Beter zaken doen in een smartphone-driven world

3 min shares

De klant is koning en de smartphone is zijn scepter

De wereld lijkt tegenwoordig maar om één ding te draaien: de smartphone. Mag ik wedden dat het kleine apparaatje op dit moment binnen armlengte afstand van je verwijderd is? 46% van de smartphone gebruikers zegt “niet zonder te kunnen leven.” We spenderen tegenwoordig meer tijd aan het kijken naar onze smartphone dan naar de televisie. De televisie! Mobiele marketing is onderdeel van de digitale toekomst van B2B, wie probeert dat nog te ontkennen?


Ready or not, het staat 21 april aanstaande op de planning: een update van Google die ervoor gaat zorgen dat mobiel-onvriendelijke websites gestraft worden in hun SEO-ranking. Websites die ingericht zijn voor mobiel krijgen namelijk voorrang op websites die dat niet zijn. Heel marketing-land is in paniek. Heeft de smartphone ons in zijn greep?

De mobiele manie

Het gebruik van smartphones heeft de afgelopen jaren razendsnel aan terrein gewonnen. In januari van dit jaar gebruikte 80% van de internetgebruikers hun smartphone om dingen op internet op te zoeken. We gaan niet meer rustig zitten om iets op te zoeken. Mobiel internet, mobiele websites, mobiele telefoons, we zijn met zijn allen verslaafd aan mobiel. Van alle smartphonegebruikers kijkt 79% elke ochtend in de eerste 15 minuten van het wakker-zijn op de telefoon. We lezen in de trein dat Opstelten en Teeven opstappen, maken een reservering bij de Italiaan in de lunchpauze en checken het LinkedIn-profiel van de klant onderweg in de auto.

Onze oerbehoefte om door de sociale samenleving geaccepteerd te worden dwingt ons constant in contact te staan met de rest van de wereld, overal en altijd. En we vinden het niet erg, want we zijn het inmiddels gewend. Hierbij zweven we constant tussen bewuste keuze en pure gewoonte. Waar marketeers zich voorheen druk maakten om het aanbieden van hun advertenties op precies het juiste tijdstip, tegenwoordig kunnen potentiële klanten 24 uur per dag in aanraking komen met jouw merk of product. Het zal geen verrassing meer zijn te horen dat 70% van het aankoopproces online verloopt. En ja, dan heb ik het over de B2B markt.

15534194488_948f7d45c8_z
Bron afbeelding: Reflection by Matthew G

Smartphones zijn vandaag de dag de ogen waarmee onze toekomstige klant de wereld waarneemt en interpreteert. De consument ontmoet jouw merk tegenwoordig online. In deze virtuele wereld is het aan jou om hem staande te houden, als een voorbijganger die even stilstaat om de etalage te bekijken. Bevalt het aanzicht hem niet, dan is hij even vluchtig in de menigte verdwenen als hij verscheen. Je hebt geen tweede kans voor een eerste indruk. De consument is op zoek naar manieren om niet langer gestoord te worden met koude telefoontjes en irritante banners, men wil zelf het heft in handen nemen en alleen in contact komen met die merken en producten waar men op dat moment behoefte aan heeft. En dat laat ons marketeers noodgedwongen zoeken naar andere manieren om marketing te bedrijven. De klant is koning, en de smartphone is zijn scepter.

Was je nog niet met mobiel bezig? Begin er dan nu mee. Al is het alleen maar om Google te vriend te houden.

En houd je klant ook te vriend. Zet hem centraal door te werken met buyer persona's. Maak je eigen persona's met de buyer persona tool, of download de buyer persona whitepaper:

Download whitepaper: Jouw klant centraal met buyer personas   

Bron header: stars (cc) by Martin Fisch

shares

Gerelateerd

Aan de de slag met inbound marketing  Stop met denken, start met doen. Boek je eerste inbound succes met de SMART  doelen, Buyer Persona's en Content Audit templates.  Download de starterskit