één belangrijk criterium: zijn je website, landingspagina's en blog volledig geoptimaliseerd voor mobiel?

Mobiel or not mobiel

Google kondigde de aanpassing op hun zoekalgoritme al in februari aan en heeft sindsdien er alles aan gedaan om marketeers en websitebezitters accuraat te laten voorspellen hoe de verandering hun site en websitebezoeken kan beïnvloeden. Google legt uit:

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”

Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiele toestellen dan gaat dit waarschijnlijk invloed hebben op de ranking op mobiele zoekmachines. Sommige mensen noemen het daarom ook 'Mobilegeddon'. 

In dit artikel geven we je handige tools die je helpen voor te bereiden op de update, te beginnen met de gratis assessment tool van Google.

Test je website: ben jij er klaar voor?

Om een indicatie te krijgen over hoe mobielvriendelijk jouw website is, heeft Google de mobile-friendly test in het leven geroepen. Met deze tool geeft Google aan of men vindt dat jouw website voldoende geoptimaliseerd is om in aanmerking te komen voor de 'voorkeursbehandeling' met betrekking op de zoekresultaten.

Doe de test van Google

Wanneer je jouw site door de tool laat testen ontvang je direct feedback of je mobiele ranking zal lijden, als resultaat van de update van 21 April. Als je website voldoende geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten dan krijg je een bericht dat er als volgt uit ziet:

Mobiel vriendelijke website

In de test-resultaten wordt tevens een afbeelding weergeven waarop te zien is hoe Google jouw mobiele website "ziet". Eventueel geeft Google extra tips om de optimalisatie voor mobiele apparaten te nog meer verbeteren.

Als jouw website nog niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten wordt er een pagina zoals deze weergegeven:

mobiel-onvriendelijk

Samen met het bericht op welke punten je niet goed scoort, ontvang je redenen waarom jouw content niet door de test is gekomen, weergegeven met handige bullet points. Vaak is het overstappen naar een CMS dat wel voor mobiel geoptimaliseerd is, en/of een blog of landingspagina-tool voldoende om dit probleem op te lossen. 


Oke, tijd om de test te doen. Wij wachten wel even.

[...]

Klaar om verder te gaan?

 

Kies jouw mobiele benadering

Als je content niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, is het van belang deze veranderingen door te voeren. Zelfs de beste landingspagina's van de wereld gaan drastische afname in ROI zien als deze niet geoptimaliseerd zijn na 21 april aanstaande.

Je hebt verschillende opties om met deze situatie om te gaan. Google herkent drie verschillende configuraties als “mobielvriendelijk”. Je kan je content naar een van de volgende set-ups verplaatsen om beschermd te worden tegen de verandering.

1. Responsive design

Responsive design van de website wordt door Google sterk aangeraden. Dit omdat er dan geen twee kopieën van dezelfde website hoeven te bestaan. Bezoekers hebben één URL om te bezoeken en de website past zich aan wanneer de bezoeker wisselt tussen telefoon, tablet en PC desktop. 

2. Dynamische weergave

Met een dynamische weergave behoud je ook dezelfde URL, echter verandert de HTML. Dynamische weergave maakt gebruik van zogeheten “user-agents” die bekijken met welk toestel je de website bezoekt en laat dan automatisch de juiste weergave zien. 

Opmerking: Google geeft aan dat de techniek met de “user-agent” vatbaar is voor fouten (errors), toch is het een van de opties die de mobielvriendelijke test van Google doorstaat.

3. Mobiele website

Een aparte mobiele website creëren is een van de eerste versies van optimaliseren voor mobiel, en voldoet ook nog steeds aan de eisen van Google. Deze configuratie probeert te detecteren met welk mobiel apparaat je de website bezoekt (telefoon, tablet of PC desktop) en redirect de bezoeker dan automatisch naar de juiste weergave.

De reden waarom deze methode niet zo sterk wordt aangeraden als responsive design is omdat van je geëist wordt dat je twee websites onderhoudt. Bovendien moet Google dan altijd twee websites inspecteren. Daarnaast kan het voor de bezoeker een vervelende ervaring zijn om op de mobiele link te klikken terwijl zij op een PC desktop zitten (denk bijvoorbeeld aan links die gedeeld worden via social media).

 

Waarom is responsive design de beste keuze?

Er zijn vele redenen waarom responsive design de beste keuze is voor een mobielvriendelijke website.

Je bezoekers waarderen het

Vanuit het oogpunt van de eindgebruiker van jouw website, is een responsive benadering als oplossing optimaal. Dezelfde URL (web-adres) en dezelfde HTML (content) wordt gebruikt in zowel de mobiele versie als de versie voor andere apparaten (desktops). De website past zich automatisch aan; de positie en grootte van elementen worden opnieuw bepaald afhankelijk van de grootte van het scherm. Bijvoorbeeld: als je een link van je website naar jezelf e-mailt en deze bekijkt vanaf je telefoon en het dan weer opent op je PC is de ervaring precies hetzelfde, maar verbeterd voor de grootte van het scherm.

Google houdt ervan

Er zijn verschillende redenen waarom Google responsive design waardeert. Het bespaart resources waneer Google je ziet bezoekt. Omdat er maar 1 website geindexeerd hoeft te worden, hoeft Google ook maar één keer jouw website te bezoeken. Op die manier kan Google meer en sneller content indexeren. Het helpt Google's algoritme ook om beter in te schatten welke content van de pagina het belangrijkst is zonder dat het nodig is om 2 plaatsen te controleren.

Marketeers en websitebezitters waarderen het

Een responsive website behoeft minder onderhoud omdat er niet verschillende pagina's met dezelfde content bestaan. Ook zijn er geen verwijzingen nodig tussen verschillende URL's (mobiel en desktop), wat het laden van de pagina versnelt. En een website die snel laadt zorgt voor meer conversie. 

Google's lijst met veelgemaakte fouten

Naast de Mobile-Friendly test heeft Google ook een lijst opgesteld met veelgemaakte fouten als het gaat om het optimaliseren van je website voor mobiel. Je kunt deze fouten gemakkelijk vermijden. Een van die fouten is het gebruiken van flash elementen zoals video of andere vormen van content die niet afgespeeld kunnen worden op een mobiele telefoon. Een langzame mobiele website is ook een van deze veelgemaakte fouten.

Veelgestelde vragen

Een aantal vragen die je wellicht hebt over de aankomende verandering. Hier een overzicht van de meest gestelde vragen met betrekking tot de update van 21 April.


1. Ik ben niet klaar voor het veranderen van mijn design. Moet dit nu?

Het zou kunnen dat je er nog niet klaar voor bent om aan de eisen van de Google update te voldoen. De eerste simpele stappen die je kunt maken, zijn; overstappen naar een CMS dat wel voor mobiel geoptimaliseerd is, en/of een blog of landingspagina-tool gaan gebruiken. 


2. Ontvangt mijn site een definitieve penalty als ik nu niet voor mobiel optimaliseer?

Nee -- na de update kun je opnieuw gaan bouwen aan je ranking in de mobiele zoekmachine. Maar realiseer je wel dat je bezoekers naar je website misloopt, elke extra dag dat je site niet geoptimaliseerd is voor mobiel! Het volume van mobiele search verschilt per industrie, maar onderzoekers hebben ontdekt dat bedrijven met websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel 3x zoveel kans hebben om een groei in conversieratio van 5% of meer te realiseren.

 

3. Welke overige elementen moet ik inspecteren als ik mijn website ga optimaliseren voor mobiel?

Controleer of je website goed laadt en of het lettertype en knoppen groot genoeg zijn voor voor de kleinere schermen van mobiele apparaten. Denk bijvoorbeeld ook aan de lengte van je formulieren; niemand houdt van het invullen van eindeloos lange formulieren op een mobiele telefoon.

Maar denk ook aan de manier waarop bezoekers zich gedragen op mobiele apparaten; dit verschilt van het gedrag op een PC desktop. Pas je contentstrategie hier op aan.

Dit artikel is vertaald uit het Engels. Zie hier de bron van dit artikel.

Ten slotte

We zien deze verandering in het algoritme van Google in eerste instantie als een grote last. Tijdrovend, vervelend, misschien zelfs duur. Maar eigenlijk is deze verandering een zeer positieve. Het optimaliseren van je website voor mobiele apparaten is de eerste stap in het creëren van waardevolle content voor je bezoekers. Uiteindelijk gaat een tevreden bezoeker op je website of blog veranderen in een lead – en een lead in een klant. Dat is toch precies wat we willen bereiken met onze content?

Ben je nog steeds niet overtuigd van het belang van een mobiele website, lees dan dit artikel ook eens.

Kom naar de exclusieve kennissessie: Digitale marketing in de maakindustrie

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper